Fråga 1
Undrar om det är någon som vet vilka specifikationer en kondensator bör ha för att vara lämplig att använda i en lysrörs-armatur med 3st 58w lysrör?

Lysrörsarmaturerna är helt kompletta och orörda (= ej "mixtrade" med) förutom att kondensatorerna saknas.

Fråga 2
Sen undrar jag ifall man kan seriekoppla kondensatorer? Tex om man har två stycken kondensatorer på 4µF som seriekopplas, får dessa då tillsammans värdet 8µF?


Anledningen till att jag frågar är den att jag fått tag på massa lysrörsarmaturer på 3x58w (från typ 70-talet) som skulle slängas. Det är inget fel på dom förutom det att rivningsfirman som montera ner armaturerna klippte bort kondensatorerna (pga att det fanns något miljögift i dom). Ifall jag får armaturerna/lysrören att fungera så skall de sättas upp i en lada/garage.

Sen har jag i en annan veva plockat kondensatorer(4µF) ifrån mindre lysrörsarmaturer på gissningsvis 1x36w eller 2x36w. Tänkte om jag kan använda dessa på något sätt om jag inte får tag på de rätta kondensatorerna till de stora armaturerna.

Tacksam för svar!
 
bärkeladan skrev:
Fråga 2
Sen undrar jag ifall man kan seriekoppla kondensatorer? Tex om man har två stycken kondensatorer på 4µF som seriekopplas, får dessa då tillsammans värdet 8µF?
Tvärtom, parallellkopplas för ökad kapacitans och seriekopplas för minskad kapacitans.
 
Tackar för det toksnabba svaret! Kan komma till stor nytta ifall jag inte hittar några andra kondensatorer!
 
Redigerat:
Jag får erkänna att det där med fasförskjutning nog är lite överkurs för mig:S

Vad kan hända om det blir fasförskjutning i ballasten?
Eller om man vänder på det; varför satt det kondensatorer där från början?

Hur som helst kom jag på en annan fråga! Om jag skulle ta i och sätta dit en kondensator med högre µF - värde än orginalet, är det bara bra (om än lite dyrare), eller kan det vara till skada med en kondensator med för högt µF - värde? Tex om orginalet hade 10µF, kan jag då utan problem sätta dit en kondensator med 20µF?
 
Nu gör du ju precis som du vill för du är ju ute efter att spara pengar då du tänkt hänga upp dessa armaturer men som elektriker så avråder jag alltid kunder att sätta upp sånna gamla grejer, speciellt med tanke på det utrymme du ska ha dom i. Vad är det för IP-klass på armaturerna samt vad klassas utrymmet som osv och som sagt, det finns en anledning till varför dom ska slängas.

Jag råder mina kunder till att hitta nya själva om det inte skulle duga med dom jag ger som förslag, jag sätter personligen inte upp så pass gamla lysrörsarmaturer.

Men, du gör som du vill.
 
Rivningsfirman slänger allt oavsett om det är nytt eller gammalt, det var inte specifikt pga av åldern de tänkte slänga grejerna. De har helt inget "system" för att sälja vidare sådana här grejer, det blir helt enkelt för dyrt och krångligt (däremot tror jag de sortera ut kopparkablar och dyl). Chefen själv för rivningsfirman plockade han också en del prylar som han behövde.

Två av dessa 3x58w armaturer hann jag ta innan dom hade klippt bort kondensatorn, dessa har suttit i ett annat litet garage i ca 3år och fungerat klockrent! Tyvärr har dock höljet på kondensatorn blekts med tiden så att man inte kan se vad det står på den. I samma lilla garage sitter det en 2x58w armatur i plast från Jula. Trots att denna bara är några år gammal så känns den äldre en de gamla rejäla 3x58w-armatuerna i metall från 70-talet. Plasten känns torr och sprickfärdig på den nyare armaturen.

Vet ej vad det är för IP-klass på dessa (då jag inte har dom här), dom satt dock i en byggnad som hade användts som någon sorts vårdinrättning/sjukhus. Utrymmet de ska sitta i är ett uppvärmt garage.

