Jag inväntar...
 
[jovox;984578] Ville bara dela med mig av våra erfarenheter av Osmo hårdvaxolja- vi lutade först av vårat furugolv med ett lut med ljust pigment och lade sedan hårdvaxoljan på. Den slets bort efter mindre än ett år och det blev ränder ner till träet i pigmentet. Mycket fult och inte alls så slitstarkt som dom sa.
Sara[/QUOTE]

Ej säljare av trägolv (ej osmoprodukter) nämnde att om man lutar golvet före applicering så kan oljevaxet få svårt att tränga in i träet. Detta beroende på att lutprodukten är vattenbaserad coh därför mättar träet, således kan oljevaxet inte gå in lika djupt. Kan kanske vara en förklaring.
 
Nilfyr skrev:
[jovox;984578] Ville bara dela med mig av våra erfarenheter av Osmo hårdvaxolja- vi lutade först av vårat furugolv med ett lut med ljust pigment och lade sedan hårdvaxoljan på. Den slets bort efter mindre än ett år och det blev ränder ner till träet i pigmentet. Mycket fult och inte alls så slitstarkt som dom sa.
Sara
Ej säljare av trägolv (ej osmoprodukter) nämnde att om man lutar golvet före applicering så kan oljevaxet få svårt att tränga in i träet. Detta beroende på att lutprodukten är vattenbaserad coh därför mättar träet, således kan oljevaxet inte gå in lika djupt. Kan kanske vara en förklaring.[/QUOTE]

då får nog den mannen/kvinnan läsa på lite. En av lutens funktioner är nämligen att göra trägolvet mer mottaglig (öppna porerna/träfiberna) för nästkommande behandling.
Om infärgningen "försvinner" kan det enbart bero på att ytbehandlingen är bortslitet.
 
Bödde skrev:
Intressant! Jag kände direkt igen mig i din beskrivning om att lägga på för mycket... Kan man åtgärda i efterhand?

Tack för såpatipset!
Produkten heter "Osmo 8016 Rengörningsmedel" och blandas 50/50 med vatten, kör över golvet med röd pads, eftertorka med vatten för att få bort överskott och smuts... vips så får du ett strävare golv.:)
 
  • Gilla
Smultronvillan
  • Laddar…
peppe skrev:
Produkten heter "Osmo 8016 Rengörningsmedel" och blandas 50/50 med vatten, kör över golvet med röd pads, eftertorka med vatten för att få bort överskott och smuts... vips så får du ett strävare golv.:)
Peppe, du är från och med nu familjens hjälte! Tack för hjälpen!!! d^_^b
 
Bödde skrev:
Peppe, du är från och med nu familjens hjälte! Tack för hjälpen!!! d^_^b
Hoppas golvet blir som familjen önskar. Jag har aldrig själv provat denna variant så du får gärna återkomma med resultatet
 
Vi har misslyckat med infärgningen med Osmo coulor dekorvaxt på Ekparkettgolv :wow:. Går det att ta bort färgen helt? Det har blivit för mycket färg och det är ett ojämnt resultat. Dessutom är vi inte helt nöjda med färgen.
 
Hej igen, Vi tänkte börja om från början men måste få bort färgen helt. Vi fick rådet att slipa där det var för mycket färg och olja in där det ser ut att vara för lite färg. Vi har bara hunnit lägga färgen i vardagsrummet ännu och det är på 35 kvadrat, vi skulle fortsätta med hallen som ligger i anslutning men vi inser att det blir ett svårt jobb att hålla på och dutta för jämnare infärgning. Dessutom måste vi först göra hallen på precis samma sätt för att det inte ska olika färgnyanser. Lika bra att slipa bort allt och börja från början och den här gången färga in med hjälp av polermaskin. Någon som har bra tips på bästa sättet att få bort befintlig färg? Vilken typ av slipmaskin ska man använda? Eller är det bäst att slipa bort den för hand även fast det blir ett jättejobb?
 
  • Gilla
Nimbus310
  • Laddar…
Anki D skrev:
Hej igen, Vi tänkte börja om från början men måste få bort färgen helt. Vi fick rådet att slipa där det var för mycket färg och olja in där det ser ut att vara för lite färg. Vi har bara hunnit lägga färgen i vardagsrummet ännu och det är på 35 kvadrat, vi skulle fortsätta med hallen som ligger i anslutning men vi inser att det blir ett svårt jobb att hålla på och dutta för jämnare infärgning. Dessutom måste vi först göra hallen på precis samma sätt för att det inte ska olika färgnyanser. Lika bra att slipa bort allt och börja från början och den här gången färga in med hjälp av polermaskin. Någon som har bra tips på bästa sättet att få bort befintlig färg? Vilken typ av slipmaskin ska man använda? Eller är det bäst att slipa bort den för hand även fast det blir ett jättejobb?
Absolut att ni ska börja om från noll om ni inte är nöjda med resultatet och använd en golvslip vilket med tanke på er yta blir mest skonsamt mot kroppen :)
Glöm "lösningen" med att slipa bort överskottet av infärgningen, ni kommer inte bli nöjda!
När man pratar om infärgning så är slipningen en väldigt stor del av hur slutresultatet blir då pigmenten lägger sig i sliprepor och "lyfter fram" dessa. För att få en jämn och ej flammig färg på golvet så bör ni avsluta slipningen med korn 80.
Hyr en polermaskin till infärgningen, den kommer ni ha nytta av!
 
peppe skrev:
Hyr en polermaskin till infärgningen, den kommer ni ha nytta av!
Som du märkt Anki D så räcker det inte att bara "måla" på färgen eftersom det lätt blir för tjockt (vi höll på att göra samma misstag...), så jag skulle bara vilja ytterligare trycka på det Peppe skriver om polermaskin. KÖP EN!!! Det sparar enormt med arbete. Vi "gnuggade" nämligen in 200 m2 färg för hand, och det gör jag inte om igen kan jag säga...
 
Har bara goda erfarenheter av Osmo. Oljan får du underhålla oftare än lack men finsihen blir något helt annat.
 
Hej alla
Kan någon rekommendera en bra handlare i Stockholmsområdet som säljer Osmos produkter?
 
Lustigt att märka ord när du trots allt förstår frågan. Gubbe.

Tack för svar i alla fall.
 
cristili skrev:
Lustigt att märka ord när du trots allt förstår frågan. Gubbe.
Förklara för mig, hur drar du dig till slutsatsen att jag förstår frågan? Det var just det jag inte gjorde eftersom du valde att fråga väldigt diffust efter en "bra handlare". Med bra, menar du billig? Ska den ligga i stan? Ska de erbjuda gratis parkering? Vad är "bra" handlare för dig?
Något sådant bör i själva verket kommenteras så att man förstår vad svaret syftar på. En del tycker Byggmax är bra men andra hatar dem p g a deras avsaknad av service, andra älskar Fredells tack vare servicen medans jag själv aldrig skulle handla där eftersom de är så dyra.

Och ja, jag är precis över 30 så om du definierar det som gubbe så erkänner jag.
Lustigt bara, att du har en sådan förutfattad mening utan att rimligen veta min ålder, jag har mig veterligen inte nämnt det här på forumet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.