Var köper man en ny fläkt till en Hugo braskamin? /LGB
 
Vet ej, men är det lagerfel går dom att byta rel enkelt.
 
Hej!
Om du inte får tag i en ny fläktmotor som orginal reservdel, så kan jag ge följande råd, på våran gammla kamin en j&h braskamin gav fläktmotorn upp, har du något så när nära till någon större ort finns garanterat ett elföretag som jobbar mot industrin, som t.ex. lindar om deras stora dyra motorer, jag knallade in på verkstaden och pratade med gubbarna där, dom provade först att söka efter en utbytes motor, i mitt fall så hittade dom inte någon som dom med säkerhet kunde säga att den skulle passa, så dom fick ta motorn och då dom hade dötid så lindade dom om den, fick vänta tre veckor och kostade 500 kr till kaffe kassan:) i mitt fall var det en motor på 230v med kondensator.
 
Redigerat:
Tack för svar!
Jag fick faktiskt tag på reservdelar via Elektrolux serviceavdelning (!).
Fläkt inkl "hela paketet" var visserligen dyrt som ett mindre kärnkraftverk.. men det var å andra sidan bara att ta ut den gamla "brickan" och skjuta in den nya där fläkt och allt var monterat och stoppa i elkontakten. "Klart och betalt"...
4500:- tog man för kalaset. Troligen kan man beställa själva fläktmotorn direkt från fabrik i USA - men jag vågade inte riskera strul.

Den gamla ska jag nu leta upp ngn som kan byta glidlagret på - det är det som gått.
Och sen "arkivera" på vinden för framtiden.
Trots allt så är jag lite imponerad av att Elektrolux har reservdelar till kaminen som jag köpte 1978.
Ha en fortsatt bra påskhelg!
 
Jag har en original fläkt komplett med vingar mm har haft den i min Hugo i 2 år bara skrotat kaminen 2 glasluckor eldhavet mm du kan få allt för 500kr ring mej på 0705738610 mvh Rickie Axeland
 
Tomture61
Axeland Axeland skrev:
Jag har en original fläkt komplett med vingar mm har haft den i min Hugo i 2 år bara skrotat kaminen 2 glasluckor eldhavet mm du kan få allt för 500kr ring mej på 0705738610 mvh Rickie Axeland
Du får nog skicka brev , 12 år sedan Torlgb var aktiv ;)
 
Jag lyckades laga min gamla hugo då fläkten slutat fungera.. Det var bussringar eller "glidlager"i svart teflon, inuti motorn som gått sönder.. Detta gjorde att fläkten ibland gick igång men ofta lät den bara konstigt och stannade.. Det var inte jättesvårt att plocka isär motorn(dock jag fick hjälp av en kunnig person) vi kunde snabbt leta efter kullager eller ringar som var trasiga. Den ena teflon ringen var helt söndersmulad medan den andra hade gått av på mitten. Vi åkte till Bauhaus och lyckades hitta 4 stycken metallaringar som passade istället.(Gummi går nog inte då de smälter av värmen) Sedan på med lite smörjfett och då funkade allt!
 
  • Närbild, hand håller verktyget, någon form av mekaniskt arbete, ofokus, tång eller nyckel, arbetsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Motor med etikett, remdrift, delvis suddig, industriell komponent, dammig yta, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anton Boyner och 1 till
  • Laddar…
Axeland Axeland skrev:
Jag har en original fläkt komplett med vingar mm har haft den i min Hugo i 2 år bara skrotat kaminen 2 glasluckor eldhavet mm du kan få allt för 500kr ring mej på 0705738610 mvh Rickie Axeland
Fläkten såldes omgående!
 
Axeland Axeland skrev:
Fläkten såldes omgående!
Fasen att jag inte var snabbare, jag är på jakt efter en sådan fläkt. Du har inte en extra på lager?
 
H Haket skrev:
Jag lyckades laga min gamla hugo då fläkten slutat fungera.. Det var bussringar eller "glidlager"i svart teflon, inuti motorn som gått sönder.. Detta gjorde att fläkten ibland gick igång men ofta lät den bara konstigt och stannade.. Det var inte jättesvårt att plocka isär motorn(dock jag fick hjälp av en kunnig person) vi kunde snabbt leta efter kullager eller ringar som var trasiga. Den ena teflon ringen var helt söndersmulad medan den andra hade gått av på mitten. Vi åkte till Bauhaus och lyckades hitta 4 stycken metallaringar som passade istället.(Gummi går nog inte då de smälter av värmen) Sedan på med lite smörjfett och då funkade allt!
tack för informationen! Nu känns det inte helt hopplöst att öppna upp och försöka mecka med motorn!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.