Hej!
Jag är, som glad amatör, i färd med att bygga en garderob med skjutdörrar. Har köpt 2m skena med fästen för två skjutdörrar på Bauhaus, och hade hängt upp 2 st spånskivor i den, det såg jättefint ut tills jag igår kväll målade framsidan på ena spånskivan. Nu på morgonen har den slagit sig - det ser ut som att färgen har "dragit ihop" spånskivan när den torkat eller nåt! Så den ser mer ut som en parentes än ett I nu, så att säga.

Stor besvikelse, men man lär väl så länge man lever! Min fundering är - hur gör jag nu? Finns det hopp om att den går till sig om jag målar baksidan också, eller är det bara att kasta bort och göra om?

Hur förhindrar man att spånskivor slår sig på detta vis - skulle jag haft några lister runtom eller så? Kanske spån är fel material?

Skivorna är 110 cm breda och 235 cm höga.

Tacksam för svar!
 
Du har rätt inställning iaf "man lär så länge man lever".
Tyvärr är spån inte så lämpligt om du inte bygger en ram, även då kan den slå sig när man målar. Det blir också ganska tungt (om du inte tar 10mm).
MDF-skiva är ett bättre material, dyrare, men slår sig inte lika lätt även om det KAN göra det. Tror att det är bra att måla båda sidor, gärna samtidigt.

Sök gärna vidare här om hur du kan gå tillväga för att bygga egna dörrar med bra resultat.

Kjell G
 
Ja enbart spån verkar sannerligen inte vara lämpat för detta. Nu tog jag ner dörren/skivan och lade på två bockar för att måla baksidan.. Då formar den sig efter bockarna istället, så nu har den gått från att se ut som en parentes till att bli lite mer vågformig :)

Lutar åt att prova MDF istället.

Tackar, jag ska söka runt mer här på forumet också.

..Några fiffiga tips på hur man bäst målar båda sidorna på en stor skiva på en gång? :)
 
Det bästa är om du kan hänga upp skivan, kanske i garaget/förrådet, gärna innan du kapar till den. Kräver förstås hyfsad takhöjd.

Då gör det inget om du fäst ett par krokar i den. Tyngdlagen gör sitt jobb sedan ;)

Kjell G
 
Kjell_G skrev:
Du har rätt inställning iaf "man lär så länge man lever".
Tyvärr är spån inte så lämpligt om du inte bygger en ram, även då kan den slå sig när man målar. Det blir också ganska tungt (om du inte tar 10mm).
MDF-skiva är ett bättre material, dyrare, men slår sig inte lika lätt även om det KAN göra det. Tror att det är bra att måla båda sidor, gärna samtidigt.

Sök gärna vidare här om hur du kan gå tillväga för att bygga egna dörrar med bra resultat.

Kjell G
MDF har högre densitet än spån. Det är tyngre, dock får du nog ta minst 16mm kanske ännu tjockare annars blir det inte vrid styft. Kolla i andra formu här där de gjort egna skjutdörrar. Har inte adress men jag har läst om det.
 
boffman skrev:
...

..Några fiffiga tips på hur man bäst målar båda sidorna på en stor skiva på en gång? :)
(Kopia på) Painters pyramids (googla eller youtuba) finns på Jula nu för 29 kronor

Lägg ämnet på pyramiderna. Måla översidan. Vänd. Måla andra sidan och kanterna. Märkena synns knappast.


pyramidsawhorse.jpg
http://toolmonger.com/wp-content/uploads/2008/01/pyramidsawhorse.jpg

/A
 
Ah, smarta grejor, de där pyramiderna. Och ett typiskt lämpligt pris, tack för tipset.

Jag har eventuellt (vi får väl se) gjort vissa framsteg med mina spånskivor trots allt. Efter att ha målat baksidan på den parentes-formade skivan, och lagt den ned platt på golvet för att torka, så rätade den faktiskt till sig bra.

Så nu hänger den på plats och jag håller tummarna för att den inte ska slå sig igen. Och provar samma procedur med skiva #2. :)

Så MDF är tyngre än spån, då känns det som att det går bort, för de här skivorna ligger intill smärtgränsen vad gäller tyngd redan. Däremot läste jag lite om granfanér, att det skulle kunna vara lämpligt - iallafall lätt. Men kanske dyrt? Nån som vet?

Slår skivan sig igen så blir plan B antingen till att hitta reda på något bättre, men samtidigt inte tyngre, material - alternativt köpa färdiga skjutdörrar någonstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.