cim00of8 skrev:
kolla in [länk]
det är som jag förstår det an lösning som inte behöver grävas om
vet inte om någon har erfarenhet av den?

//
Smart ide. Lätt att underhålla. Kostnad cirka 3500 euro... men verkar ha dålig reningsgrad på fosfor P. Klarar tex inte 70% rening av fosfor som kommunen kräver här i Kalmar utan då behövs en fosforfälla efter så tillkommer lite i pris där. Så kompletterad med fosforfälla bör den klara hög skyddsnivå på väldigt liten yta och lättservad.

Detta verkar vara en nice lösning
http://www.evergreensolutions.se/files/minireningsverk.html

Någon som har några för, nackdelar här. Verkar klara alla reningskrav galant iallfall.
 
Mitt val till slut blev att skippa dyra krångliga minireningsverk och gå på 3-kammarbrunn samt markbädd. 10kvm extra i storlek för att öka och säkra upp lite emot framtida krav.
 
Fick offert på Biorock igår.
Biorock 5: 35900 kr
Slamavskiljare PM2000: 9900 kr
Utloppsfilter: 475 kr
Fosforfälla i betong: från 5900 kr
Det blir ganska mycket pengar, tycker jag.
 
L. Mäkinen skrev:
Fick offert på Biorock igår.
Biorock 5: 35900 kr
Slamavskiljare PM2000: 9900 kr
Utloppsfilter: 475 kr
Fosforfälla i betong: från 5900 kr
Det blir ganska mycket pengar, tycker jag.
Hmm man får ju då väga kostnaden för en Biorock 5 mot att anlägga en infiltration. Kan man sen klara sig utan att behöva gräva om den igensatta infiltrationen var 15:e år så är det ju en klar fördel på lång sikt. Kanske mest lämpligt om man har ont om plats och annars måste ha servitut för att anlägga infiltration/markbädd på grannens mark.

Komplett som det är ovan enligt offert så klarar den väl reningsgrad motsvarande ett minireningsverk? Isåfall är ju prislappen attraktiv då det inte ska behövas så mycket driftskostnader och årligt underhåll.

Utloppsfiltret borde nog alla ha i sina 3-kammarbrunnar för att skydda infiltrationen. Har fått problem nu efter att kommunen börjat med en ny sorts tömning där dom kramade ur vattnet ur massan och fyllde tillbaka det i brunnen. Massor av små partiklar verkar ha virvlat runt och gått med ut i infiltrationen. :S
 
cem77 skrev:
Hmm man får ju då väga kostnaden för en Biorock 5 mot att anlägga en infiltration. Kan man sen klara sig utan att behöva gräva om den igensatta infiltrationen var 15:e år så är det ju en klar fördel på lång sikt. Kanske mest lämpligt om man har ont om plats och annars måste ha servitut för att anlägga infiltration/markbädd på grannens mark.

Komplett som det är ovan enligt offert så klarar den väl reningsgrad motsvarande ett minireningsverk? Isåfall är ju prislappen attraktiv då det inte ska behövas så mycket driftskostnader och årligt underhåll.

Utloppsfiltret borde nog alla ha i sina 3-kammarbrunnar för att skydda infiltrationen. Har fått problem nu efter att kommunen börjat med en ny sorts tömning där dom kramade ur vattnet ur massan och fyllde tillbaka det i brunnen. Massor av små partiklar verkar ha virvlat runt och gått med ut i infiltrationen. :S
Så utloppsfilter är inget som är standard?
Kan man sätta på det vilken 3-kammarbrunn som helst?

Har tänkt att ha avfallskvarn så att plocka lite partiklar innan det når markbädden vore bra. Hur ofta behöver man rengöra?
 
kolla www.fann.se ,,finns flera enkla lösningar
renoverarn
 
I morgon är det dagen A för min del (A som i avlopp). Tillsammans med Miljö&hälsokontoret samt säljare och byggledare av huset skall avloppsfrågan lösas. Kommunen är väldigt inne på ett BAGA Easy, problemet är att LB-hus vill ha typ 80 000 för att installera det, utöver inköpskostnad på 70 000...nja det där ska vi nog bli två om. Om man räknar att det kostar ca 40 000 att installera en slamavklijare med infiltration så verkar det väldigt konstigt om ett Baga Easy skulle kosta dubbelt så mycket eftersom det egentligen är samma sak.

Innerst inne hoppas jag fortfarande att jag klarar mig undan med en vanlig tre-kammarbrunn med infiltration precis som grannen, men min tomt ligger lite närmare ett vattendrag som har dryga 2km innan det rinner ut i havet så det kan bli lite kinkigt. Kanske kan regeringens nya beslut om förbud av fosfater i diskmedel göra det lättare för oss...
 
