Okej, jag vet massor med trådar i ämnet, men jag får ingen rätsida på det här.

Vi har ett hus från 1963. Vi har nyligen fått omdränerat och ytterisolerat med Jackodren, så förhoppningsvis kommer fukten minska i väggarna.

När vi började riva ut ytskikten i källaren så verkade alla väggar torra och fina utom i ett rum. Inte så konstigt kanske med tanke på att dräneringsröret var "brutet" precis utanför. Tydligen hade huset byggts och förberetts för garage i källaren men sedan har man ångrat sig och byggt garaget bredvid huset. Men det fanns en mur kvar under marken som man inte bemödat sig med att göra hål genom för dräneringsrören utan bara låtit dom sluta på varsin sida. Självklart mycket fukt där.

Nu när ytskikten är borta har vi en avfuktare står och brummar dygnet runt i rummet för att hjälpa till att dra ur fukten ur väggarna.

Hur som helst är putsen lös på sina ställen i rummet innanför och det finns, vad jag tror är svartmögel på vissa fläckar. Inte massor men i alla fall så pass att jag vill göra något åt det. Putsen är inte lös på dessa ställen.

Vad är rätt av nedanstående:
a) Slå bort putsen där den är angripen.
b) Borsta med stålborste.
c) Behandla med antimögelmedel där putsen är angripen. Boracol, Borex, Mögel-Fri, Klorin, Yes, Biltema mögeltvätt? Vilket är rätt?
d) Kombination av ovanstående.
e) Ta ut professionella mögelsanerare.
f) Något helt annat.
 
Jag är inte expert på detta område men jag ser ingen som helst anledning att göra något mer än att borsta bort mögel, tvätta med målartvätt och måla om!

Rätta mig om jag har fel :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.