Det känns lite inne med en mängd små lyspunkter i taket. En hel del arbete och lite avigt när det inte är inne längre.

Hur tänker ni. Det känns som jag är stenålders om jag inte sätter upp det nu när dusch(bastu/tvättstuga renoveras. Finns det andra trevliga belysningsalternativ som är mer tidlösa? Några vägglampor skulle kunna ersätta spottarna när inte allmänbelysning behövs. Känns som mer mysbelys med några dimbara vägglampor. Behövs kanske flera strömbrytare och mer kabel i väggarna innan jag sätter skivor och väggmaterial.

Finns det några bra fästen för takskivorna om jag ska ha spot i taket? Gipsskiva med metallhängen eller skruvar man fast i reglar t.ex i spot-kopparna? Vore praktiskt med inte alltför stora skivor om man ska plocka med det ensam. T.ex 600 bredd och inte alltför tunga skivor. Gips väger en del men är ju brandsäkra. Hur gör man med kabeldragning. 12V kan man väl dra själv med värmetålig kabel? Får man sätta trafo själv?
 
Om du ska sätta spottar i taket så ska du följa fabrikantens anvisningar gällande avstånd till brännbart material.

12V får du dra och koppla själv men inte trafon, den ska elektriker koppla då det är 230V där också.

Sen förstog jag inte vad du menade med metallhängen och vad du ville med spot-kopparna så det svarar jag inget på :)

Det finns takskivor som är fasade i kanterna och dom är hanterliga för en ensam person och om jag inte minns helt fel så ska det väl vara 300 mm cc på reglarna.
 
Som glufsglufs är inne på så finns sk. takgips. Skivorna är 60x120cm stora och går att hantera själv men det är naturligtvis lättare man är två.

Gipsen skruvas i regler som sitter CC 60. Du kan inte hänga den i taket som tex. ett löst innertak gör.

Går också och funderar på vilka alternativ som finns till spotar, känns som hela huset är "sönderspottat" snart... :S
 
Glufsglufs skrev:
Om du ska sätta spottar i taket så ska du följa fabrikantens anvisningar gällande avstånd till brännbart material.

12V får du dra och koppla själv men inte trafon, den ska elektriker koppla då det är 230V där också.

Sen förstog jag inte vad du menade med metallhängen och vad du ville med spot-kopparna så det svarar jag inget på :)

Det finns takskivor som är fasade i kanterna och dom är hanterliga för en ensam person och om jag inte minns helt fel så ska det väl vara 300 mm cc på reglarna.

Måste förtydliga att om man skall gå enligt boken så är det endast upp till 10A på klenspänningskretsen som en obehörig får koppla.
 
mexitegel skrev:
Går också och funderar på vilka alternativ som finns till spotar, känns som hela huset är "sönderspottat" snart... :S
Vi försöker undvika spottar i vardagsrum/kök med ryggåstak och kommer nog att satsa på dold belysning med ljusslangar bakom lister. I köksdelen mitt under ryggåsen och i vardagsrummet däär tak och vägg möts.
 
Ichnoz skrev:
Måste förtydliga att om man skall gå enligt boken så är det endast upp till 10A på klenspänningskretsen som en obehörig får koppla.
Det är också sant men det är sällan man har 6A avsäkrat på belysningen i ett husåll numera i och för sig men är det inte så att det är upp till och med 10A och inte upp till?
 
Redigerat:
Glufsglufs skrev:
Det är också sant men det är sällan man har 6A avsäkrat på belysningen i ett husåll numera i och för sig men är det inte så att det är upp till och med 10A och inte upp till?

Utförande, ändring eller reparation av anläggning som ingår i skyddsklenspänningskrets med nominell spänning högst 50 V, effekt högst 200 VA och ström begränsad av säkring högst 10 A eller annat överströmsskydd med motsvarande skyddsverkan får obehörig utföra.


Det är 10A på klenspänningen vilket innebär att det inte blir så mycket belysning, 120 watt om man kör på 12 volt. :rolleyes:
 
Redigerat:
Vi har satt armaturer med spottar för att inte bli bundna för all framtid till just det alternativet. Personligen är jag inte speciellt förtjust i spottar, hur man än gör så bländar dom i vissa lägen, jag föredrar riktiga lampor till normalbelysning.
 
