Raceman skrev:
Bränski,
1) Jag ger dig rätt om arbetshöjden om du har en granitskiva, men ser det vekligen så tokigt ut om du tar en lägre sockel? :)

2) Angående diskmaskinen måste du inte ha en högre maskin, men det blir bättre med en sådan. Med samma modell samma standard kostar en extrahög inte mer än en standard, ibland t.om. mindre.

3) Högskåpen finns hos Kvik finns i höjderna 128, 192, 208. Överskåpen finns i höjderna 32, 64, 80. Underskåpen i höjd 80.
Så det är bara att kombinera som man vill. De flesta kombinationerna ger 61 cm mellan bänk och överskåp om du har 3cm bänkskiva.
Exempel: 192+32-80-80-3=61 eller 208-64-80-3=61 eller 128+128-32-80-80-3=61.
okej, jag har precis satt in ett kvik kök, så tro mig jag hittar inte på... minsta möjliga socklen du kan ha med kviks ben är 13 cm, mer går dom inte att sänka.. 13cm plus 80cm plus en skiva (granitskiva är inte högre/tjockare än en laminat skiva) 30 mm tjock. då blir arbetshöjden... ja precis 96 cm... enkel matematik,,, och ja, jag satte skåpen på en sockel som bara var 10 cm hög och det ser hel tokigt ut. prova själv så ser du... eftersom svensk standard är 17cm så klart att ögat är tränat.

sen det där med diskmaskin, vet inte vad du tittar på, för ska du inte sätta in en extra hög diskmaskin får du en glipa mellan diskmaskinen och bänkskivan på ca 30 mm, för en standard går inte att höja så mycket. ring till viken tillverkare du vill, och gå in på kvik och fråga... sen eftersom min sambo jobbar på elgiganten kan jag informera dig om att en extra hög maskin kostar mer, säger sig själv, allt som inte är standard kostar mer...
 
bränski skrev:
okej, jag har precis satt in ett kvik kök, så tro mig jag hittar inte på... minsta möjliga socklen du kan ha med kviks ben är 13 cm, mer går dom inte att sänka.. 13cm plus 80cm plus en skiva (granitskiva är inte högre/tjockare än en laminat skiva) 30 mm tjock. då blir arbetshöjden... ja precis 96 cm... enkel matematik,,, och ja, jag satte skåpen på en sockel som bara var 10 cm hög och det ser hel tokigt ut. prova själv så ser du... eftersom svensk standard är 17cm så klart att ögat är tränat.

sen det där med diskmaskin, vet inte vad du tittar på, för ska du inte sätta in en extra hög diskmaskin får du en glipa mellan diskmaskinen och bänkskivan på ca 30 mm, för en standard går inte att höja så mycket. ring till viken tillverkare du vill, och gå in på kvik och fråga... sen eftersom min sambo jobbar på elgiganten kan jag informera dig om att en extra hög maskin kostar mer, säger sig själv, allt som inte är standard kostar mer...
Vad gäller sockeln så är den 12cm, dessutom har Kvik lösa sockelklipps, och du kan du såga till en sockel i vilken höjd du önskar. Men om du tycker 10cm ser konstigt ut så tycker du det. :)
Vad gäller laminatskivan så finns det tjocklekar alltifrån 12mm (kompaktlaminat) till 40mm. Vi själva har en på skiva på 15mm.

När det gäller diskmaskinen och man inte har en extrahög, så brukar man såga till en extra bänkskivebit i skåpstommens färg att fylla ut utrymmet med, (lämpligtvis laminat).
När det sedan gäller extrahög maskin är det möjligt att det inte är standard hos Elgiganten, ;) men hos andra försäljningsställen jag tittat på räknas både "vanlig höjd" och "extra hög" som standard och kostar lika mycket eller mindre.

