Jag bygger en enkel altan (5,1m x 3,8m) ovanpå en äldre trädäckshistoria. Det blir kalas och nu är det tänkt att det ska skissas fram ett förslag på ett utomhuskök.

Jag hade tänkt mig en väldigt simpel lösning med en platsbyggd möbel mot den bortre väggen, 380 cm lång där grillen får 100 cm (det är en grill på vagn som inte ska byggas in) och sedan en diskho med en blandare på 100 cm (med lite marginal för spill och slabb). Resten 180cm ska få vara arbetsbänk med en ordentlig slaktarskärbräda ovanpå det tryckta virket så att ingen mat kommer i kontakt med NTR/AB-virke.

Anledningen att bänken ska byggas i tryckt är att det ska få stå ute året runt samt passa ihop med altanen.

Min fråga gäller avrinningen till avloppet. Till blandaren kommer jag att koppla på en trädgårdsslang, enbart kallvatten och mest för att skölja händerna eller en gurka. Måste jag gräva en stenkista under altanen eller kan jag leda bort vattnet bakom planket eller hur skulle ni gjort?

Tänkte dra en utomhusgodkänd sladdvinda från ett utomhusuttag för att kunna koppla in lite musik och kanske någon lampa. Något att tänka på?

Altan_01.jpg
 
Hemmakatten
Jättetrevlig idé! Kommer bli kanonbra!! Men, ta inte tryckimpregnerat till bänken, det blir inte bra, varken ur ett miljöperspektiv eller annat. Kolla istället på blocket eller annat ställe efter en begagnad diskbänk i rostfritt. Den kommer att hålla att stå ute året om. Ett annat alternativ är sten, granit eller annat är utmärkta bänkar. Kolla på blocket eller gå till stenfirma o titta på deras bakgård efter "second hand", 2.a kvalitet eller spillbitar som kan passa.

Det enklaste för avloppet är att ställa en 20-liters plastdunk för avloppsvattnet under bänken. Det tar väldigt lång tid för den att bli full om man bara sköljer lite grönsaker.Lätt att tömma på gräsmattan efteråt.
 
Tack för svaret!

En diskbänk kommer det bli men "underredet" till denna har jag planerat att bygga i tryckt virke. Både för att det ska hålla att stå ute men också för att få samma material i altan och kök. För jag antar att du menar bänskivan?

Att gräva en stenkista verkar alltså lite onödigt för ett så litet avlopp som detta?
 
Hemmakatten
Tycker absolut att det är onödig överkurs med stenkista. Det är ju inte på något sätt något "farligt" vatten som behöver renas.

Vi har planerat 2 utekök hos oss. Ett under tak på vår altan. Det blir ca 2 meter långtmed bänkskiva och diskho. Vi kommer också att bygga själva skåpsunderredet i tryckimpregnerat trä. Till det uteköket har vi dragit fram vatten, och el för belysning och möjlighet att ha en elplatta för potatis eller ris. Avloppet är bara ett avloppsrör som går ner i krossen under altanen. Det kommer inte att hällas några kemikalier eller andra farligheter i det avloppet.

Att leda vattnet ut på baksidan av planket låter som att det räcker gott och väl.
 
Bilder hade uppskattats! Är på g att planera ett utekök. Gärna om någon har en bra lösning på kokplatta m.m.
 
Hemmakatten
Som med mycket annat vi planerat tar allting mycket längre än man tänker sig och annat kommer emellan.. Så våra utekök är fortfarande på planeringsstadiet...

Dock såg jag ett bra lösning nånstans som jag gärna vidarebefordrar. Över själva köksdelen med ho, grill, gasolkök fanns det ett uppfällbart lock i rostfritt stål, lika långt som själva bänken. Just detta lock satt fast i bänken med gångjärn men man kan mycket ha ett löst lock att lägga på över vintern eller bara vid dåligt väder.

I vårt utekök på altanen är det tänkt att ha en diskho och en gasolwok och beredningsskiva på resten. Gasolwoken har en ring man kan lägga på och då kan man ställa en kastrull på för potatiskokning mm. Ingen grill i denna bänk. Grillen får vara fristående så att den kan flyttas runt och ställas så att oset inte besvärar vid matgruppen.
 
Till vårat blivande utekök har jag grävt ner 2 pex slangar för varm och kall vatten samt ett avloppsrör som jag ansluter till avloppsbrunnen i pannrummet. Kanske lite överkurs men pannrummet ligger precis innanför altanen så jag behövde inte gräva så mycket för att få ut varm och kallvatten.

Överkurs? kanske...Skönt? Ja!
 
Thomas59
Har byggt utekök, det första för över 20 år sedan, vid ett antal tillfällen. Köken har byggs av vanligt billigt brädgårdsvirke och målats eller oljats. Det äldsta köket ser fortfarande ut som nytt men med en fin patina. Det oljas in varje år. De målade uteköken behöver iofs målas om nån gång då och då men hellre det än att blanda in tryckimpregnerat i köksmiljö.

Även med vanligt virke som ytbehandlas så håller köken i evigheter. Ni kommer att tröttna på köket innen det börjar ruttna.

Diskbänk från Blocket och/eller tvättstugevask (större och djupare) och bänkskiva i något tåligt material. Hittar man en bit marmorskiva funkar det fint. Rostfritt armeringsgaller i ram under eller vid sidan av grillen att ställa prylar på funkar fint. Bra med något underskåp också.

Har inte byggt något utekök i nya villan ännu men det blir till sommaren och då byggs det av färdiga murblock eller va det kallas. Man limmar blocken som sedan putsas. Med en bra sil i vasken och vattenlås behövs det ingen stenkista eller brunn. Det enda jag gör är att skölja av saker med rent vatten så det går bara ner i ett rör under uteplatsen. Kanske inte optimalt men enkelt. Tänk på att ha eluttag och belysning för sena höstkvällar.
 
Jag såg på Äntligen Hemma att de satte en koppling från en trädgårdsslang till en blandare i ett utekök som de byggde in i ett skåp men det står inte på deras hemsida vad de använde. Finns det speciella blandare som har anslutning till typ Gardenakoppling eller hur löser man det? Har en vanlig utkastare med kran alldeles intill men vill inte stå med duschmunstycke och diska...
 
Jag tror jag vet svaret men jag kollar ändå. Jag har ett avloppsrör (gammalt stuprör) som inte används längre. Det är kopplat till ett "underjordiskt" vatten avledningssystem som troligen går ut i kommunen i gatan.

Gissar att det är big No-No att koppla ett sommarkök till denna ledning? Även om man filtrerar bort potatisskal och korvskinn.

N
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.