Beskeden kring kostnaden för en renovering är givetvis många, och olika. MEN, en del hävdar bestämt att det kostar 25000 kr/kvadratmetern. Medan en del hävdar att man klarar sig på 6000 kr/kvadratmetern. Innan ni idiotförklarar mig så vet jag att det kan skilja mycket i pris, men detta är ju riktpriser som man kan rätta sig efter enligt "experter" hur kan det då skilja så enormt mycket? Ska jag bygga ut 100 kvadrat så slår det ju på 1,900 000 kr om jag rättar mig efter dessa två olika råd.
Detta kanske inte är mycket till fråga, men det är kul att höra tankar kring det här och var NI hamnade i eran renovering. Alltid lättare med facit i hand givetvis.
Som ni säkert förstår så är vi tagen att bygga ut ca 100 kvadrat, delat på 1,5 plan.

Tack på förhand för eventuella tips och tankar kring min tankeställning.
 
Hej
Har byggt på en våning på kåken. Detta genererade ca 85 kvm boyta extra å gick lös på ca 700 tusen. Gjorde i princip allt jobb själv.

mvh Wasa
 
Tyvärr diffar det väldigt, beroende på hur det ser ut? våtutrymmen? kök?

Två enkla exempel.

Parkett 299kr/kvm eller Laminat 59kr Kvm. differens = 400% eller på hundra kvadrat 24000kr

Stort kaklat bad. 250000kr inget bad = 0kr.

Men uppskatta det till ett till hus utan platta/torpargrund minus det du gör själv.
 
Tack ska ni ha. Kort och gott kan man väl säga att man INTE ska lyssna på dessa så kallade experter som säger "räkna med 25 tusen kr/kvadratmetern" och bli skrämd av det. För allvarligt talat en utbyggnad på 100 kvadrat ska väl inte behöva gå på 2500 000?
 
LarsC skrev:
Tack ska ni ha. Kort och gott kan man väl säga att man INTE ska lyssna på dessa så kallade experter som säger "räkna med 25 tusen kr/kvadratmetern" och bli skrämd av det. För allvarligt talat en utbyggnad på 100 kvadrat ska väl inte behöva gå på 2500 000?
Det är ju om du tar en firma som levererar nyckelfärdigt och ni vill ha både nytt kök och bad och lite arkitektbetonade fönster och lite andra lösningar då trillar det nog upp i de siffrorna. Men ni kan ju beställa utan ytskikt invändigt och göra det själva.
 
Exakt som andra säger så beror allting på. Att bygga 100 kvm tillbyggnad är så mycket mer än bara att utöka ytan. Skall det finnas avlopp o vatten. Skall det byggas våtrum eller pratar vi bara rena boenderum. O.s.v

Nyckelfärdigt utan eget jobb med lite besvärliga markförhållanden för ny grund, krav på golvvärme, avlopp, vatten etc kan snabbt bli 2 500 000 för 100 kvm men då är det hög standard som krav.

Tvärtom är 600 000 kr för 100 kvm lågt exempel räknat på att nästan allt jobb görs själv och att kostnaderna hålls nere.

De återuppbyggnader som vi som försäkringsbolag hamnar på åtminstone här i Jämtland fluktuerar mellan ca 12 000-20 000 kr/kvm just nu på marknaden

MVH Lorant
 
Du måste förstå att fråga "vad kostar det att bygga?" är som att fråga "vad kostar en bil?". Du kan få en bil för hundra tusen, men du kan också få en bil för 1 miljon.
Vill du ha ett noggrannare svar får du ställa en noggrannare fråga.
 
Tillbyggnad har egentligen inte med renovering att göra. Du skall jämföra med nybyggnad. Om du vill göra kalkyler på kostnader så låna ”Byggmästarnas kostnadskalkylator 2010” på biblioteket.
I Bk 2008 är volympriset på en villa i 1½ plan med normal standard beräknad till 2270 – 3135 kronor/m³ (kubikmeter) exkl. moms. El-, VVS- och extraordinära grundläggningskostnader tillkommer.
 
Räknas ROT avdragen in i dessa kalkyler?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.