Hej

Är det någon som har en uppfattning om vad det kostar att bygga en altan på 130 kvm om man vill anlita en snickare. Det ska vara trätrall. Självklart ska vi ta in offerter, men just nu har jag ingen uppfattning alls och det skulle vara intressant att veta lite. Har precis insett att det är 130 kvm, vilket är rätt mycket. Det kommer att vara en altan samt trall runt två pooler.

Frida
 
Jag byggde en altan på 115kvm med räcke. Materialet var av mycket hög kvalitet så de kostade lite mera. 30 000kr för plintar, reglar, trall, stolpar, vinklar, skruv. m.m. För mig tog det en vecka precis, en snickare klarar nog det snabbare det . Räkna med 400kr i timmen för snickaren. Svårt att säga hur lång tid det tar när man inte vet hur det ser ut. Skall det vara plintar?
 
Vi byggde en altan på ca 50 kvm, men den är byggd på plintar och är en bit upp i luften och när vi räknade ihop materialkostnaden efteråt så blev det ca 30 000:-. Vi hade inga arbetskostnader utan vi byggd allt själv så jag skulle gissa att ByggareNick hade lite bättre rabatter på materialet.:D
 
1000 kr/kvm är ett ganska vanligt mellan-tummen-och-pekfingret-pris att räkna med - åtminstone om man befinner sig utanför Stockholms-trakten. Priset kan naturligtvis variera beroende på hur invecklat bygget är.

Detta skulle då vara ett pris "med kvitto" så att säga.

Sedan kan man också notera, att det inte riktigt går att jämföra materialkostnaden för en privatperson kontra yrkessnickare. Den senare har ofta bättre priser hos virkes-/bygghandlaren - i vissa fall får du del av det bättre priset, i andra fall inte och i ytterligare andra fall får du ett sorgligt högt materialpris (dyrare än om du köper själv).

När man bygger själv kan den totala materialkostnaden hamna på mellan 300 och 500 kr/kvm beroende på kvalitén på materialet (virke, altanskruv etc.) och om du exempelvis gjuter plintar själv eller köper färdiga, snickrar räckesstolpar eller köper färdiga etc. Även här påverkar naturligtvis altankonstruktionen priset (ev. trappor runt om eller ej, räcke runt om eller ej o.s.v.)

Min egenbyggda altan utan extra krusiduller gick på 450 kr/kvm - ca 38 kvm totalt.
 
mr_bygg skrev:
Vi byggde en altan på ca 50 kvm, men den är byggd på plintar och är en bit upp i luften och när vi räknade ihop materialkostnaden efteråt så blev det ca 30 000:-. Vi hade inga arbetskostnader utan vi byggd allt själv så jag skulle gissa att ByggareNick hade lite bättre rabatter på materialet.:D
Jag la ner 3 veckor på att samla ihop bästa material till bästa pris. Bla så skiljer det 550kr på grabber trallskruv 1500st hink mellan beijer och hornbach, jag skulle ha 6 st hinkar. Sen utnyttjade jag bauhaus prisgaranti på plintarna, blev 60kr för plintar med ställbar stolpsko. Det blir stor skillnad på att betala 60kr istället för 100kr när det är 36 plintar det handlar om. Virket fick jag rabatt på men det var ju fortfarande dyrare än "fulvirke" som många nöjer sig med. Gissar grovt på att jag sparade ungefär 15000kr på att anstränga mig med att jaga rätt material till rätt pris.

Lycka till iaf.
 
Tack så mycket för alla svar.

Ska försöka få hit en snickare som kan ge ett pris, men måste nog börja med en ritning på hur allt ska se ut, just nu är den endast i huvudet.

Men med en snickare kanske det går att få klart på några veckor då. Det skulle ju vara bra så att vi har någonstans att gå ut.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.