Hej på Er!

Nu har vi bott i vår nya kåk i 4½ månad, och allt er verkligen perfekt :D ... Med undantag av att jag stör mig på värmtvattnet i köket:

När jag sätter på varmvattnet i köket, så tar det ungefär 45-50 sekunder på fullt ös innan det ens börjar bli värmt, och över minuten innan det är värmt!
Jag tycker att detta är på tok för länge, men mina hantverkare säger att detta är helt normalt. Vad säger ni?

Vattnet går i golvet (gjuten platta), och distansen mellan värmepannan och diskhon är 8, kanske 10 meter. Skall det verkligen vare så?

/Jan
 
det låter mystiskt, har du varmt direkt över allt annars?
 
Patrik: i köket och ena badrummen tar det grymt lång tid - I övriga huset, där det är kortare till värmepumpen är det snabbare respons...

Inger, Så vad då säger är, att detta får jag acceptera? Finns det ingen standarder för hur lång tid detta får ta?
Det känns precis som du säger, som om att man släpper ut "varmt" vatten för mycket pengar varenda gång :-/
 
Går ju att dra nya rör med mindre dimension, blir då inte lika mycket vatten att flytta undan innan det varma kommer, men å andra sidan inte lika bra tryck i kranen.
 
Nej, om det är så, så är det så...

Jag ville bara försäkra mig om att detta inte är ett byggfel.

Inger, helt OT: Du skrivar att ni håller på att måla om - Men varför??? Ni byggde väl nytt bara för några år sedan?
 
Vi har cirka 13meter från varmvattenberedaren till köket och vi upplever att det tar lång tid för OSS att få varmvatten, men det tar ändå kort tid jämfört med er. (Runt 5-7sekunder på fullt pådrag med varmvattnet).

Våran röris lade varmvattenslangen (rör-i-rör) MELLAN isoleringslagren (3x100mm) i plattan och kallvattenslangen UNDER isoleringen just för att få fortare varm- respektive kallvatten.
 
Jesca_j skrev:
Våran röris lade varmvattenslangen (rör-i-rör) MELLAN isoleringslagren (3x100mm) i plattan och kallvattenslangen UNDER isoleringen just för att få fortare varm- respektive kallvatten.
Det var jo precis så att vår platta skulle göras den med... Undrar om de verkligen har gjort så??? Det var jo en enorm skillnad i tiden.

Nu i morse gjorde jag ett litet test, och tydligen har jag varit lite tidspesimist: Det tog 35 sekunder innan vattnet var någorlunda värmt, och jag mäta upp hur många liter vatten som kom i hinken... 7 liter! :'( Det känns helt meningslöst.
Skall nu ta o slå Trivselhus en signal i allafall jag.
 
Kollade i projekterings anvisningarna för roth tappvatten, de hänvisar till att BVL(nån lag) säger att väntetid för varmvatten inte bör vara längre än 30 sek.
Samtidigt så ger de räkne exempel som ligge rpå 10-15 sek vilket låter som ett normal värde.

Kolla http://www.rothscandinavia.se/pdfsve/Projekt&Montering.pdf

Känns som om någon gjort en dålig kalkyl på dimensioner och avstånd om det tar 45 sekunder i ett nybyggt hus

Kolla det borde finnas mer info om BVL på boverket


/M
 
Man kan ju lösa det igenom att lägga in varmvattencirkulation, det är ju något man normalt bara har i flerfamiljshus, där avstånden är rejält långa.
 
Jag har bara svårt att förstå att det skall vare nödvändigt i en villa med 10 meters avstand???
 
Man tjänar väl ingen energi på att cirkulera varmvattnet, snarare tvärt om eftersom man får en nerkylning i hela slingans längd och hela tiden som vattnet cirkulerar? Har man ingen cirkulation så är det "bara" vattnet som står i slangen som har kylts ner.

Däremot så är det förstås bekvämt att kunna få varmt vatten direkt man vrider på kranen.
 
T
Om man vill köra VVC blir det mest en komfortfråga, knappast någon energibesparing. När jag renoverade kök+badrum la jag in en 12mm prisol som går hela vägen från varmvattenberedaren i pannrummet upp till högsta punkten i badrummet.

Innan åtgärden tog det runt 40 sek och vi brände iväg c:a 20 L per gång. Nu kommer varmvattnet på c:a 2-3 sek. Jag räknade att på 20L morgon + kväll (40L) x 365 dar blir det 14,6 M3 (kubik) varmvatten per år som åkte ut i avloppet.

Pumpen jag skaffade går på c:a 2.300:-, den drar 25W, har inbyggt termostat + timer, så den går bara morgon/kväll och går då c:a 2-3 min, uppehåll c:a 9-10 min osv, och vattnet leds tillbaka in i vvb-tanken, så det blir inget spill av vatten, spillvärmen från prisolen går ju ut i huset så man tar tillvara på det.

Edit: signaturen Bygganytt har bild på nämnda pump/lösning högre upp här. Sen bör varmvattenbehållaren ha en färdig anslutning för VVC, det kan gå på andra modeller men det får du kolla med en duktig röris. Man kan ju också prova och koppla pumpen till larmet = ingen hemma > ingen påslagen pump.

Se: http://www.grundfos.se/   klicka på Grundfos Comfort
 
Lindhardsen skrev:
När jag sätter på varmvattnet i köket, så tar det ungefär 45-50 sekunder på fullt ös innan det ens börjar bli värmt, och över minuten innan det är värmt!
Jag tycker att detta är på tok för länge, men mina hantverkare säger att detta är helt normalt. Vad säger ni?

Vattnet går i golvet (gjuten platta), och distansen mellan värmepannan och diskhon är 8,  kanske 10 meter. Skall det verkligen vare så?
Vad har du för utgående temperatur på varmvattnet från pannan?

Vad har du för temperatur vid de olika tappställena (när det blivit varmt)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.