Här följer ett exempel på en helintegrerad Siemens där den som är extrahög är 1090kronor billigare än samma maskin vanlig höjd.
Extra hög 9495kr: http://www.tretti.se/vitvaror/diskmaskiner/60-cm-bred/siemens-sx65t090sk
Vanlig höjd 10585kr: http://www.tretti.se/vitvaror/diskmaskiner/60-cm-bred/siemens-sn65t090sk
 
Raceman skrev:
Vad gäller sockeln så är den 12cm, dessutom har Kvik lösa sockelklipps, och du kan du såga till en sockel i vilken höjd du önskar. Men om du tycker 10cm ser konstigt ut så tycker du det. :)
Vad gäller laminatskivan så finns det tjocklekar alltifrån 12mm (kompaktlaminat) till 40mm. Vi själva har en på skiva på 15mm.

När det gäller diskmaskinen och man inte har en extrahög, så brukar man såga till en extra bänkskivebit i skåpstommens färg att fylla ut utrymmet med, (lämpligtvis laminat).
När det sedan gäller extrahög maskin är det möjligt att det inte är standard hos Elgiganten, ;) men hos andra försäljningsställen jag tittat på räknas både "vanlig höjd" och "extra hög" som standard och kostar lika mycket eller mindre.

Här följer ett exempel på en helintegrerad Siemens där den som är extrahög är 1090kronor billigare än samma maskin vanlig höjd.
Extra hög 9495kr: [länk]
Vanlig höjd 10585kr: [länk]
bara för att kolla, du hade en arbetshöjd på 90 sa du, och då har du alltså en sockel på 8,5 cm... hel tokigt. sen "brukar" man inte alls fylla ut mellanrummet ovanför diskmaskinen, för det brukar inte bli något mellanrum.
jo men om man handlar på tretti.se får man skylla sig själv, den diskmaskinen betalade jag bara 5 och ett halvt för... klart den kan vara billigare om dom är dubbelt så dyra!!
räknas som standard? man har en stardard höjd, thats it.. varför tror du den andra heter "extra hög"???
den är inte standard hos någon, varuhusen ligger nästan aldrig på maskinerna hemma. dom kommer på beställning. så vad som är standard är ju vad som faller in normalt...

är snickare själv och monterar kök, vet vad som är standard och inte, och vad som ser konstigt ut och inte. 12 cm kan du inte få ner kviks ben på, spring in på kvik och köp ett ben så får du se. som sagt, jag monterade ett kvik kök för ett par veckor sen, så tro inte att jag sitter och hittar på, för att du ska fästa kvicks sockel clips måste du ha ben, och dom går inte att få ner under 13 cm. thats it.. och om jag får fråga, när är ditt kvik kök ifrån? och varför sitter du och argumenterar emot när du du bara svammlar?
 
my bad på höjden på benen hos kviks kök går att sänka till minimum 8cm
 
Attans bränski, nu lurade du mig att plocka fram tumstocken. :)

Vår bänk är 92,5cm, 11cm sockel, lite fel mot mina tidigare uppgivna 90cm, sorry. Enligt min fru däremot är höjden rena drömmen, och hon är 164cm, ingen krokig rygg.

Svammlar gör jag inte. Vi har ett kök från 2009. Kviks sockel är 12cm, och tror du mig inte kan du titta i länken, bläddra till sidan 98. Benen är justerbara mellan 8 och 15cm. http://www.kvik.com/NR/rdonlyres/926CB58B-7738-4B79-9302-26701C3F6A61/0/Prisliste_2010_SE.pdf .

Gick för skojs skull och mätte på en gammal spis från 80-talet som vi har stående, där var sockeln 10cm, och höjden 90, tydligen standard då, och jättesnyggt enligt den tiden. Personligen föredrar jag ett större utrymme i underskåpen istället för en högre sockel. 10cm mer innerutrymmrn gör skillnad. Men smaken är som baken. ;)

Du säger att du fick diskmaskinen billigare än på tretti, som enligt prismotorena är billigast? Fick du den på blocket eller till personalrabatt från Elgiganten? Då har du gjort ett kap som inte är tillgängligt för oss vanliga dödliga. De affärer som jag hänsyfter till är de med fullsortiment. Där finns inte begreppet "ej standard". Undantaget Media Markt och liknande ställen som brukar ta in delar av sortimenten, och kallar det övriga "ej standard" av bekvämlighetsskäl.

