Jag har några frågor angående ett stort timrat hus från år 1829..

Huset har stått obebott i många herrans år och det har bildats "Tjuka" i huset. (Som jag har har hört drar sig där det finns kalk). Har ni några erfarenheter av tjuka och vad gör man åt det? Är det bara att riva hela huset eller är det något man kan åtgärda? Huset står högt uppe på en backe..
 
Tjuka, är det fårticka? Dvs en svamp?
 
Jga vet faktiskt inte.. Jag har försökt att googla på tjuka, men hittar inget. Det kanske bara är ett namn som vi använder här i norr.. :)
 
elinholmgren skrev:
Jag har några frågor angående ett stort timrat hus från år 1829..

Huset har stått obebott i många herrans år och det har bildats "Tjuka" i huset. (Som jag har har hört drar sig där det finns kalk). Har ni några erfarenheter av tjuka och vad gör man åt det? Är det bara att riva hela huset eller är det något man kan åtgärda? Huset står högt uppe på en backe..
I Dalarna kallas det för ticka.

Min erfarenhet av ticka (tjuka) är att, är trä fuktigt i många år så börjar de växa, om ni slår bort alla och torkar ur huset har jag svårt att se att de ska växa ut igen de närmaste seklet.
Obs: En gissning byggd på mina erfarenheter.
 
Okej.. tacksam för alla svar.. :) Det ska jag forska vidare i!
 
Jag är ingen expert, men jag tror de flesta tickor bara växer på fuktigt, nedbrutet trä. Dessutom leder de till röta, så jag tror inte att man ska nöja sig med att ta bort svamparna. Istället ska man nog ta bort allt skadat timmer, dvs hugga sig in till friskt virke, och ersätta det borttagna med nytt timmer. Så länge angreppet är ytligt och orsaken till nedbrytningen åtgärdats, borde timmerstommen kunna räddas utan några större ingrepp! Du får gå runt och hugga i stommen med en kniv och se hur djupa angreppen är!
 
Jo menade det att roten till det onda måste ju avlägsnas också.
Ska bli tydligare på att formulera mig.:D
 
Du har inte möjlighet att lägga upp bilder på svamparna? Tickliknande fruktkroppar i gamla hus i samma mening som kalk fullkomligt skriker hussvamp. Men vi hoppas så klart på att det är något snällare.:)
 
Tacksam för alla svar jag fått. Kan tyvärr inte lägga ut bilder, för att jag är inte ägare till detta hus. Har fundering på husköp.. men jag vill så gärna ha ett timmerhus och har nu hittat ett som finns i min släkt. Vet ej än om de vill sälja det osv. Och om det nu har gått ganska långt med "tjukan" i huset så känns det lite oroligt.
 
Du måste ta reda på om det rör sig om äkta hussvamp. I så fall skulle jag hålla mig långt borta! Det kostar sannolikt enorma pengar att sanera timmerstommen och det skulle bli billigare att bygga en ny... Men är det bara lite ytlig röta och någon enstaka ticka kanske det går att fixa med enkla medel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.