Är det någon som har erfarenhent av nyinstallerad vedpanna acktank och solpanel?

Val av produkter, priser för dem och insatallation? Funktion och driftskostnader?
Jag upplever det som mycket svårt att få en riktig bild av detta via broschyrer och försäljare...
 
Bättre att lägga solpengarna på bättre vedanläggning, så handlar det inte om många eldningar som solpanelerna skulle spara.
 
Bra synpunkt.
Ungefär hur ofta behöver man elda under den period som solpanelerna skulle försörja en med varmvatten?
 
1-2 veckor mellan eldningarna med en rimligt dimensionerad anläggning
 
Om vädret är så bra (lite sol då och då) att vi inte kräver värme i huset, brukar våra 60 vakuumrör klara varmvattnet utan eldning.
//Bosse
 
Skulle också lägga pengarna på vedpannesystemet. Jag eldar 1gång/12veckor på sommar. inte så värst jobbigt
 
Jag har själv solfångare och det är helt klockrent tycker jag... 10kvm tecnoterm plana.
Eldar inte överhuvudtaget mellan april-september.
man sparar ju inte några större summor pengar på detta, men det är skönt att slippa allt jobb och det känns bra att det inte syns på elräkningen.


Du ska ha väldigt bra isolering på acktanken om den skall hålla några längre perioder med bara vedeldning.

Men det är klart du kan ju sätta en el vvb för andvändning sommartid.
 
gadeberg skrev:
Skulle också lägga pengarna på vedpannesystemet. Jag eldar 1gång/12veckor på sommar. inte så värst jobbigt

hur stor tankvolym har du då???
 
Patrik79 skrev:
hur stor tankvolym har du då???
1gång/2veckor ska de nog vara då
 
Bara tanken är bra isolerad så räcker vv länge, 3700 L med 40 cm i sidorna o 50 i topp vet jag räcker 2 veckor för vv o eldning 2 ggr/mån..
 
Tjena!

Systemet är klockrent om du har bra tillgång till ved och plats för solfångare. Son någon skrev innan så behöver du inte elda under sommarhalvåret. System kan utformas lite olika men börja med att kolla hos Effecta. Lite dyra men det är alltid en början.
 
Hejsan håller med tidigare inlägg mer effekt i pannan och större tank

kör själv med nibe 40kw panna och 3*750 liter accvolym och eldar på sommaren var tionde dag mycket smidigt!!

Mvh amada
 
Nu har jag pratat med många som haft vedpanna. De tycker inte jag ska skaffa det. För mycket jobb med veden. Jag har inte tillgång till egen ved men den verkar ju ändå billigaste alternativet även om man köper den transporterad och färdigklyvd.
 
andreasge skrev:
Nu har jag pratat med många som haft vedpanna. De tycker inte jag ska skaffa det. För mycket jobb med veden. Jag har inte tillgång till egen ved men den verkar ju ändå billigaste alternativet även om man köper den transporterad och färdigklyvd.
Dom är bara oroliga att du ska konkurrera med dom om veden.
För min del så var det ungefär halva kostnaden att få hem färdig ved mot vad en pump skulle kostat i helförbrukning om året. Så det är klart det billigaste alternativet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.