Vi vill bygga en enplansvilla på ca 140 kvm och har nu betat oss ner till tre stycken som vi gillar och det är Lyckan funkis med vinkel från Eksjöhus egnahems-serie, Lövås från Vårgårdahus och Villa vinkel från Björklidenhus.

Priserna på dessa hus ligger enligt ett inlägg som jag sett på forumet här på ca 2,15 för Eksjöhus och enligt företagens egna prislister så ligger Vårgårdahuset på 2,05 och Björklidenvillan på 1,8.

Vi skulle vilja hamna på ett pris runt 1,8 i slutändan (enbart hus inkl. grund, ej inräknat ev. extra markarbete).

Vi kan tänka oss att göra en hel del själva och har även funderat på om man kanske kan välja bort kök och badrum och åka till Polen och inhandla det istället. Då svärmor är från Polen så skulle hon kunna följa med och hjälpa till med språket. Även min sambo är från Polen, men han hävdar att han glömt språket för mycket.

Vilket av dessa hus skulle bli mest prisvärt i slutändan?

Björklidenhus tar ju mycket för tillägg och ger lite i avdrag så där skulle ju priset kunna rasa iväg en hel del.

Eksjöhus har jag hört ger väldigt bra avdrag om man väljer bort något, men de kostar ju såpass mycket mer från början.

Är det någon som vet hur Vårgårdahus är med avdrag- och tilläggspriser?

Jag tänkte ringa och fråga på måndag, men det är ju flera dagar dit :)

Hur skulle ni själva göra?
 
Björklidenhus tar ju mycket för tillägg och ger lite i avdrag så där skulle ju priset kunna rasa iväg en hel del.

Eksjöhus har jag hört ger väldigt bra avdrag om man väljer bort något, men de kostar ju såpass mycket mer från början.

Är det någon som vet hur Vårgårdahus är med avdrag- och tilläggspriser?

Jag tänkte ringa och fråga på måndag, men det är ju flera dagar dit :)

Hur skulle ni själva göra?




Vet faktiskt inte riktigt, spontant så känns ju Vårgårdahus mer gediget än både Eksjöhus och Björklidenhus.
Men med Björklidenhus får du ju ett vinkelhus för en billigare peng, och vinkelhus brukar ju alltid vara dyrare.

Vad sa Vårgårdahus när du ringde?
 
Vårgårdahus blev tyvär alldeles för dyra. När vi la till ryggåstak och plockade bort i princip allt. (Det enda som var kvar var i princip innerväggarna + att vi tog bort burspråket också.) Så skulle det fortfarande kosta 1,815 + schaktning. Det kan man jämföra med deras hus 141 i bo-serien som är precis likadant men utan möjlighet att få ryggåstak vilket vi tycker är viktigt som kostar 1,65 + schaktning NF.

Nu är vi istället inne på Fiskarhedenvillans Domherren med en omritad planlösning. Standardhuset med alla åtaganden kostar knappt 2 miljoner och jag tror att det för oss är mer ekonomiskt att köpa ett stomrest hus och plussa på lite grejer än vad det är att dra av saker från ett nyckelfärdigt.

Fick pris på Eksjöhus också och det kostar visst 2,25. Då är det inklusive allt som är på bilderna men med liggande panel istället för puts.
 
Vårgårdahus tar 4.800 :- för valmat tak på Lövås !!! Billigt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.