Jahopp..det var det...minireningsverk kunde man ju glömma att slippa undan iallafall...Fosfor måste bort hette det. Enda ljusglimten var att BAGA har kommit ut med en ny variant lite lik biorock och Fann INdrän där man kopplar en extra tank efter minireningsverket som sköter efterpoleringen istället för att bygga infiltration/markbädd. Det blir nog en sådan.....
 
jhenrikj skrev:
Jahopp..det var det...minireningsverk kunde man ju glömma att slippa undan iallafall...Fosfor måste bort hette det. Enda ljusglimten var att BAGA har kommit ut med en ny variant lite lik biorock och Fann INdrän där man kopplar en extra tank efter minireningsverket som sköter efterpoleringen istället för att bygga infiltration/markbädd. Det blir nog en sådan.....
Ja verkar som att fosfor är den nya "miljöfarliga" ämnet 2010. Undrar vad som blir nästa? Dock behövs det inget minireningsverk för detta utan fosfor tar du enklast och billigast bort med en fosforfälla efter infiltration i en markbädd tycker jag.
Läste en lång forskningsrapport om olika reningsverk och det som slog mig där var att flera av reningsverken inte fungerade när dom kollades. Några hade varit "avstängda" i flera år och fungerade inte alls. :S Ju mer teknik och kostnader man lägger in i reningen desto större risk att husägaren inte orkar hålla det iordning. Därför tycker iallafall jag att det är olyckligt att kommunerna i välgörande syfte tvingar på människor anläggningar som inte klarar av att sköta sig själva. q(;^;)p

Sen om jag fattat det hela rätt så är det inte kommunen som bestämmer vilken anläggning du ska använda dig av. Dom sätter kraven på hur mycket rening som ska ske och sen gäller det att bevisa via tester att den anläggning man tänker köpa uppfyller detta. Dock så är det väl alltid enklare att få igenom en anläggning som handläggaren på kommunen är van vid och sett förut.
 
cem77 skrev:
Ja verkar som att fosfor är den nya "miljöfarliga" ämnet 2010. Undrar vad som blir nästa? Dock behövs det inget minireningsverk för detta utan fosfor tar du enklast och billigast bort med en fosforfälla efter infiltration i en markbädd tycker jag.
Läste en lång forskningsrapport om olika reningsverk och det som slog mig där var att flera av reningsverken inte fungerade när dom kollades. Några hade varit "avstängda" i flera år och fungerade inte alls. :S Ju mer teknik och kostnader man lägger in i reningen desto större risk att husägaren inte orkar hålla det iordning. Därför tycker iallafall jag att det är olyckligt att kommunerna i välgörande syfte tvingar på människor anläggningar som inte klarar av att sköta sig själva. q(;^;)p

Sen om jag fattat det hela rätt så är det inte kommunen som bestämmer vilken anläggning du ska använda dig av. Dom sätter kraven på hur mycket rening som ska ske och sen gäller det att bevisa via tester att den anläggning man tänker köpa uppfyller detta. Dock så är det väl alltid enklare att få igenom en anläggning som handläggaren på kommunen är van vid och sett förut.
Kommunen har hintat om att de önskar att jag installerar ett BAGA Easy för de har väldigt bra erfarenheter av det sedan tidigare. Det är infiltrationsbädden jag har irriterat mig över, men med den nya biotanken blir det ju bara 2st glasfibertankar som grävs ner och sedan leds avloppsvattnet bort med dagvattensystemet. Mindre installation, mindre grävjobb, mindre ledningsjobb, och jag blir av med vattnet som annars är ett problem eftersom det är ganska högt grundvatten.
 
Hemmakatten
Har hört att flera kommuner kräver att man visar ett skriftligt serviceavtal på minireningsverket, dvs personal kommer ut en till flera ggr per år och kollar bakteriehalter, funktion och gör service.
 
Hemmakatten skrev:
Har hört att flera kommuner kräver att man visar ett skriftligt serviceavtal på minireningsverket, dvs personal kommer ut en till flera ggr per år och kollar bakteriehalter, funktion och gör service.
Helt rätt...Varberg gör det dock inte...kommer säkert att ha det ändå för det är skönt att ha nån som kommer och fyller på kemikalier och sånt åt en så man slipper bry sig...
 
jhenrikj skrev:
Helt rätt...Varberg gör det dock inte...kommer säkert att ha det ändå för det är skönt att ha nån som kommer och fyller på kemikalier och sånt åt en så man slipper bry sig...
Massa fasta utgifter som bygger på är aldrig bra. Det är ju några tusenlappar per år det kostar. Men har man inte tid/lust/ork så är det ju bara att betala och vara glad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.