Tja!

Första inlägget här, så om jag glömt något viktigt får ni säga till.
Blev (par)husägare i höstas, nu skall vi bygga trädgård :)

Idag har vi en slänt (ca 45 graders lut) som är ca 13 meter bred, 1.8 meter hög och 5 meter djup. Denna vill vi höja upp till högsta nivån, alltså 1.8 meter.

Min tanke är att sätta en mur i framkant på ca 1.2 meter, sedan ha en liten 45 gradig slänt den sista 60 centimetrarna. I denna mini slänt kommer senare en thuja häck planteras för att både skydda från fall men även hålla jordmassorna på plats.

Längst ut på högerkanten skall vi ha en trappa ner (till lekplats som är nedanför). Sedan blir det gräsmatta för hela slanten. Drygt 50 kvm WOHOO! d^_^b

Jag behöver främst hjälp med vilken typ av mur jag skall ha, billigast, hållbar i längden, lägger gärna några extra tusenlappar på att den skall vara hyfsat snygg, men kanske inte +10 000....

Jag har tänkt på knäcksten, med en liten klack bakom eller de lite större knäckstenarna som har förankringen (klacken) mellan blocken (alltså så det inte blir någon lutning på muren). Kanske Leca, men jag tror inte den pallar så högt, kanske betongblock?

Tacksam för alla svar! Se gärna 3d animeringarna för lite mer förståelse för vad jag menar...
 
  • Före.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Efter.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
har du kollat att du kan få bygglov för detta? Och vad säger grannen?
 
Knäcksten är inte stadigt nog för den höjden. De murarna bör man inte gå upp mer än ca 60 cm på.

Du behöver upp på L-element eller dylikt om du vill ha en riktigt stadig lösning. det kan funka med en murad mur men jag är tveksam med tiden där
 
Bygglov: Check! (inlämnat, dock ej godkänt än, men hoppas på det bästa :))
Grannen: Check!

Inte knäcksten säger ni alltså, inte svaret jag ville ha ;-)
Har du/ni någon koll på vad ca 12x1.2 meter L-stöd kostar?

Tack!
 
Hej.
Ska du ha 1,2m höga murar hade jag valt finjabetongs koncept. Man kan bygga på dessa höjder om man gör rätt ,jag har byggt 1,10m murar och även 1,6m men då är dom förankrade in i marken med rostfritt stål.
Sen kan man putsa dom på utsidan eller mura dit fasadtegel som jag ska göra. Gör man allt själv så kostar det inte så mycket . Jag har byggt ca 60m för ca 40000kr. Dräneringen är ytterst viktig här också..
 
Hemmakatten
Tror inte att det blir så bra att sätta häck på en 45-gradig lutning. Jordmassorna kommer att halka ner, men framförallt när du vattnar (och det lär du behöva göra mycket de första åren) så kommer vattnet att rinna ner och över kanten. Det bästa vore att ha mur upp till gräsmatteytan. Om inte det går skulle jag gräva ner ett bevattningssystem för häcken.
 
Ang prisbild L-stöd
Om jag inte minns helt fel så Floda cement utanför Göteborg tog ifjol somras 600kr/m L-stöd i 1m höjd inkl moms. Sen ska det ju fraktas från fabriken också.
Klart konkurrenskraftigt när jag kollade ifjol.
 
Jättebra fråga, har precis samma problem, vår trädgård sluttar åt två håll, så jag följer denna tråd med stort intresse. Läste lite om Gabioner - http://www.byggahus.se/forum/traedgard-allmaent/38890-gallerbur-foer-stenmur-gabioner.html
http://www.byggahus.se/forum/traedgard-allmaent/95048-gabioner.html

Hur tänkte ni göra med gräsmattan? Kan man ta tillvara på det gräs man har - typ göra en sådan rulle som man kan köpa, ta bort den och sätta dit den efter att man höjt marken?

Pernilla
 
Jag har byggt en mur i sprängsten som är mellan 120 och 150 hög, Om man tar tillräckligt stora block 60 X 50 X 40 och större så behöver man inte speciellt mycket lutning för att det skall bli stabilt, då sprängstenarna hakar i varandras skrovligheter. Tungt jobb att göra förhand som jag gjort med 80 % av stenarna men relativt billigt och snyggt blir det.
 
Eftersom du ska göra en häckplantering kanske det är enklare att göra muren i två delar. Alltså mur - plan avsats med häck - mur - gräsmatta. Då minskar du ju den totala bygghöjden/fallhöjden och slipper undan en sluttande yta som är svårskött.
 
Jag har en lång gjuten betongmur med ordentlig sockel (dyr!) och har använt gabion i hörnan och det funkar väldigt bra upp till en dryg meter. Titta på gabioner - de ger bra stabilitet och kan funka åtminstone för den lägre höjningen/terrasseringen.
 
Väcker den här tråden till liv igen. Jämfört med ts:bilder: garaget ligger på andra kortsidan intill huset, och där sluttar gräsmattan ner mot en liten grusväg, höjdskillanden mellan vägen och garaget är ca 0 till 1m. Höjdskillanden mellan högsta och lägsta höjd från långsidan (uterummet) ner till grannens tomt är 3 m. Längden är ca 10m, alltså en lutning på ca 30 grader. För att jämna upp tomten så antar jag att det inte går att undiva terassering. Någon som har en bra idé?
 
Tjena Pillan,

Posta gärna bilder, då blir det mycket enklare att ge rekommendationer/idéer.
För öveigt är jag klar med mitt projekt, det blev förbenat bra, en mur, en trappa, massa fylle = en jättefin gräsmatta att leka på :)

//BB
 
Grattis!!! Härligt när man är klar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.