Det här med standard är rätt kul. Du säger att man har en standardhöjd på maskinerna that's it, resonerar du på samma sätt när det gäller exempelvis mobiltelefoner, tv, datorer också? Extra stor skärm-vanlig skärm, mobilkamera eller inte, HD- ej HD osv. Återförsäljarna marnadsför i dessa fall samtliga produkter och kallar allt för standard. Möjligtvis säger man att man inte marknadsför en viss produkt, det är ett mer rättvisande svar. :D
 
haha, min sambo är 1.67 och tycker det är för högt.. så det är väl en smaksak.. :)
men vad en gammal spis har för sockel har ingenting med att göra vad kökskåp har för sockel... om man läser igenom olika böcker angående byggnormer osv så finns där olika standard och utförande. inget som jag hittar på, bara att ring boverket, en besiktningsman, en byggingengör, en arkitekt så tror jag dom kan ge dis svar på rak arm. att man har olika standrad höjder är ju bara för att man ska kunna gå in ock köpa, tex ett kök.. och man ska kunna köpa vilken spis som helst och sätta in.

låt oss säga att du skulle köpt ett kök på "raceman's köksforum" och då tar man för givet att vissa saker är på ett visst sätt.. tänk om inga skåp hade varit 60 breda, antigen 55 eller 65.. vad hade man då gjort med en spis och en ugn då(?) samma sak som man har olika höjd på sätt steg och plan steg på en trappa, av den enkla anledningen att det skall vara bekvämt att gå. ytterligare ett bra exempel, du beställer en trappa, av ett företag, dom kommer och måttar, olika färger och träslag väljes. sen när trappan kommer hem så är stegen 450 mm höga...
eller ett trapp räcke som skall vara 900mm högt...

gå in hos vilken vitvaru handel som helst och be om en diskmaskin.. vad får du då? en som är "standard" dom kommer inte först och främst med en "extra hög"
alla dom store elektronik företagen i sverige, mediamarkt siba onoff elgiganten elektrolux home mfl har en standard höjd och en normal höjd. gå in och fråga om en diskmaskin och se vad dom visar dig för något om du inte nämner höjden.

men vadå.. standard på en mobiltelefon hur då? tjocklek, bredd, längd vikt? allt beror på vad man ska ha den till, den ska inte få plats i ett högskåp eller något (vilket jag hoppas att den gör ändå)

standard är något som man finns i orginalutförandet, när inget extra är gjort med prylen. en bil kommer kanske inte med ac som standard, det är extra... inte med större motorer, då kommer en annan siffra upp där bak.. det får man ju säga till om. precis samma sak som med diskmaskinen, man får säga till att man ska ha en extra hög... för det är inte Sta....
 
Bränski, jag når tydligen inte fram med mitt budskap. :)

Visst håller jag med dig om att det skulle vara väldigt svårt att bygga om det inte fanns olika standarder att tillgå, där har vi inga skilda uppfattningar.

Det jag däremot hela tiden har försökt få fram är, att du inte tycks inse, att det faktisk finns flera standarder på marknaden, och de finns där parallellt.

Återförsäljarna ska marknadsföra produkter ur samtliga standarder, och ingen produkt ur en viss standard får kallas ”ej standard”. Produkterna får bara marknadsföras under olika produktbeteckningar.

Ett exempel från VVS. Avståndet c/c för inkommande vatten i badkars-/duschblandare är 160 mm (svensk standard) eller 150 mm (eu-standard). Det innebär att återförsäljarna har blandarfästen i sitt sortiment för båda standarderna, parallellt. Det ena fästet är inte dyrare än det andra bara för att det är ett 150-fäste istället för ett 160.
 
Redigerat:
jo precis vad jag sagt hela tiden... standard.. du säger det själv ju.
SVENSK-standard. det är det man förväntar sig om inget annat sägs, och dansk standard begriper jag inte alls varför den ska vara med i bilden..

varför gnäller folk över älvsbyhus, dom har ju typ polsk standard...
finns ju amerikansk standard... då snackar vi helt andra grejer.

men inte det man köper i sverige
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.