barajag:
För bästa täthet (fuktsäkerhet, undvika kallras, minska värmeförluster)
så ska du sätta luftspärren (plast el. dyl) så att den inte punkteras
av skruv & spik igenom invändig beklädnad.
Detta är inte enbart viktigt vid lågenergihus, utan i alla moderna hus!
-Hör gärna av dig om du vill ha en genomgång av hur fukt fungerar i hus,
eller om du vill ha tips på bra litteratur i ämnet:
"Fukt Handbok" av Elmarsson /Nevander ISBN: 91-7333-153-2

Många tycker, men få vet...
 
hakaner

Är det dumt att plasta innan renoveringsgipseftersom att det blir många små hål?

MVH
 
hakaner skrev:
barajag:
För bästa täthet (fuktsäkerhet, undvika kallras, minska värmeförluster)
så ska du sätta luftspärren (plast el. dyl) så att den inte punkteras
av skruv & spik igenom invändig beklädnad.
Detta är inte enbart viktigt vid lågenergihus, utan i alla moderna hus!
-Hör gärna av dig om du vill ha en genomgång av hur fukt fungerar i hus,
eller om du vill ha tips på bra litteratur i ämnet:
"Fukt Handbok" av Elmarsson /Nevander ISBN: 91-7333-153-2

Många tycker, men få vet...
Ja det verkar som jag måste uppdatera mig rejält, är nog för konservativ gällande "fuktrelaterade konstruktioner". Gick mycket på fuktskadereparationer när jag var yngre, den största boven där var fel handhavande av just plasten, där de hade fuskat med plasten var det inte alls lika stora skador. Därav påståendet" I mitt huvud" inte att jag vet.:) Att lägga trä innanför en diffusionsspärr faller inte in i mitt tänk.

Har du information som du vill dela med dig av så pm:a mig jätte gärna.:)
 
Snickar-Urban skrev:
Ditt hus är byggt 1962. Har du verkligen mineralull som isolering i snedtaket?
Huset är tilläggsisolerat på 80 talet. Då blev det en vindskupa, ny fasad, mer isolering på vinden.

Jag tycker att det ser ut som mineral ull i snedtaket men är ej säker. Är inte cutterspån i alla fall.

Försöker bifoga en bild fotad från kattvinden upp mot snedtaket.
 
  • CIMG0251.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det är mineralull. Plasta på :)
 
Snickar-Urban skrev:
Ja det är mineralull. Plasta på :)

Tack.

Men vilket sätt är bäst?

MVH
 
barajag skrev:
Hur gör ni? racer och snickarurban.
När jag utbildade mig på 70-talet fick jag lära mig att plasten skall ligga före isoleringen (inifrån sett). Men jag har helt gått över till det modernare sättet att sätta plasten max 1/3-del in i väggen. Tätheten blir bra mycket bättre och elektrikern kan rumstera om som han/hon vill. Husägaren behöver inte heller bekymra sig om hål i väggen vid montering av TV-stativ, hyllor och annat.
 
Snickar-Urban skrev:
När jag utbildade mig på 70-talet fick jag lära mig att plasten skall ligga före isoleringen (inifrån sett). Men jag har helt gått över till det modernare sättet att sätta plasten max 1/3-del in i väggen. Tätheten blir bra mycket bättre och elektrikern kan rumstera om som han/hon vill. Husägaren behöver inte heller bekymra sig om hål i väggen vid montering av TV-stativ, hyllor och annat.
Okej. Ja det är väl bara för mig att tänka om.:rolleyes: Men känns inte rätt.:S

Började på 80 talet och det var ju som du säger då med.:)
 
På 70 talet så hade man ju inte dom isoleringstjocklekarna som vi har i de heller, det handlade om 5-10cm som man la på väggarna, lite svårt å lägga plasten 1/3 del in då...
 
racer skrev:
På 70 talet så hade man ju inte dom isoleringstjocklekarna som vi har i de heller, det handlade om 5-10cm som man la på väggarna, lite svårt å lägga plasten 1/3 del in då...
Nja. Jag har aldrig sett ett boningshus med enbart 4" väggar.

Första husen jag var med på var 6" stående och 2"liggande utvändigt, men har varit på rivning/renovering där det bara har varit 6" väggar.

Men oavsett, någon räknar ut någonting sen säger de flesta att så här ska man göra, det står här.

Ps: Första huset jag var med om, där plastade vi både ut och invändigt för att det skulle vara tätt, det stod så i instruktionerna.:S

Men det fungerar säkert jättebra med en 1/3 del in, men jag är skeptisk.:x Framtiden får väl utvisa det.
 
Är det vanligt att man har plasten direkt innanför gipset i äldre hus?

Eller brukar man plasta innan man glesar, för att få färre hål?

MVH
 
Tiger79 skrev:
Är det vanligt att man har plasten direkt innanför gipset i äldre hus?

Eller brukar man plasta innan man glesar, för att få färre hål?

MVH
Vad menar du med äldre hus?

Det byggs fortfarande med plasten direkt bakom gipset på många ställen.
 
barajag skrev:
Vad menar du med äldre hus?

Det byggs fortfarande med plasten direkt bakom gipset på många ställen.

Vad bra d^_^b

Trodde man glesade för gipset efter plasten.

Men då är jag med.

MVH
 
barajag skrev:
Nja. Jag har aldrig sett ett boningshus med enbart 4" väggar.

Första husen jag var med på var 6" stående och 2"liggande utvändigt, men har varit på rivning/renovering där det bara har varit 6" väggar.

Men oavsett, någon räknar ut någonting sen säger de flesta att så här ska man göra, det står här.

Ps: Första huset jag var med om, där plastade vi både ut och invändigt för att det skulle vara tätt, det stod så i instruktionerna.:S

Men det fungerar säkert jättebra med en 1/3 del in, men jag är skeptisk.:x Framtiden får väl utvisa det.

Tänkte mest på hur man tillägsisolerade gamla plankhus..
Dock är det inte ovanligt att man la 4" isolering i regelhus förr i tiden, vet ett flertal kåkar med det!
Plast på båda sidor! va bra.....:rolleyes:
 
racer skrev:
Tänkte mest på hur man tillägsisolerade gamla plankhus..
Dock är det inte ovanligt att man la 4" isolering i regelhus förr i tiden, vet ett flertal kåkar med det!
Plast på båda sidor! va bra.....:rolleyes:
Ja precis äldre hus kan ju innehålla vad som helst egentligen, tänkte på lite nyare konstruktioner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.