Är det realistiskt att ha som mål att hamna runt 8000 kr/ månaden med amortering och exkl. drift vid köp av ny villa i stockholmsområdet (Södertälje)? Någon som ligger där idag som kan dela med sig lite erfarenheter? ???
 
För att göra den bedömnigen måste du nog specificera tomtens kostnad eftersom priset på den kan skilja på mellan 0 och flera miljoner.

Nästa fråga är givetvis om du har några pengar att sätta till själv.
 
Och sedan kan man fråga sig hur stort huset ska vara. Räcker 50 m2 eller ska det kanske vara 150 m2?
 
1 million till 6% ränta = 60000/12=5000kr i ränta per månad, 2 millioner = 10000kr i ränta per månad. Hur många millioner ska du ha och vilken ränta kan du få?
 
Ok. Jag misstänkte att det skulle komma 100 motfrågor ;D

Jag har tittat på villor av typen Jordugglan på 120 kvm(LB-Hus) som ligger runt 1,2 milj. (nyckelfärdigt inkl. grund) Jag antar att det bara är drömmar eftersom dom flesta tomterna här ligger på 300 000 - 500 000 kr men jag tänkte att man kan sikta så lågt som möjligt och så får man se hus det går..

Just nu har vi 0 kr i insats men det finns nog möjlighet till 10% handpenning den dagen det blir dax. Fast inte helt säkert.
 
Vi bygger just Jordugglan fast har lagt till kvm för ett till sovrum + vedspis+murad öppen spis+kasett + klinker i kök + något mer minns inte just nu :)
med en tomtkostnad på 125 000 (den är dock värd desto mer - vi fick ett "snällt pris" så vi klarar oss ifrån topplån ganska säkert om inte värderingsmannen har starr)
hamnar ändå produktionskostnaden på ca 1 800 000 - 2 000 000 vet ju inte än för vi har inte kommit så långt. Enligt kalkyl = 1 750 000 men vi kalkylerar för mer!
Men då lägger vi själva in ca 250 000 + att tomten är betald och klar!
Så ser det ut för oss. 85% bottenlån och räntesatserna kommer jag tyvärr inte ihåg just nu - skylle på att min ettåring gick upp 04 i morse *gäsp*
 
Ser becksvart ut med andra ord... Om du kommer på vilken månadskostnad ni beräknas landa på så får du gärna skriva mer. Vad blev grundpriset på huset för er? Gå och sov ett slag...
 
Hmmm sova vad är det ???minns inte!
Har för mig att priset för oss utan krusiduller utan tomt - bara hus nyckelfärdigt(standard allt) inkl standard grund med 0 beräkningar för av extra fyllnadmassor över 300k eller ev sprängning låg på 1 350 000 ungefär - har ej kalkylen framför mig + att ettåringen har fjärrkontrollen just nu och fyraåringen hoppar i min säng så jag tänker inte gå och leta efter kalkylen just nu :) kan kolla ordentligt ikväll!

Månadskostnaden med ca 12 000/år i amortering beräknar efter red att hamna på ca 8000 men det tror jag först när jag ser det :) ja har räknat med runt 10000-12000 sen beror det på reduktionen - om vi vill ha den aller få en klump tillbaka men det behöver jag inte tänka på än som tur är.
Var vill du bygga någonstans?
 
Vi ligger ungefär på det, cocostar. Kanske lite lägre t.o.m. Tomtpris 675000.

Hemligheten: Bygg själv.
 
astia>> Någonstans runt eller i Södertälje bör tomten ligga. Tack för dina svar, dom har gett mig lite att tänka på.

KarlXII>> Om man nu använder sina tummar som för övrigt ligger exakt mitt i handen och snickrar allt invändigt själv....Hur funkar det då med lån och betalningar för nya huset då, för man betalar väl av det samtidigt som man bygger och dessutom betalar för sitt nuvarande boende eller?
 
Det är ju den sorgliga sanningen, om man inte kan bo nånstans på tomten under mer eller mindre bedrövliga förhållanden....eller hyra en bra futt för det makalöst saltade överpris man tar ut när man hyr ut sin bostads/hyresrätt. :)
 
Mölnbo-Järna runt där har jag sett billiga tomter runt 100 000. Dessutom är ju Nykvarn ganska fint men du kanske menade mer centralt - Södertälje?
Då kostar det ju desto mer.
 
Jag tror nog att det bör kunna gå att hamna runt ca 8000:- exkl drift vid nybygge, fast då måste du nog räkna med att göra skattejämkning så du får dra av 30% av räntan varje månad, annars hamnar det på några tusenlappar högre. Vi räknar på att hamna på ca 8000:- per månad inkl ränta, amortering och drift (beräknar låna 1,8 milj totalt), men då har vi räknat bort 30% av räntan.

Lycka till!
 
Bygg i hölö bra priser på tomter nära till E4an skola upp tom 9 nära naturen mycket bättre än järna nykvarn som har lite problem med bus liv.
 
Hej! Priserna på tomter i Södertälje och Nykvarn har ökat kraftigt. För tillfället finns det inga kommunala tomter i Södertälje, utan de flesta tomter är uppbundna till olika husföretag. Efter letande efter begagnat hus och tomt i Södertälje utan framgång och skyhöga priser har vi istället köpt en tomt (1061 kvm) i Gnesta för 155.000. Där finns det pendeltåg (30 min till Södertälje, 1h till Stockholm) och skola f-9, bra idrottsmöjligheter för barnen mm. Hölö har många fina tomter till bra pris men det finns ingen pendeltågstation och då måste man ha två bilar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.