Ichnoz skrev:
Utförande, ändring eller reparation av anläggning som ingår i skyddsklenspänningskrets med nominell spänning högst 50 V, effekt högst 200 VA och ström begränsad av säkring högst 10 A eller annat överströmsskydd med motsvarande skyddsverkan får obehörig utföra.


Det är 10A på klenspänningen vilket innebär att det inte blir så mycket belysning, 120 watt om man kör på 12 volt. :rolleyes:
Jag vet inte om jag har hjärnsläpp eller inte men du skriver 200 VA i ett läge och 120W i ett annat.
En annan sak jag funderar över är ju det att en värmegolvslinga på 100W/m2 driven av trafo 48V är godkänd att förlägga av lekman, har du nån vettig förklaring på det?
Som sagt, just nu hänger inte hjärnan med.
 
Glufsglufs skrev:
Jag vet inte om jag har hjärnsläpp eller inte men du skriver 200 VA i ett läge och 120W i ett annat.
En annan sak jag funderar över är ju det att en värmegolvslinga på 100W/m2 driven av trafo 48V är godkänd att förlägga av lekman, har du nån vettig förklaring på det?
Som sagt, just nu hänger inte hjärnan med.


200 VA = 200 Voltampere = Skenbar effekt eller kapacitet
200 W = 200 Watt = Meddeleffekten, även känd som aktiv effekt


Då det gäller värmegolvslingan så går det utmärkt att lägga den.
Om du kollar mitt inlägg igen ser du att det är ok för obehörig upp till 50 volt och 200 VA alt. 10 A avsäkring. Spänning är ok då 48 är mindre än 50. :p
För att räkna ut hur stor yta man ungefär kan lägga utan att överskrida den tillåtna avsäkringen kan man snabbt räkna enligt följande:

P/U=I = 100/48=2,0833 = Strömförbrukningen per m2 golvärme

Så om vi lägger 4m2 ger det 4x2,0833=8,3333 = strömförbrukningen för 4m2


Vilket innebär att vi kan klara kraven för att en obehörig skall lägga golvvärmen med en avsäkring på 10A / 200VA och max 50V.


Haft en tung dag på jobbet men jag tror jag fick ner allt korrekt! :D
 
Ichnoz skrev:
200 VA = 200 Voltampere = Skenbar effekt eller kapacitet
200 W = 200 Watt = Meddeleffekten, även känd som aktiv effekt


Då det gäller värmegolvslingan så går det utmärkt att lägga den.
Om du kollar mitt inlägg igen ser du att det är ok för obehörig upp till 50 volt och 200 VA alt. 10 A avsäkring. Spänning är ok då 48 är mindre än 50. :p
För att räkna ut hur stor yta man ungefär kan lägga utan att överskrida den tillåtna avsäkringen kan man snabbt räkna enligt följande:

P/U=I = 100/48=2,0833 = Strömförbrukningen per m2 golvärme

Så om vi lägger 4m2 ger det 4x2,0833=8,3333 = strömförbrukningen för 4m2


Vilket innebär att vi kan klara kraven för att en obehörig skall lägga golvvärmen med en avsäkring på 10A / 200VA och max 50V.


Haft en tung dag på jobbet men jag tror jag fick ner allt korrekt! :D

Jag vet vad VA och W betyder, det jag menade är att VA och W är detsamma i princip och blanda två olika värden i samma text blev bara för mycket för en trött hjärna. Så jag tolkar det hela så att efter trafo (sekundär max 50V) som avsäkras på 10A kan obehörig mixtra med belastningar upp till 200W.

Men jag kan ha fel där.

Jag har aldrig ställts in för något arbete där någon kräver att dom ska sköta klenspänningen och jag allt fram till trafo. Däremot vet jag att (enligt säkerhetsverket då) att jag som elektriker får ta över ansvar för all klenspänning om jag strömförsörjer vare sig jag har gjort arbetet eller inte, så därför tex så kan inte kunder garanteras garanti på exempelvis värmeslinga som snickare eller golvläggare lagt.

Garantigrejer alltså också.
Så det är lite tråkigt för för kunder som har fasta installationer på belysningar, värmeslingor och liknande klenströmsanläggningar om en elektriker sen inte vill koppla in ström.

Fast nu föll vi ifrån TS inlägg :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.