KA det verkar vara ett bra yrke det, man gör inte ett skit om inte kunden kräver det. Mikael_L har ju hela listan för vad som krävs för att inkassera allt mellan 5-22500:-, med de omkostnader man har behöver man ju inte så många jobb per år och man kan enkelt jobba heltid+övertid samtidigt.

Upprensning behövs tycker jag annars kan de lika gärna slopa kravet. Just nu känns det som ett sätt att lura av en nybyggare 5-22500:- så gott som helt utan motprestationskrav.
 
Får se hur min bekants KA ska skötta jobbet. Tar honom löpande. Enl överenskommelse ska han besöka bygget vid färdigställande av grunden, då sektioner skall monteras, då takstolar skall täckas samt vid slutbesiktningen.
 
Mikael_L
Nu har jag löst vårt eget "KA-problem" med att själv gå KA-utbildning hos byggutbildarna som distansutbildning. Kommunen har i förväg godkänt att det räcker, det är ju inte sämre än vad den glassigaste KA presterar iaf.
Detta är ju inte alls något i närheten av att vara en riksbehörig KA! Men för att säkra kontrollplanens genomförande i ett enklare eget projekt kan det ju räcka, iaf verkar "min" byggnadsnämnd resonera så.

Mellanskillnaden till vad en "riktig" KA kostar , typ 8-15', tänker jag gladeligen lägga på konsultation av en byggingenjör ifall jag känner mig osäker på något moment.

Detta kommer med all sannolikhet ge oss ett bättre hus till samma eller möjligen lägre pris.


Nu ska vi kanske inte jämställa mig med vilken svensson som helst. Jag är ganska outröttlig i sökande efter information och know-how, och tur är väl det då jag inte kan något sen förut, typ. ;)
 
Redigerat:
Om man inte avtalat något annat så skriver väl bara KA ett papper på att han/hon godkänner de krav som kommunen ställer. Vår KA såg vi inte röken av efter byggsamrådet och vi fick tjata på att han överhuvudtaget skulle lämna in intyget till kommunen. Han var väl ganska billig och rekommenderad av husleverantören men det var helt bortkastade pengar för någon kontroll var det knappast tal omq(;^;)p.
 
mr_bygg skrev:
Om man inte avtalat något annat så skriver väl bara KA ett papper på att han/hon godkänner de krav som kommunen ställer. Vår KA såg vi inte röken av efter byggsamrådet och vi fick tjata på att han överhuvudtaget skulle lämna in intyget till kommunen. Han var väl ganska billig och rekommenderad av husleverantören men det var helt bortkastade pengar för någon kontroll var det knappast tal omq(;^;)p.
Älvsbyhus?
 
Nä, knappast, men en av de större husföretagen. Jag är själv uppvuxen i ett Älvsbyhus som mina föräldrar byggde för snart 30 år sedan och det står fortfarande upp trots att KA troligen inte ens fanns på den tiden. De har dessutom aldrig haft några problem, så det finns faktiskt Älvsbyhus som är problemfria och inte har rasat på 30 år även om man har svårt att tro det på vissa av kommentarerna här på forumet:D
 
Ja, jag kan bara instämma. All kontakt jag haft med KA genom åren har varit mest fakturor. enda gången jag har sett en KA var när jag byggde ny villa 2005 och han var hit 2 ggr o mest gnällde på konstiga saker som inte har nån substans alls, småbagateller bara för att retas typ.
Andra gången han kom o gnällde på en snickare(som är jävligt duktig) jag hade här, då brann jag av rejält, jag bad han fara åt helvete och sen dess har jag inte sett till han.
Kommunen vill ha in kontrollplanen som han har men vet inte hur det ska gå. äh..det löser sig.
 
mr_bygg skrev:
trots att KA troligen inte ens fanns på den tiden. :D
Det kan ju bero på att det på den tiden var kommunens byggnadsinspektörer som gjorde de kontroller som KA nu skall göra.
Även på den tiden varierade kontrollerna beroende på vem som utförde och hans arbetsbelastning. Enda skillnaden var att du inte själv fick välja vem som kontrollerade, det utsåg ju kommunen. Avgiften betalades även då, men via bygglovsfakturan.

