Y
kan man trappstega dimrar?

Håller på och sätter ut nya dosor.. Jag tänkte först ha två dosor för sätta dimmer till fin-matplatsen sen vanlig brytare till övriga rummet...

Men så sa elektrikern att det gick nog inte att köra trappfunktion på dimrar, "bara så du vet. du kan stänga av och på men dimmer funktionen kan nog bli ett gissel" och då börjar jag fundera på skita i dubbla strömbrytare och bara ha en dosa med 3vippad brytare för styra hela rummet...
 
Det går att köra trapp med dimmer iallafall elkos elektroniska dimmrar inga problem
 
En vanlig dimmer går att ha som dimmer och sedan ha en extra knapp för av och på.
 
C
Precis, en dimmer och en trappbrytare går, men inte två dimrar. Däremot kan man köra med dosdimmer/tryckknappsdimmer, då har man en återfjädrande brytare som ökar ljusstrykan när man håller inne knappen.
 
Y
nu ska vi se... jag vill ha dessa på 2 eller kanske 3 ställen... är det möjligt att sätta så många dimrar och kunna nyttja dimmer finessen på samtliga punkter - ifall man har en sådan "dosdimmer/tryckknappsdimmer" ?
 
Y
då kör man vanlig strömbrytare fast återfjädrande... tror ni att man kan köra eljos 3vippade strömbrytare och pilla dit den fjädern i en sådan eller passar fjädern bara på 1-2vippade?
 
Yrrol skrev:
då kör man vanlig strömbrytare fast återfjädrande... tror ni att man kan köra eljos 3vippade strömbrytare och pilla dit den fjädern i en sådan eller passar fjädern bara på 1-2vippade?
Det funkar inte med fjäder på Eljos 3x1-poliga strömställare, tyvärr.

//Patrik
 
Y
Vad klurigt detta blev nudå. Har monterat dubbla dosor nu men känns så onödigt, vore ju trevligare med allt i en enda knapp...

antingen får man klura lite till eller skrota idéen och bara köra av/på.. hum..
 
Nexas trådlösa dimmer då?
 
Trådlösa dimrar går bra, då du bara behöver en dimmer och 2 sändare (eller fler)
 
cheetah1 skrev:
En dosdimmer är bara en enda, sen kan man koppla 200 knappar till den om man vill.

[länk]
Jepp tryckdimmer för dosmontage skulle vara den perfekta lösningen.
men Finder dimmern går ju i steg och dimrar inte linjärt och man kan inte ställa in
min. ljusstyrka eller dim hastighet som man kan med Eltako´s
http://www.eltako.com/fileadmin/downloads/sv/katalog/eltako_B_universala_tryckknappsdimmrar_sw.pdf

eller

Trådlös från Eltako där en batterilös tryckknapp har fyra kanaler..
http://www.eltako.com/fileadmin/downloads/sv/katalog/Eltako_tradlost_system_se_internet.pdf
 
Y
jag tror inte riktigt på trådlösa ting.. därav drar jag nätverkskabel till alla rummen.. även radioantenn.. ;)

men ja, den där datormojängen "dosdimmer" lät väl seriöst i sig, om man bara kunde installera den på något vettigt ställe..

Nu kommer jag montera två dosor för knappar så jag i framtiden kan laborera lite... istället för tanken att lyckas ha jättemånga funktioner i samma knapp för hela rummet..
 
Yrrol skrev:
jag tror inte riktigt på trådlösa ting.. därav drar jag nätverkskabel till alla rummen.. även radioantenn.. ;)

men ja, den där datormojängen "dosdimmer" lät väl seriöst i sig, om man bara kunde installera den på något vettigt ställe..

Nu kommer jag montera två dosor för knappar så jag i framtiden kan laborera lite... istället för tanken att lyckas ha jättemånga funktioner i samma knapp för hela rummet..
Dimmern kan du koppla i takdosa eller något annat lämpligt ställe där du kan dra iväg rör till alla brytare och lampor som ska dimmras
 
Elkos 3x1 pol går att köra med fjädrar och dosdimmer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.