Och visst är det en ekonomisk fråga för mig, om jag skulle få 15 st nya 3x58w (eller motsvarande) gratis så skulle jag hellre ta dom. Men att lägga ut 20000:- eller mer på något som detta "bara för att dom är gamla" skulle sluta med att det inte blir något garage alls.
 
RilleRock
Hej,

Var noga med att kolla kablarna i armaturen då de efter några år blir torra och lite smuliga av just värmeutvecklingen.
Vill ju inte att din lada/grage skall antända.

I övrigt så slängs de alldeles för mycket bra grejor så var bara noga är de ju bra de kommer till nytta.

Dock drar de 2-3 ggr så mycket ström som en nyare armatur med HF don och T5-rör.
Bara en tanke om du skall vara där mycket..:wow:
 
Mikael_L
RilleRock skrev:
...Dock drar de 2-3 ggr så mycket ström som en nyare armatur med HF don och T5-rör.
Bara en tanke om du skall vara där mycket..:wow:
Nejdå, de drar antagligen 10-25% mer än motsvarande med T5-rör. :)
 
RilleRock
Mikael_L skrev:
Nejdå, de drar antagligen 10-25% mer än motsvarande med T5-rör. :)
Syftade på att han skulle klara sig med 2*36W T5.
Och då bör de väl ligga runt det jag skrev?
En ny armatur har en bättre reflektor vilket jag tror hans avsaknar.

Men vad vet jag.
Lite bilder hade vart bra :D
 
Mikael_L
Helt klart, räknar man in hela armaturen och främst reflektorn så kan det ju var dåligt ljusutbyte från bärkeladan's gamla armaturer... eller kanske jättebra, då vi faktiskt inte vet hur seriösa armaturer h*n fått tag på.
 
RilleRock
Har tagit ner en del gamla armaturer på både sjukhus och kommunala inrättningar och de som varit av typen 2-3*58W har varit stora klumpiga utvändiga metallådor med dåliga reflektorer samt ett heltäckande sunkigt raster i plast.

Vi får se vad TS säger helt enkelt om deras utformning.
Glöm inte att tvätta av reflektorerna för de lär behövas...
 
Mikael_L
Utvecklingen går ju (oftast) framåt. Så det kan ligga något i vad du skriver.

Däremot har kvalitet alltid varit kvalitet och skit har alltid varit skit.
De snorbilliga JULA-armaturer jag själv nyligen köpt kan säkert bli spöade av kvalitetsarmaturer från 70-talet i de flesta parametrar. :)
 
RilleRock skrev:
Glöm inte att tvätta av reflektorerna för de lär behövas...
Eller måla de vita, fungerar förvånansvärt bra.
 
RilleRock skrev:
Hej,

Var noga med att kolla kablarna i armaturen då de efter några år blir torra och lite smuliga av just värmeutvecklingen.
Vill ju inte att din lada/grage skall antända.
Lysrören kommer bara vara tända när jag är där så ifall det börjar brinna så kommer det bli en hemmapulare mindred^_^b

RilleRock skrev:
Hej,

Dock drar de 2-3 ggr så mycket ström som en nyare armatur med HF don och T5-rör. Bara en tanke om du skall vara där mycket..:wow:
Jag är bara där vissa snöfria helger samt några veckor under sommarn så oftast så betalar jag mer för alla "fasta" elkostnader som elnät och dylikt än vad jag betalar för själva elen:x

RilleRock skrev:
Har tagit ner en del gamla armaturer på både sjukhus och kommunala inrättningar och de som varit av typen 2-3*58W har varit stora klumpiga utvändiga metallådor med dåliga reflektorer samt ett heltäckande sunkigt raster i plast.
Mina armaturer är nog av den där sunkiga modellen om än tämligen rejäla. Hur som helst så duger dom gott och väl i mitt sunkiga (kommande) garage. Har för mig att det inte ens fanns någon reflektor i dom, bara vit plåt. Men det blir väl bara värme av det? Värme har jag inget emot, så länge det inte brinner! ;)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.