Jag hade tänkt göra om ett av källarrummen till "biorum" inget krav på perfekta ljudegenskaper. Min tanke är att klä hela rummet med nya väggar. Dessa väggar kommer enbart ha en inrednings effekt, då det kommer vara ett antal stora öppningar (som stora fönster ca 1,5m X 2m) i dem där man ser bef källarvägg. Den befintliga källarväggen kommer ha en färg och de nya väggarna kommer ha en annan. I dessa "fönster" kommer även spottar m.m att monteras så de lyser på bef källarvägg.

De nya väggarna kommer ej att ligga imot bef källarväg utan med ett avstånd på 5-10cm. Vilket är till för att kunna komplitera med löst audio/video kablage lätt samt att få källarens varma luft att ventilera den bef källarväggen genom dessa stora "fönster".

Min fråga är hur gör man med isolering. Jag hade tänkt att låta dessa väggar vara öppna från ena hållet då jag inte ser hur jag ska få på gips på baksidan av dem. Isoleringen kommer enbart vara för att väggarna inte ska låta ihåliga om det finns risk för det.

Vad jag förstått så måste väggen vara tät för att isolering inte ventileras ut i luften.
Utsidan av den nya väggen kommer ha ett lager mdf. Golv kommer ha heltäckningsmatta som andas.

Här hämtar jag insperationen av väggarna.
http://www.minhembio.com/jenslundberg/214903#260493
 
Redigerat:
Ingen som har några tips.

Ska jag strunta i isolering, då det inte finns någon stor risk för eko i och med mdf samt heltäckningsmatta på golv?
Ska jag klä insidan med plast ---> isolering ---> MDF?
 
Rent spontant så tycker jag att du ska strunta i isoleringen och absolut inte sätta någon tät plast! Hur är dräneringen utanför huset?

Jag har själv jobbat hårt på att få bort isolering och träpanel från min källare, se till att de material du använder inte kommer att kunna mögla. Isoleringen mot väggen hade i mitt fall möglat, träreglarna var också lite murkna. Har du putsade väggar idag? Eller är redan någon annan innervägg monterad?

/Camilla
 
Camilla Lillan skrev:
Rent spontant så tycker jag att du ska strunta i isoleringen och absolut inte sätta någon tät plast! Hur är dräneringen utanför huset?

Jag har själv jobbat hårt på att få bort isolering och träpanel från min källare, se till att de material du använder inte kommer att kunna mögla. Isoleringen mot väggen hade i mitt fall möglat, träreglarna var också lite murkna. Har du putsade väggar idag? Eller är redan någon annan innervägg monterad?

/Camilla
Jo den biten är jag helt med på, men i detta fallet så kommer ser det ut enligt följande.

Yttervägg ---> Luftspalt 5cm där källarens varma luft kommer åt ---> (Plast --> isolering ---> MDF ) parentesen är den nya väggen. Anledningen till att luftspalten ventileras är de stora "fönstren" i den nya väggen som är 2x1,7m stora.
 
Ett problem är att man ventilerar gärna sin vägg med samma luft som är i resten av rummet. Varm fuktig luft. Varm fuktig luft möter kall yttervägg och kondenseras. I ett program med Roomservice byggde de en hemmabio åt Pernilla Wahlgren. Där kan du kanske få en del tips. Där var luftspalten så stor att man fick in huvudet.
 
C
MDF är inte ett väggbeklädnadsmaterial...
 
B
samma som cheetah. inte kul med mdf om du får fukt problem
 
cheetah1 skrev:
MDF är inte ett väggbeklädnadsmaterial...
Även då detta blir en form av innervägg/skärmvägg.

Jag förstår att man vanligtvis inte klär väggar med mdf oavsett form placering men det kändes som det var något annat du syftade på?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.