tobs skrev:
Ursäkta men jag är 100% säker på att Diapol har skickat mina granitskivor oemballerade från Estland, att ena skivan kom utan ett hörn och att de sedan skiter i detta.

Vad gäller bilden jag la ut igår så är det ju min i allra högsta grad. Det är ju jag som har fotat den och det framgår tydligt att det inte är min skiva på bilden. I sammanhanget är bilden mycket intressant då den belyser vad de experter jag har rådfrågat hävdar, dvs att detta inte är en transportskada.

Detta är för övrigt ett forum för konsumenter som har bl.a. har funderingar och tillsammans kan rådfråga varandra i kampen mot företag som inte tar sitt ansvar. Jag förstår att du som företagare blir trött, men det är liksom poängen. Suck.
1. Du säger att du är 100% säker på att de skickat skivorna oemballerade.
Upplysningsvis fraktar man ännu skörare produkter likvärdigt. Ex. glasskivor.
Att skivan är oemballerad innebär inget, bara den är bra förankrad vid transporten.

2. Jag är inte företagare. Bara en privatperson som har bra erfarenhet av Diapol.

3. Du har inte själv tagit emot den tyvärr men det verkar som om den som gjort det ändå godkänt skicket? Då får du skylla dig själv eller vara förbannad på den som godkänt skicket.

Såsom du beskrivit det talar det mer för att Diapol gjort rätt än av dig själv. Av denna anledning blir jag upprörd när ett företag hängs ut på tveksamma grunder.
 
bränski skrev:
ser märkligt ut det med skadan.. jag låter min mening vara osagd, men vad jag upplevt av diapol så är dom kanon.

som det är nu så har du skrivit på försändelsen och godkänt den, haft den där hemma ett par dagar och ev kunnat snygga till skadan (säger inte att du gjort det), blir mycket svårt att bevisa att det är företagets fel eftersom du "mottagit den utan skador".

men hur dom är emballerade har ju inte så mycket med saken att göra, man har alltid plikt att besiktiga materialet innan man skriver på, dom kunde skickat dom på en frigolit skiva om dom velat...! dom är ju embalerade på det sättet att dom står på en pall. dåligt kanske men sant.
tycker bara att målet om den skadade hörnan skall diskuteras och inte angående hur ett företag emballerar sina grejer.
Jag anmälde det samma dag till dem, inte för att jag har så stor erfarenhet av att "snygga till granitskivor".
Emballaget är ju absolut AoO vid ansvarsfrågan angående transportskador, enligt DHL som var mellanhand i detta fall brukar det absolut inte skickas såhär oskyddat.
 
Fabrikör Stava skrev:
1. Du säger att du är 100% säker på att de skickat skivorna oemballerade.
Upplysningsvis fraktar man ännu skörare produkter likvärdigt. Ex. glasskivor.
Att skivan är oemballerad innebär inget, bara den är bra förankrad vid transporten.

2. Jag är inte företagare. Bara en privatperson som har bra erfarenhet av Diapol.

3. Du har inte själv tagit emot den tyvärr men det verkar som om den som gjort det ändå godkänt skicket? Då får du skylla dig själv eller vara förbannad på den som godkänt skicket.

Såsom du beskrivit det talar det mer för att Diapol gjort rätt än av dig själv. Av denna anledning blir jag upprörd när ett företag hängs ut på tveksamma grunder.
1. Kanske en glasskiva, inte en nytillverkad granitskiva. Se mitt förra inlägg.
2. Ok. Förstår att många har haft bra leveranser från dem.
3. De (mina snickare) som tog emot skivan undrade varför jag hade beställt den med ett sånt hörn.

Diapol har inte haft många rätt i denna leverans, läs mitt första inlägg. Förstår inte hur tusan du som privatperson kan anse att det är helt rätt att ett företag inte ska ta ansvar över sina leveranser. Tycker du verkligen att det bara är att acceptera som köpare om du får en trasig produkt levererad!!!? Speciellt om de personer med kunskap och erfarenhet i ämnet som sett produkter påstår att det ABSOLUT INTE är en transportskada. Vad ska jag tro...
 
tobs skrev:
1. Kanske en glasskiva, inte en nytillverkad granitskiva. Se mitt förra inlägg.
2. Ok. Förstår att många har haft bra leveranser från dem.
3. De (mina snickare) som tog emot skivan undrade varför jag hade beställt den med ett sånt hörn.

Diapol har inte haft många rätt i denna leverans, läs mitt första inlägg. Förstår inte hur tusan du som privatperson kan anse att det är helt rätt att ett företag inte ska ta ansvar över sina leveranser. Tycker du verkligen att det bara är att acceptera som köpare om du får en trasig produkt levererad!!!? Speciellt om de personer med kunskap och erfarenhet i ämnet som sett produkter påstår att det ABSOLUT INTE är en transportskada. Vad ska jag tro...
Nej jag tycker inte att man skall acceptera att man får en skadad produkt levererad. Givetvis inte. Men om man tolkar din story rätt har du själv ingen kontroll på vad din skiva varit med om sedan Diapol lämnat den till DHL. Hur säker är du på att inget hänt efter att de lämnade den till DHL?

