Jag kollade lite på frico.se. Där kan man som nämnts räkna ut husets effektbehov men det ger dessvärre ingen uppfattning om energibesparingen eller årskostnaden med olika alternativa värmepumpar. (Jag hade dessutom lite svårt att förstå "Temperaturgradient" som skall anges i C/m. Nå'n som vet? :S).
Om du inte hittar något annat bra på Internet så kunde du kanske kolla lite under länken nedan för energiberäkningen. Undrar dessutom hur väl "Ekonomisk kalkyl" stämmer med Excel-kalkylen? Blir det någorlunda samma svar?

http://www.byggahus.se/forum/isoler...ekna-pa-isolering-och-energifoerbrukning.html
 
Har snarlikt boende, ett aningen större hus från -97 men utan kamin och bara 35kvm garage som är halvdant isolerat. Räknar själva husets uppvärmningsbehov till 12000 kWh/år i Mälardalen med drygt +6 C årsmedeltemp (skiljer +1900 kWh ca jämfört med syd-Sveriges drygt +8 C årsmedeltemp). Varmvatten 5000 kWh/år för familj 2+2, tot 17.000 kWh/år för huset med direkt-el och exkl hushållsel samt garage.

En traditionell flvp (ca 600W kompressor) med vattenburet system sparar ca 6000-7000 kWh/år. ComfortZone eller Nibe 750 räknar jag med sparar ca 9500 kWh/år med det ventilationsbehov jag anser behövs om vintern och kräver omtätning av avluftkanalen i mellanbjälklaget genom huset eller ett längre rör rakt ut genom väggen från tvättstugan. Bergvärme (med den kritiserade frånluftsmodulen som ändå gör att borrhålet inte behöver vara lika djupt och gruvpumpen inte gå med lika hög effekt) skulle spara ca 11-12000 kWh/år men är en ännu större investering som det tar upp till 20 år att tjäna igen pengarna med ränta i ett modernt isolerat hus med vanlig flvp. Borrhålet lär ska hålla "några decennier".
 
Redigerat:
Gurravasa skrev:
Går det verkligen att få en bergvärmepump+borrhål+frånluftsfläkt installerat och klart för 100kkr?
knappast med kvitto , eller om det ska vara seriöst gjort
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.