Ska använda min dewalt borrhammare till att blanda fix. Jag behöver därför en "vanlig" chuck istället för SDS+chucken. Har för mig att det finns en vanlig chuck som har ett SDS+fäste så att man bara "klickar" i den i SDS+fästet. Nån som vet var man hittar en sådan chuck?
 
Finns på de flesta byggvaruhus. Jag köpte på Hornbach för 200 kr ca. Märke Bosch. Kolla i borrhyllan.
 
Följde med till min billiga julaborrhammare, borde gå att köpa löst också.
 
Aerostaffan skrev:
Ska använda min dewalt borrhammare till att blanda fix. Jag behöver därför en "vanlig" chuck istället för SDS+chucken. Har för mig att det finns en vanlig chuck som har ett SDS+fäste så att man bara "klickar" i den i SDS+fästet. Nån som vet var man hittar en sådan chuck?
Jag har gjort samma sak med min DeWalt borrhammare (slutat, sidolasterna är rätt stora). Jag hade också en övergångschuck, köpt på Bauhaus i Malmö. Men jag vill minnas den var från SDS till skruvgänga av den typen Bauhaus har på sina omrörare, inte sds till normal chuck.

--- Mats ---
 
H
DeWalt har en komplett chuck. Annars har Biltema en byggsats men den är riktigt dålig.
 
Vet inte vilket TS syftar på men det är finns ju två varianter på lösning. Vissa SDS-chuckar t.ex. till Bosch GBH 2-24 och 2-26 kan man enkelt lyfta av och sätta dit en trebackschuck istället.

Den andra varianter är en chuck med fäste som ett SDS+-borr i änden.

Den förra varianten är klart bättre.
 
Min gamla Hilti borrhammare tyckte inte om att blanda betong dessvärre. Den är uppenbart inte byggd för att vrida tunga moment under längre perioder och luktar nu "märklin järnväg". Jag köpte istället en billig blandar-borrmaskin på typ K-rauta för några hundra.
 
annars finns det övergångar från SDS+ till M14-gänga, där du kan skruva på en visp till fix/betong whatever.

Det körde jag i alla fall när jag gjöt mina plintar, gick alldeles ypperligt. Blir inte så förbannat höga varv (mindre skvätt) och borrhammaren är gôrstark. Vielen glück!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.