Kan du utveckla detta med att Diapol inte kunde köra ända fram till dig;
Beror det på att det låg utanför deras serviceområde?
 
Fabrikör Stava skrev:
Nej jag tycker inte att man skall acceptera att man får en skadad produkt levererad. Givetvis inte. Men om man tolkar din story rätt har du själv ingen kontroll på vad din skiva varit med om sedan Diapol lämnat den till DHL. Hur säker är du på att inget hänt efter att de lämnade den till DHL?

Kan du utveckla detta med att Diapol inte kunde köra ända fram till dig;
Beror det på att det låg utanför deras serviceområde?
Vi betalade strax över 3.200kr extra (total frakt 4.800) för att få skivan levererad från Stockholm hem till oss. När chauffören ringde (5 mil från oss) och sa att han inte kunde köra ända fram blev det en paniklösning med DHL. Anledningen framgick inte pga språkliga brister. Han hade dock inte varit till fram till huset men gjort den bedömningen av någon anledning. Vi hade under denna period dagligen lastbilar som körde med gods till huset.

Att skivan skulle ha skadats av DHL finner jag osannolikt med tanke på att:
-DHL hävdar att de varit extra försiktiga med tanke på att skivorna ej var skyddade.
-DHL nekar till att de skadat skivan.
-Det vore förmodligen en skitsak för DHL att ta ansvar för detta. De är nog försäkrade upp till öronen för sånt.
-Skadans placering (insidan av godset).
-Det finns inga andra märken på någon av skivorna.
-Skadans yta är helt slät och samma färg/struktur som den polerade ytan.

För DHL, som ett av de största fraktbolagen i Sverige borde detta vara som sagt en skitsak att ta ansvar för. Jag litar fullt ut på att de inte har skadat skivan. Åter igen, jag tvivlar starkt på att detta ens är en transportskada.
 
Men varför sa du inte till chaffisen att antingen kör du hit skivan som avtalat eller så tar du med den tillbaka och skrotar den? ligger ju mer i deras intresse än ditt att du får och betalar skivan?
Och om det dessutom är som du säger att det inte var nga problem att köra dit så var det väl bara en lat chaffis som inte ville köra 10mil extra för en enda skiva.

Att DHL skulle förneka att do skadat skivan tvivlar jag inte en sekund på, den diskutionen har jag med dom titt som tätt och även när man skickar gods själv och är 110% säker på skicket när det lastas men skadat när det når mottagaren (om det nu ens gör det) Ersätter gör dom i praktiken aldrig iaf.
Men nu ser detta som du säger inte ut att vara en transportskada utan ett tillverkningsfel som jag inte förstår att dom inte åtgärdade på plats för man kan ju limma dit en bit och sedan slipa och polera.
 
Redigerat:
tobs skrev:
Vi betalade strax över 3.200kr extra (total frakt 4.800) för att få skivan levererad från Stockholm hem till oss. När chauffören ringde (5 mil från oss) och sa att han inte kunde köra ända fram blev det en paniklösning med DHL. Anledningen framgick inte pga språkliga brister. Han hade dock inte varit till fram till huset men gjort den bedömningen av någon anledning. Vi hade under denna period dagligen lastbilar som körde med gods till huset.

Att skivan skulle ha skadats av DHL finner jag osannolikt med tanke på att:
-DHL hävdar att de varit extra försiktiga med tanke på att skivorna ej var skyddade.
-DHL nekar till att de skadat skivan.
-Det vore förmodligen en skitsak för DHL att ta ansvar för detta. De är nog försäkrade upp till öronen för sånt.
-Skadans placering (insidan av godset).
-Det finns inga andra märken på någon av skivorna.
-Skadans yta är helt slät och samma färg/struktur som den polerade ytan.

För DHL, som ett av de största fraktbolagen i Sverige borde detta vara som sagt en skitsak att ta ansvar för. Jag litar fullt ut på att de inte har skadat skivan. Åter igen, jag tvivlar starkt på att detta ens är en transportskada.
Jag kan inte för mitt liv tro att du får ARN på din sida. Osäkerheten om vem som orsakat skadan kan inte utläsas. Det kan vara Diapol, DHL eller den som tagit emot varan. Dessutom har mottagaren godkänt varan vid leverans. Därtill har du själv inte varit med mellan och vid omlastningarna. När man inte kan utläsa en säkerhet är det magstarkt att hänga ut en leverantör.

Tycker att skadan inte ser så polerad ut, den är ju rätt grov i ena kanten om man tittar noga. Hade de velat polera så hade de gjort skarpa hörn överallt.
 
Tossegubbe skrev:
Men varför sa du inte till chaffisen att antingen kör du hit skivan som avtalat eller så tar du med den tillbaka och skrotar den? ligger ju mer i deras intresse än ditt att du får och betalar skivan?
Och om det dessutom är som du säger att det inte var nga problem att köra dit så var det väl bara en lat chaffis som inte ville köra 10mil extra för en enda skiva.

