Undrar lite om uttagen på bilderna behöver vara av den här typen med lock. Det ena nära vp, den andra under diskbänk.

Extrafråga: behöver uttag i badrum vara av samma typ, dvs med lock.

Kjell G
 
  • Bild 001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild 002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Behövs ej men absolut inte fel.
 
Funderar över på vilket sätt det är bra: Locket skyddar när uttaget inte används? Locket skyddar lite när uttaget används? I båda exemplen är det permanenta grejer anslutna, fläkt resp diskmaskin.
Men det är mycket jag inte förstår:blushing:

Kjell G
 
Och så finns det ju denna aspekten också: det är ju ganska snyggt med lock.

//Patrik
 
:S Va? Med lock? Ser ju inget vidare ut när apparaten är ansluten, eller? Inte skulle du ha det på andra uttag i vanliga rum bara för att det är estetiskt tilltalande?;)

Kjell G
 
Tror nog att de uttag med lock har en högre IP klass generellt så det är nog en del skillnader i tätning och övrigt innandöme.
 
Kjell_G skrev:
:S Va? Med lock? Ser ju inget vidare ut när apparaten är ansluten, eller? Inte skulle du ha det på andra uttag i vanliga rum bara för att det är estetiskt tilltalande?;)

Kjell G
Nej, inte i vanliga rum, men i utrymmen där det passar.
Uttaget under diskbänken är rätt snygg.

//Patrik
 
Helt onödigt om du frågar mig.

Ramen har förvisso en tätning mot väggen, men den finns att få även utan lock.
 
Rikard Ågren skrev:
Helt onödigt om du frågar mig.

Ramen har förvisso en tätning mot väggen, men den finns att få även utan lock.
Nu börjar det närma sig, är det alltså för ev H2O-intrång? Fixar inte JFB sånt?

Kjell G
 
På din beskrivning hade jag sagt att det räcker med vanliga IP21 uttag. Men din elektriker kanske gjorde en annan bedömning. Eller också hade han inget annat liggande i bilen.
 
Rikard Ågren skrev:
På din beskrivning hade jag sagt att det räcker med vanliga IP21 uttag. Men din elektriker kanske gjorde en annan bedömning. Eller också hade han inget annat liggande i bilen.
Jag köpte - han monterade. Han använder hängsle o livrem:D
Har fått mycket stor respekt för el - numera, men ibland kan det vara bra med en second opinion (sen hör det till saken att jag tänkte sätta in ett extra uttag i badrum o vill byta ett från lagret till ett med lock:cool:

Kjell G
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.