Sambon och jag ska separera och jag och våran dotter kommer att flytta till en lagom stor etta. tror den är på ca 40km2.

Mitt dilemma är, hur delar jag av ett rum till två och hur kan jag ljudisolera.

Min första tanke vara att bygga upp en ljudisolerad innervägg, för att skärma av för dottern och mig och dämpa ner ljud. Men de är en liten dyr kostnad och jag vet ej hur länge jag blir kvar i lägenheten, hyres.

Har ni något förslag på hur man kan avskärma ett rum till två och hur man kan ljudisolera på bästa sätt, med tyg eller skåp etc...

Någon som har förslag?
 
Redigerat av moderator:
Jag tycker att du ska köpa en bokhylla på IKEA. Så gjorde mina vänner vars två barn ska dela sovrum. Böcker dämpar ljudet väldigt bra, om du har det. Prydnadssaker gör nog inte samma skillnad.

Mattor på golvet dämpar ljudet, gardiner för fönstret, stora kuddar i sängarna. Av textilier så är ylle tydligen det som dämpar mest ljud, men jag skulle kunna tänka mig att om du kan hänga upp t.ex ett stort överkast eller lapptäcke på väggen så gör det skillnad.

Om ni inte ska stanna så länge så kanske det inte är hela världen att ni hör varann - ni vet att det är temporärt.
 
Ett litet tips bara - redigera ditt inlägg så det framgår av rubriken vad frågan/ämnet handlar om. Rubriker som "hjälp!", "fråga" etc är inte lika beskrivande som t.ex. "hur ljudisolera vid rumsavdelning" etc, du får säkert fler svar då.

Mvh och lycka till
/A
 
Fyller på svaret ovan ang att dela av med bokhylla! Ikea har en hylla med kuber .....kommer ej ihåg namnet. Ställ passande förvaringslådor i kuberna för jag antar att förvaring kommer också att bli ett problem och detta fylla lådor blir perfekta ljuddämpare.
 
Jag har skärmat av så som du beskriver men jag spände fast regler med isolering mellan som jag gipsade, spacklade och målade. även listade.

När vi flyttade tog det 20 minuter att plocka ner den med tigersåg.
 
Alko skrev:
Ett litet tips bara - redigera ditt inlägg så det framgår av rubriken vad frågan/ämnet handlar om. Rubriker som "hjälp!", "fråga" etc är inte lika beskrivande som t.ex. "hur ljudisolera vid rumsavdelning" etc, du får säkert fler svar då.

Mvh och lycka till
/A

Jag är ny här inne. Men vist är de nog smartate att ha som du säger en rubrik vad de gäller om. Hur uppdaterar jag mitt inlägg? Hittar inte var...
 
om du bara vill dela av ett rum så är ett smart tips de stålvajrar som finns på ikea. De sätts i taket och sedan hänger man ett draperi eller liknande på. Men det är ju inte speciellt ljudisolerande. Eventuellt kan man ju kombinera med att ställa en bokhylla eller något för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.