Kommer ha ett klassiskt rektangulärt hus på 140kvm. Mitt i huset är det ryggåstak samt att det blir en utglasning på ca 2m ut samt 5m brett med mycket fönster.

Vad kan jag använda för lösningar för att på alla fönster på denna sida ska ha något bra som skyddar emot soljus? Vill ha detta på alla fönster på denna sida av huset.

Ta lite för och nackdelar med allt som ni kommer på tack.

Markiser är i mina ögon rätt fula. De plågas hårt om det blåser. De ger ifrån sig ljud när det blåser. Fördelarna är att man kan ha de utfällda och fortfarande behålla lite utsikt.
Skyddar utsidan på fönsterna från direkt solljus, håller lite sommarvärme borta.

Inbyggda persienner. Enkelt och effektivt. Sommartid så värmer det väl upp en hel del när man låter solen lysa direkt på alla fönster kan ju vara en nackdel. Svårt att se ut när de är vinklade.

Jalusier på insidan. .Tar plats, I vägen för gardiner. Samlar damm.
Samma här som med persienner. Direkt solljus på fönster som gör att mer värme kommer in på sommaren samt att fönster blir mera påverkade och blekta.

Vad tror ni om kostnader då? Nya fönster med inbyggda persienner eller markiser vad tror ni är dyrast?
 
Skall du skydda mot solvärme så är det klart mycket bättre att ha skydd från utsidan. Persienner eller liknande på insidan är inte lika effektivt, eftersom då har mesta av värmen redan tagit sig in.
Alternativ...t.ex. gamla hederliga fönsterluckor. Glas som har "inbyggt" solskydd. Utvändiga persienner kanske finns också? På min arbetsplats har vi typ utvändiga rullgardiner man kan dra ner för att hindra solinstrålning.
 
Vi har samma funderingar på vårt hus (omritat domherren från fiskarhedenvillan) som jag förövrigt tror är rätt likt ditt, tror jag sett en planlösning på ditt i någon annan tråd. Vi kommer nog att använda oss av markiser då man precis som du säger fortfarande kan se ut genom fönstrena även när de är utfällda. Men säg till här om du kommer på något bättre!
 
  • Gilla
M4ngo
  • Laddar…
byggankan skrev:
Vi har samma funderingar på vårt hus (omritat domherren från fiskarhedenvillan) som jag förövrigt tror är rätt likt ditt, tror jag sett en planlösning på ditt i någon annan tråd. Vi kommer nog att använda oss av markiser då man precis som du säger fortfarande kan se ut genom fönstrena även när de är utfällda. Men säg till här om du kommer på något bättre!
Trevligt!
Jo det blir väldigt lika det om jag får som jag vill.

Det kanske skiljer på kvalitet på markiser men att duken i de står och slår lite samt att de rör sig en del är nog svårt att komma undan.

Som jag ser det nu så är nog markiser det enda rätta. Gillar inte de men tyvärr är det nog mest praktiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.