Hej,
Kommer att ställas inför en del problemlösning framöver! Ska flytta ett hus med timmerstomme, 6 tums, Huset ska byggas upp på min 15000m2 stora tomt som är uppdelad i två fastigheter som ägs av mig! Utanför detaljplaneratområde i södra sverige. Huset i sig är på strax över 220m2 i två plan, helt enkelt en gammal mangårdsbyggnad från 1700 talets senare hälft! Ska kraven för permanent boende följas ska detta fina och bra hus tillägsisoleras, takhöjder höjas till 240cm! Detta kommer få förödande effekter för utseendet och plånboken.

Bor redan permanent i ett annat mindre hus på den ena fastigheten. Vore väl inte omöjligt att bygga drömprojekt som fritidshus och då klara mig undan onödigt arbete och slöseri med pennning! Givetvis ska det isoleras rikligt på rätt ställen och ha en vettig standard med ex flispanna och vattenburet som uppvärming men alla gamla fönster kvar och takutsprång mm.

Enligt mig en en kanon ide!? Synpunkte tips mottages varmtd^_^b
 
hur du väljer att bo är egentligen upp till dig själv och inget som staten kan kräva av dig. när det gäller isoleringen förutsätter jag att du vill hålla låga uppvärmningskostnader och då ser du nog till att huset e välisolerat. ang takhöjder så är standard på nybyggen 2,40 och högre, men har huset lägre i takhöjd så finns det inga hinder för att ha det så. att ha kvar gamla fönster? varför då? har det med utseendet att göra
 
Det kanske betraktas som ett nybygge?!
 
daije skrev:
hur du väljer att bo är egentligen upp till dig själv och inget som staten kan kräva av dig. när det gäller isoleringen förutsätter jag att du vill hålla låga uppvärmningskostnader och då ser du nog till att huset e välisolerat. ang takhöjder så är standard på nybyggen 2,40 och högre, men har huset lägre i takhöjd så finns det inga hinder för att ha det så. att ha kvar gamla fönster? varför då? har det med utseendet att göra
Det där stämmer, tyvärr, inte.
OM du uppför huset som ett fritidsboende så finns det många undantag.
Skall du däremot uppföra huset som ett permanentboende från början så finns det både energiklassning, handikappkrav och minsta takhöjd som måste uppfyllas.

Mig veterligen så kn man dock gå runt det genom att bygga ett fritidshus och sedan efter ngt år permanent bosätta sig i det...dock brukar kommunen försvåra när det gäller tex bygglov i stugområden så att man inte kan bygga så stort man vill ha osv - är det utanför detaljplanerat område så finns det väl inte så många sådana krav dock :)

/K
 
men betraktas det som ett nybygge?. flyttar man ett redan befintligt hus och planterar det på ett nytt ställe kan det väl ändå inte klassas som nybygge utan omplacering av befintlig byggnad. lager torde ta gamla byggnader i beaktning när det gäller sådana saker. för vad händer i så fall om huset renoverats på platsen det nu står på?
 
sen e ju frågan. hur stor e chansen att ett kontrollant kommer ut och kollar alla moment i bygget? rätt så liten
 
daije skrev:
men betraktas det som ett nybygge?. flyttar man ett redan befintligt hus och planterar det på ett nytt ställe kan det väl ändå inte klassas som nybygge utan omplacering av befintlig byggnad. lager torde ta gamla byggnader i beaktning när det gäller sådana saker. för vad händer i så fall om huset renoverats på platsen det nu står på?
Om du flyttar ett hus till en ny tomt så är det ett nybygge !
Det är även så att du måste ha rivningslov för att ta bort det från den gamla tomten.

I bygglovet ingår, om huset är tänkt för permanentboende (officiellt),
Hur stor risk det är att ngn kontrollerar det är förstås en annan sak

Om man någonsin har tänkt sig att sälja huset vill man ju ha giltiga bygglov annars är det säkert inte ngn större fara på landet...

/K
 
terracan och mariannelundprofilen är samma familj! Litet förtydligande bara:)

Ang fönster så vill vi behålla de gamla, givetvis nyrenoverad utsida av estetiska själ samt på insidan energiglaskasett eller annan liknande lösning!

Jag vill poängtera att kringgå lagar och regler är inte ett alternativ då jag vill känna fullständig trygghet under återuppbyggnaden och efteråt MEN kan man helt enkelt slippa nybyggnadskravet är det intressant! Idag finns som sagt redan ett permanentboende iform av ett litet hus i sekelskiftesstil med glasveranda t.ex. Jätte fin trädgård och gamla dock dåliga tillhörande längor. Fastigheterna har funnits i familjen ett ganska bra tag och jag har absolut inga planer på att sälja!
Det befintliga huset kan ses som ett sk undantag då gårdarna i trakten har liknande!

