Nu har jag lite problem med motorsågen - har en gammal partner 400 såg som startar helt ok men är svårstartad när varm och dör när varm efter det att man släpper gasen. Jag har försökt att mecka lite med förgasar inställningarna men kan inte få den att gå stabilt efter gaspådrag eller att få den starta fint när varm.

Så jag plockade isär den och upptäckte att en liten del av kolvringen saknas och det finns smårepor både på i cylindern samt på själva kolven - det verkar ju inte vara så bra.

Så vad gör jag nu? Resten av sågen verkar vara i fint skick och jag vill försöka rädda den om det går utan att betala en förmögenhet då den används så lite att köpa en ny känns fel även om det skulle vara rätt kul, hoppas någon kan hjälpa mig - jag kan mycket lite om motorer.
 
Ny cylinder är dyr men en kolvring kan man nog kosta på sig. Oftast är det aluminiumcylindrar med hårt foder krom nicasil eller liknande som inte går att borra. Om det bara är smårepor går det nog att leva med (putsa lätt med fin smärgelduk innan återmonteringen bara) men många djupa repor brukar betyda att cylindern är kass. Med en ny ring lär den dock inte gå sämre än förut. En rengöring av förgasaren och tändstiftsbyte är nog inte fel att kosta på sig heller. Vissa sågar kan vara av karaktären att man nästan får skruva något när de blir varma för att gå riktigt bra men man ska kunna hitta en bra kompromiss där den inte är allt för svårstartad och går hyggligt varm. Vanligt på sågar som varit med ett tag är läckande vevhustätningar som gör att motorn drar tjuvluft. Man brukar märka det på att motorvarvet pendlar om man vänder och vrider på sågen med motorn igång. Bra motorsågstips kan du förövrigt få på skogsforum.se
 
Jag köpte en kolv på tradera. Jag tror jag betalade 400 för en ny kolv och ringar och den sågen går mycket bra nu
Anders
 
Redigerat av moderator:
Hmm - var inne på skogsforum o ladda ner service manual. Jag kommer nog att chansa på en ny kolvring samt lite ful slipning och nya membran till förgasaren, soppa filtre och tändstifet var som nytt och även luftfiltret.

Den var på service för ett år sen men kom tillbaka och jag fick ingen chans att testa den ordentligt, sen skär den efter 2h - så trisst.

Märks tjuvluft omedelbart när man lutar sågen eller har det en viss fördröjning?
 
Redigerat:
Det märks väl inte direkt omedelbart men inom några sekunder. Pröva håll 5-10 sekunder vardera några olika sätt (svärd rakt upp i luften, rakt ner mot marken, startapparat uppå, neråt, sågen uppochner) så får du se. Läcker det så är det vanligen vevaxeltätningar innanför drevet eller innanför svänghjulet, men också cylinderfot eller insugsrör kan vara otäta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.