Bor i ett enplans lättbetongshus byggt 1961. Inga ventiler utan ventilation sker genom springor i fotlisten. Förstått att det fungerar inte. Tänker eventuellt sätta in väggventiler. Oklar på om det skall vara tillufts eller frånlufts? Eller behövs det inte?

2) I badrummet finns en takventil som jag förstår måste vara en frånluftsventil som går i en kanal till öppnaspisenskorsten. Dit även köksfläkten går. Tyvärr får vi då o då ned stekos i badrummet, t ex vid stekning av bacon. Kan man sätta en el-fläkt i ventilen som man sätter på vid tillfällen med stekning i köket? I så fall är det en speciell fläkt?

MVH o tack för svar
Åke
 
Redigerat:
En ventil, tilluft, per rum är nog inte fel.
Frånluft har du i badrum och skorsten.

Testa om ni fortfarande får stekos ner i badrummet om ni öppnar ett fönster i köket när ni steker. Det kan vara så att huset behöver luft så mycket att det tar luft från skorstenen som BARA ska vara för frånluft.

Om det dessutom är så att badrum går in på köksfläktens kanal så borde man nog åtgärda detta. Fläktkanal ska vara för fläkt enbart eftersom den ska kunna klara eventuell brand.
 
Hej! Har ett verktyg som drivs med ett 9V batteri och det har i många år fungerat perfekt o batteriet har varat i 2-3 år. Bytte batteri nu i höstas och nu markerar verktyget för att batteriet behöver bytas. Jag har en Multimeter av märket Mastech 830B och där kan man bl a mäta lågspänning. När jag sätter in detta batteri så visar mätaren 8,91 V jämfört med ett nytt visar den 9,5V.
Jag har länge hört att det räcker inte bara med att mäta spänningen, batteriets kapacitet kan ändå vara slut, men ingen har kunnat förklara annat än att det hör ihop med Amperen. Bruksanvisningen oklar på denna punkt. Det finns ett mätområde märkt A med siffror 200u, 2000u, 20m 200m.
Kan någon förklara vad göra? Tack på förhand!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.