Att DHL skulle förneka att do skadat skivan tvivlar jag inte en sekund på, den diskutionen har jag med dom titt som tätt och även när man skickar gods själv och är 110% säker på skicket när det lastas men skadat när det når mottagaren (om det nu ens gör det) Ersätter gör dom i praktiken aldrig iaf.
Men nu ser detta som du säger inte ut att vara en transportskada utan ett tillverkningsfel som jag inte förstår att dom inte åtgärdade på plats för man kan ju limma dit en bit och sedan slipa och polera.
Chauffören kunde mindre engelska än min hund, det var inte direkt läge att börja tjorva. Sen var jag ju rätt intresserad att få den ändå.
Håller med om att det är mycket märkligt att de inte åtgärdade skadan bättre.
 
Titta på bild 2,
Skulle hörnet ha slagigts av under transporten och sedan under resans gång ha skapats fasade kanter på detta?

För att detta i huvudtaget ska kunna ske så måste hörnet ha slagits av och sedan alla kanter legat emot nåt.


Varför ska han inte reklamera detta?

Är detta ok bara för att man köper något från estland.
hade ni reagerat likadant om bauhaus, kvik, hth, eller någon annan leverantör på hemmaplan leverat detta?

Skadan är dessutom upptill.
 
Redigerat:
Andy78 skrev:
Titta på bild 2,
Skulle hörnet ha slagigts av under transporten och sedan under resans gång ha skapats fasade kanter på detta?

För att detta i huvudtaget ska kunna ske så måste hörnet ha slagits av och sedan alla kanter legat emot nåt.


Varför ska han inte reklamera detta?

Är detta ok bara för att man köper något från estland.
hade ni reagerat likadant om bauhaus, kvik, hth, eller någon annan leverantör på hemmaplan leverat detta?

Skadan är dessutom upptill.
Det blir nog en hopplös situation att få någon rätsida på.
Hade företaget varit svenskt hade det nog varit lättare.
 
Det värsta är att du har nog rätt.
 
Fabrikör Stava skrev:
Jag kan inte för mitt liv tro att du får ARN på din sida. Osäkerheten om vem som orsakat skadan kan inte utläsas. Det kan vara Diapol, DHL eller den som tagit emot varan. Dessutom har mottagaren godkänt varan vid leverans. Därtill har du själv inte varit med mellan och vid omlastningarna. När man inte kan utläsa en säkerhet är det magstarkt att hänga ut en leverantör.

Tycker att skadan inte ser så polerad ut, den är ju rätt grov i ena kanten om man tittar noga. Hade de velat polera så hade de gjort skarpa hörn överallt.

??

Hur tänker du? Skulle det där vara en skada? Med mörkare färg än undersidan?

Du kanske skall besöka en optiker...

Det kanske är DHL som har polerat den nu när jag tänker efter.

Väldigt oseriöst att hoppa på TS bara för att du är nöjd med din skiva.
 
Tessok skrev:
Det blir nog en hopplös situation att få någon rätsida på.
Hade företaget varit svenskt hade det nog varit lättare.
Kan slå ett slag för det estniska bolaget "Andrews Gran", http://andrewsgranite.com/ Dom är 25% under Diapols pris och du kan betala mot faktura 100% av beloppet efter leverans. Supertrevliga killar som pratar bra engelska och svarar blixtsnabbt på email/sms. Och superkvalitet på både jobb (håltagning och inpassning etc) och skiva. Pris 16600kr för nästan 5meter marmor med två planmonteringar...
 
5.2 racing skrev:
??

Hur tänker du? Skulle det där vara en skada? Med mörkare färg än undersidan?

Du kanske skall besöka en optiker...

Det kanske är DHL som har polerat den nu när jag tänker efter.

Väldigt oseriöst att hoppa på TS bara för att du är nöjd med din skiva.
5.2 racing: Vem skriver du till? TS eller mig?

Om du frågar mig så: nä jag ser inte att Diapol skulle ha skadat den o lämnat den så opolerad som den ändå ser ut att vara. Hade den varit polerad hade den sett ut som ovansidan! Om du läser alla mina inlägg så ser du att det jag vänder mig emot är att TS hoppar på Diapol från första inlägget. Dock har inte TS någon kontroll på när skadan skett, när diapol fraktade den/vid omlastning till DHL/avlastning och mottagning av TS entreprenörer. Så i det avseendet kan jag hålla med ditt eget uttryck om att jag hoppar på TS, för denne skall vara 100% säker på sin sak innan man hänger ut någon. Om man läser hela tråden vet inte TS vet som orsakat skadan och då skall man inte skriva som rubrik "varning för diapol" när det lika gärna kunde ha stått "varning för DHL" eller "låt inte någon annan ta emot leveranserna än du själv"
 
inlägget har en poäng.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.