divemazter skrev:
pason_67, Vilket härlig trapp du fått till. Det är verkligen läckert att ha en sådan trapp till en rak altan. Snygg kjol på altanen också.
Å en får tacke.. Jag e ju nybörjare på det här.. Antagligen har jag gjort alla fel man kan göra i underarbetet men resultatet blev ok. Hjälper en del att man ritar upp det mesta i sketchup innan man börjar. Tycker det ser ut lite som aktern på en båt(på gott och ont) men det skall upp en paviljong, därav bara räcken på sidorna.. Regnade hela tiden när jag byggde trappan så jag stod under ett partytält och byggde del för del och satte upp det när det höll upp. För mig tog det:
Däcket 1 dag, inklusive bärlinor o dyl, minus slutskruvning trall.
Trappan 1 dag, men eftersom det spöregnade stundtals kunde jag inte jobba 100%
Räcke 1 dag.
Kjol 1/2 dag.

Byggde ett däck för några veckor sedan, eftersom berget ligger rätt nära stugan så försökte jag följa berget så gott det gick. Det blev rätt ok tycker jag. Min största lessons learned är: Köp bra skruv, oj vad det underlättar. Har kört Heco, underbara att jobba med..
 
  • n620498061_2239066_1904046.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klart man ska kopiera med pride!

Det var faktiskt frugan som designade :)
 
Hej.

Snyggt bygge!

En sak som jag såg, men ni kanske har räknat på.

Bäringen ligger inte på någonting utan bara bultat i sidan.

Vore jag er, skulle jag nog sätta en längsgående under bäringen så den inte sjunker.
 
Hej,

Har faktiskt bärlinorna infällda i vinklarna, men inte annars, det har inte rört sig ännu, och med genomgående bultar så kanske det inte är så stor risk?

Men det kan vara nåt att fundera på i framtiden att fälla in alla reglar i stolparna, då skulle det bli ännu stadigare. :)
 
Det är ju ingen fara att det händer något, lite mer sättning kanske än annars. Men skruvar du dit en limmad kort bit på insidan lodrät under bärlinan så får du ( nästan) samma princip som att de hade legat uppe på.:)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.