Huset som flyttas dit är nästan helt orginal väl bevarat och i gott skick. Anledningen till detta projekt är byggnadsvårdsintresset och med välplanerad och korrekt återuppbyggnad med som sagts tidigare tillräcklig isolering vind och golv samt gott skick på fönster och väldrevadfasad tror jag att komforten och uppvärmingskostnad med flispannan kommer bli helt OK!

Detta scenariot skall utspelas på landsbyggden, alltså ej detaljplanerat!!!

Får man bygga så stora fritidshus som detta, 220m2?

Kan man bo där hur mycket man vill:D?

Ladugården på fastigheten har nästan samma markarea, kan man ersätta den med det flyttade huset och på så vis komma lättare undan?

Nackdelar med fritidshus kontra nybygge alá

En sak till...varför bygger inte fler fritidshusversionen då kraven är snällare eller ja det kanske man gör!?

Tack för era synpunkter, vet att vända sig tilll kommun är det rätta för vad som gäller just här men eran info är ändå otroligt värdefull! Kanske kommer fram något jag inte tänkt på?! om det finns...
mvh
 
Redigerat:
dessa krav om handikappvänligt, gäller väl inte i vanliga småhus, dock i allmänna bostäder. har då inte ännu sett ett 2-vånings nybygge med hiss och dörrar som e minst en meter breda. om nu detta är kraven borde inte då alla nybyggen ha ramper i stället för farstukvistar med trappsteg??

ang takhöjden så e det enligt skatteverket 1,9 meter som gäller för att räkna det som boyta. under det heter det biyta
 
läst detta och kommer till samma slutsats. VAR står det att det gäller för småhus?
 
Ett exempel:

Rumshöjden i bostäder ska vara minst 2,40 meter. I småhus får dock rumshöjden i vinds- och suterrängvåningar samt källare vara lägst 2,30 meter. I begränsade delar av rum får dessa rumshöjder underskridas. I sådana delar av rum där stå-höjd behövs får rumshöjden dock inte vara lägre än 2,10 meter under horisontel-la delar av tak eller 1,90 meter under snedtak.
 
daije skrev:
läst detta och kommer till samma slutsats. VAR står det att det gäller för småhus?
BBR del 1.
http://webtjanst.boverket.se/boverket/rattsinfoweb/vault/BBR\PDF\1993-57BBR-1.pdf

$1.2: Föreskrifterna:
"Föreskrifterna gäller för bygglovspliktig byggnad.
...
Föreskrifterna kan gälla för viss icke-bygglovspliktig byggnad
...
Föreksrifterna gäller inte för småhus för 1-2 familjer avsedda för fritidsändamål"
Är inscannat - men ungefär så lyder texten.
Fråga din kommun dock - i slutändan är det kommunen som måste stå för ev handikappanpassningar - det är därför som kommer kräva det av dig - eller kan kräva det av dig...

/K
 
$1.2: Föreskrifterna: "Föreskrifterna gäller för bygglovspliktig byggnad. [/QUOTE skrev:
jo föreskrifterna gäller men vad säger dom. sen finns det lagliga kryphål som man måste lära sig att utnyttja. allt handlar om hur man formulerar det.

med dessa normer , utan kryphål och omskrivningar, är det totalt omöjligt att flytta ett hus till en annan plats utan att göra om hela skiten.

vad händer om du låt säga flyttar ett hus byggt på 80-talet till en ny plats. skall man göra om hela kåken för att den inte fäljer dagens normer. tror inte det.

men om man vill hitta fel så gör man det och vill man hitta lösningar så hittar man dom också.

enkelt eller komplicerat: bara att välja
 
daije skrev:
jo föreskrifterna gäller men vad säger dom. sen finns det lagliga kryphål som man måste lära sig att utnyttja. allt handlar om hur man formulerar det.

med dessa normer , utan kryphål och omskrivningar, är det totalt omöjligt att flytta ett hus till en annan plats utan att göra om hela skiten.

vad händer om du låt säga flyttar ett hus byggt på 80-talet till en ny plats. skall man göra om hela kåken för att den inte fäljer dagens normer. tror inte det.

men om man vill hitta fel så gör man det och vill man hitta lösningar så hittar man dom också.

enkelt eller komplicerat: bara att välja
Såklart du skall försöka - men om du bara kör på är risken att du står med ett svartbygge i slutändan.
Då är det ju bättre om du kollar med kommunen, går vidare, letar lagar/regler och fall och den "riktiga" vägen ser hur du kan bygga/flytta ditt hus - eller ?

F.ö. finns det en annan tråd där ett par byggde om sin 1700-tals timmerstuga - dom inredde ovanvåningen har jag för mig. Och iom det så krävde kommunen att dom skulle bygga om badrummet till handikappstandard på nedervåningen (SIC!!)
Nu vet jag inte hur det slutade - ett kommunbeslut kan ju överklagas

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.