Ska bygga i lösvirke och vill måla huset med Falun Rödfärg. Nu har jag hört att det finns försäkringar som inte accepterar Falu Rödfärg. Vet dock ej vad det är för försäkringar. Har ngn haft problem med detta?
 
Verkligen inte. Har aldrig hört talas om detta innan. Det måste vara en skröna.
 
Låter ju idiotiskt. Ungefär som att inte ge försäkring på ett hus med torpargrund. Rätt många som har båda.
 
Tack för svaren. Det snackas ju mycket bland nybyggarna... Nu lägger jag ner tankeverksamheten på detta.
 
Kommer ni ihåg problemen med möglande fasader för några år sedan. Jag tror att man kom fram till att det var slamfärger som drabbades, där bindemedlet i färgen är mjöl (råg eller vete), dvs Falu Rödfärg och liknande färger. Det är möjligt att detta ligger bakom försäkringsbolags ovilja att ersätta sådana skador, men det är bara en gissning från min sida. Möjligen kan det ligga något i ryktet ändå...
 
Det skulle vara väldigt många hus som är oförsäkrade om det inte gick att försäkra ett målat med traditionell slamfärg. Men ring ditt försäkringsbolag och hör så blir du säkert lugnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.