Vad betyder eller kan det betyda i praktiken att detaljplanens genomförandetid gått ut?
Är det lättare få till en ny detaljplan som skiljer sig mot den förra?

Vi önskar stycka av en tomt men tomtstorleken kan ev. vara för liten enligt gamla/nu rådande plan.


Genomförandetid
En detaljplan måste alltid ha en bestämd genomförandetid. Denna genomförandetid skall vara minst 5 år och högst 15 år. Om en fastighetsägare vill säkerställa sin rätt att bygga måste denne ansöka om bygglov före genomförandetidens utgång. Det bör dock understrykas att en detaljplan inte upphör i och med att genomförandetiden löper ut. Planen fortsätter att gälla ända tills dess den ändras eller upphävs. När genomförandetiden löpt ut har emellertid fastighetsägarna inte längre kvar något ekonomiskt skydd mot att detaljplanen ändras eller upphävs.
 
Under planens genomförandetid är man garanterad byggrätt enligt planen. Samtidigt får man om man använder sig av planens byggrätt under genomförandetiden vara med och betala för detaljplanen.

Det kan vara lättare att få till en ändring när genomförandetiden har gått ut, men det är normalt sätt inget som går lätt, snabbt eller är billigt.

Jag skulle nog inte se ny detaljplan som det första steget för att få till en avstyckning. Har du pratat med kommunen om hur de ser på området och tomtstorlekar?
 
ordain skrev:
Under planens genomförandetid är man garanterad byggrätt enligt planen. Samtidigt får man om man använder sig av planens byggrätt under genomförandetiden vara med och betala för detaljplanen.

Det kan vara lättare att få till en ändring när genomförandetiden har gått ut, men det är normalt sätt inget som går lätt, snabbt eller är billigt.

Jag skulle nog inte se ny detaljplan som det första steget för att få till en avstyckning. Har du pratat med kommunen om hur de ser på området och tomtstorlekar?
Jag har pratat med kommunen per telefon och mitt ärende ska tas upp av kommunens planeringsgrupp, dock önskar jag få till även ett personligt möte då det alltid är att föredra tycker jag själv.

Tomtstorlekar på 800kvm har förut varit regel men nu är de ner mot 700 kvm och trycket på än mindre tomter är stort säger de i sin nya kommunalplan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.