Hej!

Är det någon fara med att ha uppviket mot parketten som på bilden, badrummet gjordes i mars då parketten är som mest ihopdragen väl, är det stor risk att tätskiktet spricker om golvet rör sig?

Sen undrar jag om man kan se om det är manschetter runt avloppsrören och hur farligt det skulle vara om det inte är det, rören är minst en meter från 90x90 duschhörnan.
 
  • badrum stuga 087.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • badrum stuga 075.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • badrum stuga 091.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • badrum stuga 092.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det normala är ju att man har en tröskel som man viker upp mot. Om jag minns reglerna rätt (läs hos BKR) så skall överkant på uppviket ligga minst 20 mm över golvbrunnsnivån, men absolut över överkant på det kermaiska materialet. Då är frågan här: Kan du få in klinker som inet bygger högre än parketetten? Och hur det ut i hörnet mellan parkett och dörrkarm?

Om det är vanlig flytande parkett så är det givetvis helt förkastligt, det kommer att spricka. Om det är gammal hederlig stavparkett där varje bit är spikad i golvet så kanske det funkar ur rörelsesynpunkt. men som sagt jag tvivlar om höjden.

Ser inte ut att finnas manchetter, svårt att se på bilden.

Ser lite skumt ut vid brunnen, varför är inte duken nerdragen i brunnen och fixerad med klämringen? Vissa system föreskriver att tätskiktet skall inte gå ned i brunnen. Dvs gummiduken skall tryckas ned, sedan mållar man tätskikt en bit in men inte ned till klämringen.
 
Uppviket ska väll vara mot en tröskel om man ska följa reglerna?
Jag ser inte på bilderna om det finns manchetter och det är ju samma där. Finns de inte så kommer granterat försäkringsbolaget klaga om felet kommer även om det inte har med detta att göra.
 
Det är nog inte för sent att montera tröskeln. Och fixa till det innan plattsättaren kommer. :D
 
Alla regler ska givetvis följas men ibland orkar man inte driva och tvista, det är inte läge, så det jag undrar över är för min egen skulle och ro.

Om inte manschetter finns runt rören vad kan hända, de få dropparna som kan smita emellan penseltätskiktet och rören vid ett stort vattenläckage (når inte rören annars), tar sig ner till plattan där golvvärmen är, vad är risken skadan som kan ske?

Brunnen tror jag är som det ska, det har väl snittat upp duken där och klippt till så jag har nedvik i brunnen och klämring, tror jag kikat på de, är det möjligt att göra som jag tror ovan som det ser ut på bilden?

Jag hade läckage vid tröskeln intill karmen mot duschen pga uppvik saknades och dét var bakfall mot tröskeln, trösklen ligger limmad ovanpå parkett och klinker och sen en mjukfog på duschsidan. nu efter omgöringen är det bättre fall från tröskeln och karmen mot duschen så jag hoppas att ingen skada/vatten ska ta sig upp mot trösklen.

Jag antar att det är för sent nu om någon skada har skett vid uppviket men funderar på att borra tre hål i tröskeln och sen dra skruv ner i det flytande golvet så det får flyta från andra hållet, skulle det hålla för krafterna och är det lönt, eller får jag bara hoppas att inget vatten letar sig upp till den ev sprickan som kan finnas vid uppviket?

Reglerna är ju till för att täcka alla typer av badrum från skador men med min förutsättningar ovan, vad kan hända vid normalt brukande utan oförutsedd vattenläcka med stående vatten vid de kritiska punkter?
 
Bambi.

Som jag ser det på bilden, då är det inte för sent med tröskeln och uppvikt!

Det är det minsta du kan göra. Köp en tröskel och montera den. I värsta fallet får du såga en bit av dörren! På med remsan och geggan! Du kommer att känna dig säkrare.
 
Redigerat:
Badrummet är klart, bara det att jag snackade ´med en om flytande golv och hur mycket det rörde sig och då slog det mig att uppviket var så här.

Det är en omgörning av ett 2 år gammalt badrum och kakelsättningen är i stort sett perfekt, riktigt riktigt bra, därför är det konstigt att det brustit på dessa punkter därför undrar jag om han precis som jag tänker att där kan inga skador ske vid rören etc.
 
Så här såg det ut klart, hur kan någon misstänka att det är felaktigt gjort, skitsnyggt!

Om jag har tur så ligger klinkern emot parketten under tröskeln så den inte kan röra sig och arbetet gjordes som sagt när det var kallt så förhoppningsvis krymper det inte mer än då och då kan det klara sig.
 
  • hus+kalles bil 006.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Aha? Nu hänger jag med.

Vid normal brukande, utan skador/läckage bör inget hända. Har du inget stående vatten så...

Problemmet kan dyka upp den dagen FB ska ersätta dig för ev skada.
Även om manchetter saknas, spelar det ingen roll. Om inget vatten ligger i närheten.

Förlåt att jag misstolkat frågan från början.
 
Ingen fara kamilenski :), jag var nog otydlig.

Det är så svårt att övertyga någon om att det är fel tills en skada har skett. Man vet att det inte följer regler, vilket troligtsvis leder till att försäkringen inte gäller, men det funkar OK tills den dagen det händer något, hur går man tillväga för att övertyga någon att göra om då?
 
Inte skulle jag ligga sömnlös över detta...

Njut av ditt fina badrum istället...
 
Det står så här i branschreglerna vilket betyder att man inte alltid är tvungen till att ha det där uppviket ju...

#
Tätskiktets horisontella niva vid dörröppningen ska vara minst 20 mm över tätskiktets horisontella nivå vid golvbrunnens överkant. Detta medger tröskel i nivå för färdigt golv vid tillgänglighetsanpassning.
#

Håller nivån 20mm eller mer så är det ju godkänt så det har med fallet att göra.
På bilderna tidigare i tråden ser man dock att duschdörren sitter ganska nära dörröppningen vilket tyder på att man nog inte kommer upp i de 20mm i detta fallet och då är det ju inte bra utan uppviket mot tröskeln.
 
Njut av badrummet. Varför skulle nåt hända just dig? Njut!
 
Freddy,

Jag ska inte strida om detta, jag är bara intresserad och nyfiken :)

Paul> Hur ser du på riskerna ovan, där det troligtsvis är ok tills en vattenslang till tvättmaskinen brister och det blir stående vatten runt rören, badrummet funkar ju till något sådant sker, vad säger försäkringsbolagen om badrummet funkar vid normalbruk annars?

Vad är annars rimlig ersättning mot en sån miss, vad kan ske, ska man godta den eller är det omgörning som gäller?
 
Ja vi som försäkringsbolag säger att om skada sker eller förvärras därför att anvisningar eller krav ej följts jämkas eller i de flesta fall nekas skada (i badrum har jag nästan aldrig varit med om att jämkar utan där är det att neka ersättning).

Men sker skada pga annat så nekar vi inte skada för att något som inte påverkat skadeärendet inte är korrekt utfört.

Sen hur stora riskerna är jag inte kompetent nog att bedöma utan jag kommer in när skadorna väl skett

MVH Lorant
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.