Mossa i gräsmattan.
Nu jäklar – Frida vs Mossmattan.

Ja visst den e säkert mjuk hos en del av er men de e inte vår mossmatta, den sticks, och nu ska jag ta och starta det icke efterlängtade kriget mot den.

Så vad ska jag hitta på?

1. Döda mossan. Mossa GTI från Bröderna Nelsson? Eller?
2. Vertikalskära. Har förstått att mossrivare INTE är att rekommendera för att mossan sprider sig. Blir de en massa å räfsa efter vertikalskärning med eller?
3. Så i gräsfrön är det sen som gäller. Eller?
4. Och sen gödsla eller?!

Kalka skulle man inte för att viss mossorter gillar kalk.
Vad kostar Mossa GTI då? Skjortan kanske.
Stroller har jag förstått är dyrt.
Vilken gödsel ska man köra på då, NPK? Algomin? Och allt annat som finns där ute.

När ska jag börja och i vilken ordning och hur långt emellan och hur ofta?

Gräsmattan finns i Halland och jag vet inte ph värde eller vad det är för slags jord. (Jord antar jag) Mossan har kanske rent av redan gett sig efter den här vintern, som för övrigt fortfarande inte är slut.

Frida
 
Beroende på hur mycket mossa du har så kan finns det lite olika alt. Finns det en del gräs i mossan kan du vattna ut järnfosfat och sedan gödsla så att gräset får fart. Mossrivare är inte alls fel om du andvänder den och sedan ser till att gräset vill växa, dvs, gödsla, gödsla och gödsla. Lite och ofta.
Alltså. Sprid mossdödare = mossmedel eller järnsulfat, avlägsna mossan, så nytt gräs, låt gro, och gödsla ofta.
 
Göran.W
Har man mycket mossa tyder det på att marken är för sur.
Att kalka brukar funka fint det tränger undan mossan på 1-2 år istället för att ta död på den omg så man sliper döda bruna fläckar.
Ved aska är ett bra beprövat sätt att få bort mossa och göda gräsmassan samtidigt för det både höjer ph och göder samtidigt.
Hade själv massor med mossa när jag flyttade in.
Efter 1 omgång med aska försvann mossan och har inte fått någon ny på 3 år heller.
Att sprida em massa gifter löser inte grund problemet som är för lågt PH utan det är mest utkastade pengar
 
C
Vi brukar ösa på algomin och vattna ner ett par gånger på våren/försommaren, det funkar hyfsat. Gör man en vertikalskärning också, så blir det nog ännu bättre. Vi provade mossa GTI förra året för skojs skull, det enda det gjorde var att färga mossan svart, i övrigt ingen effekt.
 
Fast det där med att marken skulle vara sur är en gammal myt. Hur ofta har man inte sett betongrör och annat med mossa växande på sig. Olika mossor kräver olika ph, och dom vanligaste gräsmattemossorna kräver inte lågt ph. Däremot så håller jag med om att vedaska funkar super på gräsmattan, det riktigt fräter bort mossan, jag tömmer ut från sådär 30m3 ved varje år.
 
Vi brukar vertikalskära och sedan dressa med lite härligt med gödsel, brukar bli fin och jämn gräsmatta. Detta gör vi precis när gräset har börjat att växa på våren, annars käns det som om man bara häller ut gödslen i grundvattnet.
 
Kan det vara så att jorden är lite för blöt och läget lite för skuggigt för att gräset ska vinna över mossan? Går det i så fall att göra nåt åt dessa förhållanden? Vi har nämligen en del av trädgården som skuggas av en hög häck och som sluttar lite vilket gör att det blir lite extra blött just här. Mossan stormtrivs. Spelar ingen roll hur mycket vi mossriver, kalkar osv. Vi har två alternativ:
1. acceptera mossan (mitt bästa tips)
2. dränera marken och klippa ner häcken, därefter ta bort hela övre lagret jord och mossa och fylla på med ny jord och så/lägga gräsmatta (makens förslag)

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.