Hej!
Jag har försökt att läsa mig till på forumet här angående min fläktventilation men inte riktigt fått svar på mina frågor.Vad jag förstår så måste all vent. ovanför innertaket vara brandklassat dvs. att rör och sånt måste vara isolerat med stenull på 30-40mm alt. luftspalt till brännbart material.
Eftersom jag har en förskjutning från befintligt 125mm spirorör, på ca 200mm till stället där jag skall montera min fläkt. Röret måste alltså "göra en sväng".

Nu kommer frågan: För att slippa fasta krökar kan man då istället använda flexrör och göra "svängen"? Är det godkänt? Kan man då i så fall brandisolera den, om man nu inte klarar luftavståndet ändå till brännbara material?

Tacksam för svar!

Ps. Jag skickar med en bild. På bilden syns en 45-krök som jag satt på spiroröret tillfälligt. Skorstenen till fläkten skall sitta med mitten där det dubbelritade blyertsstrecket är draget. D.s
 
  • IMG_3893.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns färdiga brandklassade flexirör. Fråga på någon större byggmarknad typ Beijer eller K-rauta.
 
Du får använda vanlig köksfläktsslang ,som håller "A15" brandklass,under taket och fram till fläkten bara utrymmet där den sitter lätt kan inspekteras. Från innertak och uppåt blir det isolerat.
 
Jag tackar för era svar allra ödmjukast!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.