Om man pratar med byggare, har de reparerat många fler vattenskador från vägghängda toaletter.
Jag bedömer att det finns fler golvmonterade toaletter än vägghängda.

Men varför har det blivit så?
Jag tror att det beror på
1. Usla monteringsanvisningar - har personlig erfarenhet, det är mycket svårt att göra rätt. För min och min fars del slutade det med kortlingar monterade på utsidan av väggen. Det gjorde inte så mycket eftersom de doldes i lådan men ändå. Jag är rätt bra på att läsa innantill och misslyckas med monteringen. Pappa lyckades dessutom såga av ett rör till fel längd, fastän han följde anvisningarna minutiöst.
2. Byggare med begränsad erfarenhet av vägghängda toaletter.
3. Byggarna har inte tid att lista ut hur toaletten ska monteras

För en hempulare som är noggrann, bedömer jag att det inte blir några större risker för vattenskador.

Ska man anlita "proffs", ska man nog använda kända märken
 
Sluta nu....................
Vägghängda toaletter...Inbyggda eller utanpåliggande är inte sämre än vad vanliga golvstående toaletter... En anledning till att väggnängt aldrig "slagit" igenom ordentligt i Sverige är att våra tillverkare av golvstående wc aldrig har puschat ordentligt för vägghängt. En annan sak är att vi är "efter" när det gäller design och nytänk. skylla på dåliga anvisningar håller inte, det finns tydliga regler för hur det skall göras. Kolla Säker vatten, GVK, Mfl......

Sen så.....Tossegubbe.... Vem fan vill sitta och skita på en pidestal???? 15 cm högre????? 56-57 cm?????
 
Man får vad man betalar för.......
 
Well det är ju inte ngt jag/vi drömt ihop att dom funkar sämre oc har för liten skål mm, det är ren fakta men det kke inte är ett problem för alla däremot.
Men nu är jag 190 och 120kg och då funkar dom helt enkelt inte bra.
Samma sak med höjden, jag sitter bekvämare på en 15cm högre stol helt enkelt men inte alla som gör det såklart men jag kan ju bara tala för mig själv vad gäller komfort. Fast jag vet mga andra storväxta som hållermed mig om höjden och det finns ju låga stolar för barn så varför inte höga för storväxta?

idron skrev:
Sluta nu....................
Vägghängda toaletter...Inbyggda eller utanpåliggande är inte sämre än vad vanliga golvstående toaletter... En anledning till att väggnängt aldrig "slagit" igenom ordentligt i Sverige är att våra tillverkare av golvstående wc aldrig har puschat ordentligt för vägghängt. En annan sak är att vi är "efter" när det gäller design och nytänk. skylla på dåliga anvisningar håller inte, det finns tydliga regler för hur det skall göras. Kolla Säker vatten, GVK, Mfl......

Sen så.....Tossegubbe.... Vem fan vill sitta och skita på en pidestal???? 15 cm högre????? 56-57 cm?????
 
Har man tanken externt så är ju risken inte större än med en vanlig toalett. Lätt att byta och montera iaf IFÖ:s modell ;)
 
Risken för vad?
Stopp i vattenlåset blir det ju iaf, hände mig senast idag på biltema :blushing:

v-g skrev:
Har man tanken externt så är ju risken inte större än med en vanlig toalett. Lätt att byta och montera iaf IFÖ:s modell ;)
 
Tossegubbe:Risken att det läker från tex tanken inne i väggen. Är den utanför så har den ju ytterst svårt att läka inuti väggen eller hur ;)

Har aldrig fått stopp i min vägghängda inte ens tillstymmelse trots att barnen stundtals inte är snåla med pappret.

Ang din biltematur så finns det något som heter mellanspola när man lastar av rejält :D
 
Det håller jag med om fast just läckagerisken har aldrig stört mig nämnvärt.
Däremot kan kondensen på cisternen orsaka ganska mycket vatten på en flitigt använd toa..

Äsch mellanspola, det förstör ju hela njutningen.. 25min total avkoppling skall besöket vara utan att sitta och bekymra sig om det går och spola eller inte sedan.
Som tur är så brukar handikapptoan ofta ha en behagligare höjd, ha fina armstöd och dessutom vara av golvmodell och plats nog för att sträcka ut benen medd^_^bd^_^b

v-g skrev:
Tossegubbe:Risken att det läker från tex tanken inne i väggen. Är den utanför så har den ju ytterst svårt att läka inuti väggen eller hur ;)

Har aldrig fått stopp i min vägghängda inte ens tillstymmelse trots att barnen stundtals inte är snåla med pappret.

Ang din biltematur så finns det något som heter mellanspola när man lastar av rejält :D
 
Hakar på med en relaterad fråga.
Siktar på att installera en vägghängd toalett vid renovering av badrummet, tanken är att använda IFÖs premontmodul.

Är det någon som kan svara på om prestandan blir skit :p ifall man vinklar den medföljande 90-gradersböjen åt sidan (istället för rakt ner) för att haka på en befintlig avloppsstam? Lutningen på röret lär bli runt 30 grader och längden på sidoröret blir ca 70cm innan det når en gren i stammen och sen drar iväg nedåt.
 
Angående diagonalt åt sidan:
Jag har installerat1 billig Bauhausstol med ca 20 graders lutning från horisontalplanet åt sidan, sedan 1 st 110-90gr, 300 mm rakt , 2 st 110-45gr och ytterliggare ca 1 m rakt innan anslutning till ett befintligt avlopp ner i golvet. Allt efter den första 20 graders biten lutar enstaka cm /m. Fungera UA.
Har även installerat 1 ngt dyrare Hafa m 45 graders lutning till et bef avlopp. Funkar också UA.
Slutsats: det fungerar att rikta röret relativt mycket i sidled.
 
Det finns bra och dåliga såväl vanliga som vägghängda WC-stolar. Se till att välja en med så djup skål som möjligt. Många utländska fabrikat har för grunda skålar. Jag är nöjd med våra inbygda IDO- och Ifö-stolar. Om man får stopp eller ej beror på vilken spolvattenmängd man ställer in vid installationen. Vattensisternerna är inte mindre än på vanliga WC-stolar. Jag står nu i begrepp att installera vår 4:e och 5:e inbyggda WC-stol och jag tvekar inte ett ögonblick i valet mellan inbyggd och vägghängd. Det blir snyggare och mer lättstädat, men man kan inte komma ifrån att det är väsentligt dyrare. Om man gör jobbet själv hamnar man runt 5000:- med ett svenskt fabrikat som man kan hitta reservdelar till i minst 20 år, medan en golvplacerad dito går att hitta för runt en 1000-lapp på byggstormarknaderna. Sedan tillkommer minst 10 timmars arbete (3000:- med normala hantverkarlöner) samt skivmaterial, tätskikt och kakel för runt ytterligare en 1000-lapp. Men som sagt, jag tycker att det är värt det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.