Tänkte blotta min okunnighet en stund, det kanske finns ett självklart svar men så långt sträcker sig inte min kunskap.
Jag skulle kapa en kabel från centralen för att koppla in en energimätare mellan central och en utrustning. Jag skuvade ur proppen för denna matning och klippte glatt av kabeln med en tång i tron att det var frid och fröjd att pilla med denna, men JFB:n löste ut då. Hur kan detta komma sig? Det har även hänt vid tidigare tillfälle.
 
Det beror på att nollan och jorden kommer i kontakt med varandra i ögonblicket du klipper av kabeln.
 
Så det är som det skall vara? Hur skall man göra för att slippa detta, måste man bryta strömmen helt om man vill kapa en kabel?
 
Varför löser JFB om nollan och jorden kommer i kontakt? Varifrån kommer de 30mA som ska till för att den ska bryta?
 
Jordfelsbrytaren känner hela tiden av hur mycket ström(A) den skickar ut i faserna och kommer det inte tillbaka lika mycket genom nollan förstår jordfelsbrytaren att något är fel och bryter strömmen.
 
Men är inte strömmen bruten om man skruvar ut en propp?
 
men den löser även ut när det blir kontakt mellan nolla och jord
 
Viktor90 skrev:
men den löser även ut när det blir kontakt mellan nolla och jord
Så alla JFB löser om
1. X mA skillnad uppmäts mellan fas och nolla,
2. Om nolla och jord kortsluts

Hade ingen aning om punkt 2 men det kan ju förklara en del...
 
Det är andra förbrukare, typ belysning, elvärme och kylskåp vars ström tillbaka i nollan kan gena förbi JFB när man kortsluter mellan skyddsjord och nollan någonstans i anläggningen.

Har man 660W belastning på en fas så behöver endast 1% gå via den lilla "kortslutning" som blir när man klipper nolla och skyddsjord samtidigt.

Protte
 
bonnier skrev:
Men är inte strömmen bruten om man skruvar ut en propp?
På just den gruppen är spänningen bruten (fasen), men din nolla sitter ju på samma skena som dom övriga nolledarna, och dom brukarna som övriga nolledarna går till är ju fortfarande i drift.

Skulle du däremot bryta all spänning till centralen, så kan du klippa alla ledare på samma gång.

Hoppas du förstår vad jag menar :)
 
Antag att du i ett givet ögonblick har ström i olika nolledare i huset som samlas i centrlaen och ger 15A i Penledaren tillbaka till elverket.

Dessa 15A passerar ut genom huset i en PEN ledare med arean 10 kvmm.

När du klipper din kabel så skapar du en ny möjlig väg för strömmen från de ihopkopplade nollorna via din avbitartång, tråden du klippte var troligen 1,5 kvmm, Då kommer ca en sjättedel av strömmen att välja den vägen. Visserligen måste den strömmen gå lite längre väg (från centralen till platsen där du klipper, tillbaka till centralen, men å andra sidan så ger även den normala vägen genom jordfelsbrytaren ett litet motstånd. Så du kommer att få 2 - 3 A genom din avbitare, vilket är 100ggr mer än vad som behövs för att JFB skall reagera.
 
Om man säger såhär:

Spänningsatt central = klipp jord och nolla separat.

Spänningslös central = klipp hela kabeln direkt.

//Putte
 
Jag känner mig lite kunnigare nu :)
 
värt att beakta är att det kan flyta flera ampere (beroende på hur mycket anläggningen är belastad på EN av faserna) genom avbitartången i det ögonblick noll+jord klipps, och vi har ju lärt oss att ström över 30mA är livsfarligt, men skulle du ta i nollan och jorden med handen, så häner ingenting, eftersom spänningspotentialen är så liten mellan de två ledarna att den inte klarar av att driva nån som helst ström genom kroppen.

det kan bara flyta ström från nollan till jorden om anläggningen är snedbelastad, om t.ex. den enda belastningen på nån av centralens grupper utgörs av en 9kw trefas elpatron så händer inte ett skit med JFB'n om du klipper den där kabeln även om anläggningen är kraftigt belastad, eftersom det inte flyter nån ström tillbaka i nollan, all ström flyter fram&tillbaka genom faserna.
 
Jordfelsbrytaren har ju ett visst spänningsfall över sig själv också, därför händer detta (ibland) även om delningen från PEN-ledare till nolla och skyddsjord sitter strax invid jordfelsbrytaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.