Y
Jag ska dra tre nätverkskablar (cat6 utp) längst med husets ena sida...

ska jag köpa tre 16mm plaströr så måste jag köpa 30,5meter totalt...

Men så satt jag och testa lite, ett 20mm rör hade ju klarat att få med sig alla 3 kablarna och då hade jag bara behövt köpa 12,7meter rör...

Hur ställer det sig till strålning att tre ligger så tätt emot varandra ifall man sätter 3 i samma slutet-kabelrör måntro?
 
Den strålningen kommer inte märkas i hastighet.
Sett kabelstegar där det ligger tiotals (om inte mer) nätverkskablar ihopbuntade...
 
Som tidigare inlägg skriver så är det inga problem att sätta 3 i samma rör. Själva paren i kabeln är "twisted" flätade för att förebygga överhörning från dom andra paren i kabeln och skydda mot störningar utifrån. Vi har kopplingsskåp där det kommer in ett 50 tal kablar i ett rör utan problem, så dina 3 ska nog kunna dela på ett rör. :)
 
Dom kommer garanterat tvinna sig så den dagen det måste bytas en eller nått sånt så får du garanterat bråka med alla tre om dom ligger i samma rör. Kostnaden för extra 16 rör bör ju vara mindre än att byta ut hela längder av nätverkskabeln. Men det är ju min tanke det, jag undviker att trycka ihop kablar i samma rör om det finns plats att dra separata till separata ställen.
 
Jo, men i detta fallet verkar det som att det ska dras på husväggen så då kanske man vill undvika en mindre "motorväg" av VP-rör :p

//Patrik
 
Redigerat:
Y
nja det blir bara ett rör per vägg, sen upp på vinden och längst med yttertaket bort till en blivande central... fast de kostade ju inte så saftigt så kanske inte hela världen att dra var sitt... ni nämner att ni sett andra haft fler, anar att deras var skärmade vilket mina inte är.

lite osäker än hur jag ska göra, fanns ju rätt stora vp-rör upp mot 25-32-40-50mm oxå vilket bör ge spel för kärvande kablar
 
Redigerat:
Det är inga problem att dra UTP i buntar.. Det ger inga mätfel som drar ner hastigheten. Du kan med glädje dra 3 kablar i ett rör. Byta kabel? En kabel som ligger gå inte sönder, och när det är dax att byta om flera år skall alla bytas ändå. Spar du på rören, det blir annars lätt en väldig mängd rör som sakll samsas om vissa centrala punkter.

Skärmad kabel använder man förövrigt enbart i miljöer med kraftiga störningar ej industri. I hemmabruk klarar man sig i 99.9 % av alla fall med UTP
 
frohike skrev:
Det är inga problem att dra UTP i buntar.. Det ger inga mätfel som drar ner hastigheten. Du kan med glädje dra 3 kablar i ett rör. Byta kabel? En kabel som ligger gå inte sönder, och när det är dax att byta om flera år skall alla bytas ändå. Spar du på rören, det blir annars lätt en väldig mängd rör som sakll samsas om vissa centrala punkter.

Skärmad kabel använder man förövrigt enbart i miljöer med kraftiga störningar ej industri. I hemmabruk klarar man sig i 99.9 % av alla fall med UTP

Nu vet man ju aldrig varför man kan ha behov av att byta kabel, den kan skadas vid dragning och ett par är helt plötsligt borta och då är det inte kul om den kabeln är virad med dom andra två när man ska byta. Nätverkskabel är inte så grymt tålig enligt egen erfarenhet, och sen ligger dom inte, en vägg borde även hos Yrrol vara lodrät :D
 
Y
Glufsglufs skrev:
en vägg borde även hos Yrrol vara lodrät :D
Mja, somsagt så kommer väldigt liten del utav kabeln ligga vertikalt(i väggar)... de stora längderna kommer vara liggandes för att gå från ena änden av huset till det andra.

Men jajo.. lite kluvet detta med ett eller flera rör.. låter ju förnuftigt i sig att dra var sitt i sig.. hum hum... Funderar på att dra dem i metallrör just den biten som hamnar närmast takisoleringen... tänker på detta med mössen..

sen byte, om man knipsar av kontakten bör det väl inte vara så svårt att dra ur den även om den är tvistad runt en annan, eller? kanske kan knyta sig ordentligt?
 
Redigerat:
Yrrol skrev:
Mja, somsagt så kommer väldigt liten del utav kabeln ligga vertikalt(i väggar)... de stora längderna kommer vara liggandes för att gå från ena änden av huset till det andra.

Men jajo.. lite kluvet detta med ett eller flera rör.. låter ju förnuftigt i sig att dra var sitt i sig.. hum hum... Funderar på att dra dem i metallrör just den biten som hamnar närmast takisoleringen... tänker på detta med mössen..

sen byte, om man knipsar av kontakten bör det väl inte vara så svårt att dra ur den även om den är tvistad runt en annan, eller? kanske kan knyta sig ordentligt?
I dom sämsta av världar så kan det knyta sig ordenligt, det kan också gå väldigt bra men i och med att du planerar ett stjärnnät (om jag förstår dig rätt) så förlorar du inte många kronor på att låta dom gå i ett varsit rör och du vinner en massa tid och problemlösningar (samt sparar då kanske mer pengar) om något skulle gå fel. Det är som sagt en smaksak hur du vill göra, jag säger bara hur jag som installatör hade gjort (för jag vet ju vem som får lösa problemet om jag hade gjort en dragning som skulle bli fel) :)
 
ett VP20 rör ger inga problem. Att det skulle bli knut eller likande är minimal. Så liten att kostnaden för att dra extra rör inte äts upp av att det skulle kunna bli problem. Har man riktiga böjar, riktig kabel så skall det mycket till innan det blir fel. mer eller mindra alla fel ligger i kontakteringen.. Att en kabel är trasig är ovanligt. Är det fel upptäcker man det snabbt, och då är det inga problem att byta en kabel. Jag har aldrig hört eller råkat ut för att en kabel bara går sönder efter ett tag. Sånt mäker man redan när man mäter om något är fel.
 
Hur ställer det sig till strålning att tre ligger så tätt emot varandra ifall man sätter 3 i samma slutet-kabelrör måntro?
Jag har knippen med 10-12 tätt packade nätverkskablar i kabelkanaliseringar. Funkar alldeles utmärkt, trots att delar av paketet löper parallellt med huvudledningen för husets strömförsörjning en bit av vägen.
 
Ökar till 25 ( ett tämligen fullsmetat vp 40).
Funkade bra det med.

Annars är det bara titta i en större datorhall. Kan ligga några hundra på en och samma kabelstege
 
Ökar till uppåt 1000 st in till ett rum på ca 10 kvm med 3 kabel ingångar till rummet.
 
Y
fast då är dom troligen skärmade..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.