Hej!
Jag tänkte bygga en garderobsvägg från vägg till vägg i sovrummet. Noterade att alla vanliga garderobsleverantörer (Elfa, Mirro. Lumi, KA Interiör etc) kör rullskena på golvet, och bara en plåtprofil som styrning uppe i taket.

När jag frågade vår snickare om offert för att leverera dörrar o beslag (vill ju ha vitt handmålat mdf/furu, inte folierad spånskiva, så det passar bättre med de gamla spegeldörrarna), så sa han att han alltid byggde med hängning i taket, till skilllnad från hur standardleverantörerna gör alltså. Uppfattade inte argumenten för det, kanske en vanesak bara :).

Vi har säkerligen inte raka golv (furugolv) eller tak (träspont) och vill därför bygga en sockel både uppe o nere som man kan måla vitt. Sockeln monteras utanpå en regel som man ser till att vara i våg. Det ger också en mer inbyggd känsla om man målar sockeln i väggfärg och sätter list på denna, täckskivor i kanterna mot vägg etc.

På regeln sätter man sen rullskena i golvet eller tak om man väljer den lösningen.

Men jag undrar vilka för-/nackdelar det kan finnas med resp. upphängning. Observera att vi alltså pga att vi behöver sockel nertill och motsvarande upptill, ändå åker på att skruva i både golv och tak, så det blir ju ingen skillnad där.

Och jag tror träsponten ska klara av vikten av dörrarna som blir 75 cm breda i mdf/furu.

Ursäkta om det blev lite virrigt - tacksam för svar!

Mvh/
A
 
Att låta dörrarna rulla på golvskenan gör det möjligt att bygga system med sneddörrar, dvs där en eller flera dörrar följer takets lutning, det är liksom omöjligt med takhängda dörrar.
Finns en hel del olika system men de flesta takhängda upplevs rangligare än de som rullar på en golvskena.

Be leverantören leverera dörrfyllningar och profiler lösa så kan ni måla dem som ni vill innan ni monterar dem.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.