Jag vill bygga en fotoatelje för min verksamhet på tomten som även ska fungera som gäststuga. jag har pratat med kommunen som säger att jag får bygga upp till 30 kvadrat. Jag har en budget på ca 100.000:- till detta bygge och hoppas att jag kan få ihop det. Jag har inte räknat in vvs eller elinstallation i detta pris.

Jag har då tänkt en 30 kvadrats stuga med 3 meter i takhöjd. En enda öppen yta (dvs ett stort rum) Jag vill lägga till mitt önskemål om att ha så mycket luft i takhöjd som möjligt, men även ett litet loft i ena kortsidan av huset. jag kan tänka mig att köpa begagnade fönster och dörr från t.ex. blocket.

Hur får jag till det?

Jag vill helst inte bygga på gjuten platta för att få ner kostnaden. Är jag ute och cyklar eller får jag till en isolerad stuga för detta pris?

Jag har tittat på polsjöhus som verkar ha bra priser. Däremot kan jag inte något om virket de använder och kvaliteten i övrigt.

Någon som kan ge mig lite indikationer om min plan är möjlig?

Kan någon ge mig lite tips och råd så vore jag väldigt tacksam. jag har läst en hel del andra frågor i forumen men inte hittat de svar jag söker.
 
Varför inte pimpa en manskapsvagn? Alltid flyttbar, kräver inget bygglov, går att göra i alla dess former och billig. Själv hittade jag denna förlaga som jag gillar skarpt.
 
  • \64150633_24012010200402_1148_3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • \64150633_12012010233645_6474_3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ju onekligen intressant ut, men jag är ute efter mer i storlek 5x6 meter. Jag gissar att denna modul inte går att hitta med den bredden, men det är ju bara som jag tror?
 
Kop tva och bygg ihop! Ser kall ut dock.
 
I Danmark har man en helt annan tradition med beboelsesvogne, skurvogne och att bygga ihop moduler. Jag har hittat många riktigt bra till väldigt bra priser i Danmark, men tyvärr är jag inte lika bra på att hitta vettig transport. Många danskar bor i riktigt fina bovagnar/moduler medan de bygger sitt hus, men vissa bor där permanent.

Att pimpa en/två vinterisolerad baracker kan vara ett ganska prisvärt alternativ. Snygga fönster och takstolar hittar man ofta till en billig peng på Blocket.

Det går ju även att leta efter småhus/stugor som bortskänkes mot bortforsling.

Du får ursäkta att jag egentligen inte svarar på din fråga om ekvationen bygge + ekonomi ... det har jag ingen aning om!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.