Ska göra ett stambyte i min villa från 40-talet och funderar på att inhandla lite maskiner för detta istället för att hyra.

1. Behöver en bilningsmaskin och har varit sugen på det tidigare.
Vad tror ni man behöver för storlek för ska jag köpa en så vill jag ju ha en så kraftig men smidig maskin som möjligt med så många användningsområden som möjligt.
Vad rekomederar ni?

2. ska kapa upp bottenplattan och funderar på en 230mm vinkelslip som jag varit sugen på länge men är det omöjligt att köra den utan allt för mycket damm?
Fick tipset om att köra vinkelslip och föriktigt vattna under tiden man körde men är lite osäker på om detta funkar bra, vad tror ni?

Vad tycker ni, köpa eller hyra???
(Har ju lite fördelar när man själv säljer maskiner, iof. inte mot byggsidan där av bristen på erfarenhet på detta området... :rolleyes: )
 
På fråga 2. svarar vi att jag är osäker på hur vanliga skivor till vinkelslipar klarar fukt. Vissa påstår att det inte alls tål det medan andra menar att det gör det. Diamantbelagda skivor av metall har väl inte det problemet.

Det finns en vinkelslip hos Axminster till hyggligt pris.
 
Bilmaskiner är fruktansvärt dyra om man bara kommer att använda dom till ett stambyte, rekommenderar starkt att hyra.
Hilti har en mellanmaskin som både går att finlira och grovköra plus att den inte skakar sönder blodkärlen på en. Tror den skulle passa utmärkt.

En vinkelkap är inte många kronor så satsa på en med kick back funktion.
 
Jag köpte en begagnad bilmaskin av märket Hilti TE-905 AVR, den är på 1600 W och väger 11.3 kg enligt specifikationen. Jag tycker den var alldeles lagom kraftig att bila upp källargolv med, men så många andra användningsområden än att bila med har den ju inte. Planen är att sälja den vidare när jag (och resten av släkten och vänkretsen) är klar med den.

Eftersom jag har ett utdraget projekt så tyckte jag det var smidigast att köpa och sälja vidare istället för att åka och hyra en maskin lite då och då. Totalkostnaden (hyra respektive värdeminskning) blir nog densamma räknar jag med.
 
Jag röstar också för att köpa en begagnad och sedan sälja den vidare.
Värdeminskningen blir inte speciellt stor. Dessutom behöver man inte planera att åka till hyrstället.
Problemet är att få tag på bilningsspett.
 
P-plats skrev:
Tack för all input.

Vad tror ni om en Bosch GBH 7-46 DE till ändamålet?
[länk]

Ingen med erfarenhet av denna???
Ja,ja...
...nu ligger den hemma i garaget i alla fall! :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.