Same shit but different.........
 
Mikael_L
Men nog har väl dagens system öppnat för fler lycksökare ?
Och dyrare har det väl också blivit?
 
Lite OT men hur tusan ska man lyckas hitta en KA i sitt område över huvud taget??? Har förökt googla och kolla runt lite och lyckats hitta 1 i Luleå-området... Man hade ju gärna velat ha iaf 3st olika att kolla upp lite närmare...
 
puffalina skrev:
Lite OT men hur tusan ska man lyckas hitta en KA i sitt område över huvud taget??? Har förökt googla och kolla runt lite och lyckats hitta 1 i Luleå-området... Man hade ju gärna velat ha iaf 3st olika att kolla upp lite närmare...
Ring till ditt bygglovkontor och be de om några namn. De "får inte" rekommendera någon
speciellt, men namn har dom lov att nämna.
 
Ja, vad egentligen _gör_ en KA egentligen?
Man är ju tidigare i denna tråd tvungen enligt lag (PBL) att ha en KvalitetsAnsvarig som skall övervaka och se till att lagar och regler om byggnation följes

Tyvärr finns det "lycksökare" i branschen och någon som jag defintivt INTE kan rekommendera är "Byggsupporten" med tidigare adress i Svanesund och numera med adress i Varekil.

Representanten var med på byggsamrådsmötet med kommunen, fick ALLA papper men syntes sedan inte av. Var aldrig på inspektion under byggnationen och kom ej heller på slutbesiktningen.

Tyvärr var jag dum och betalade honom räkningen i förskott... :((((
 
spam2.jpg
 
Johnny Viking skrev:
Jag undrar lite då jag betalar 22500 kr för en kvalitetsansvarig person som jag blivit rekommenderad. Grunden påbörjas imorgon, och han har vad jag vet inte varit på tomten en enda gången ännu (sen starten 1 feb med spränging osv). Frågade även mark och grundentrepenören om de hört något från kvalitetsansvarig, inte ett ord. Så han vet ju då inte när grunden ens läggs, vilket är denna vecka som kommer med start imorgon.

Jag frågar mig, är det meningen att JAG ska upplysa kvalitetsansvarig om alla moment så han vet när han ska åka dit, eller är det hans egen uppgift att vara delaktig i projektet och ta reda själv på när saker och ting ska hända? Undrar om jag gjort fel i att inte upplyst honom tillräckligt klart.

Anledningen jag frågor är att det känns saftigt att betala så mycket för en kvalitetsansvarig som egentligen inte alls är ansvarig på något sätt, utan man bara måste ha en s.k "KA" vid nybygge enligt lag.

Är det kanske så att det först är när snickeriet kommer igång som han kommer visa intresse i bygget av huset?

Jag kommer såklart ta upp detta med honom, men vill höra lite erfarenheter från er med era kvalitetsansvariga. Känns det som en onödig utgift eller har era faktiskt varit till hjälp och varit intresserade i ALLA moment, inkl markarbete och grunden ... o sen snickeriet? Hur många gånger vara era KA på plats och tog "ansvar" ?
Vår K:A visade sig inte en enda gång under bygget, som nu är färdigt. Han blev iofs tyvärr påkörd av en missbrukare och hamnade på lasarett lite till o från men han bedyrade att han skulle skicka upp "en annan kille". Denna "kille" såg vi aldrig till. Jag frågade efter telefonnumret till honom, och det skulle K:A mejla. Inget hände... Saken är att vi fick en trasig grund levererad och ditsatt. K:A sade aldrig något om detta, vilket bevisar att han aldrig satte sin fot på tomten. Jag funderar starkt på att blir K:a på heltid då det verkar vara väldigt lättförtjänta pengar....
 
Min KA har besökt bygget en gång hittills, när det var schaktat och fyllt under plattan. Ska besöka en gång till innan betongen hälls i form, ett besök när stommen är rest och är med på kontrollbesiktningen 2 veckor innan slutbesiktning. Detta för 12 750 spänn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.