hej!
skall bygga mig en altan,men jag har bara några frågor.

måste jag ansöka om bygglov, om jag skall bygga en altan utan tak? om jag inte skulle behöva det så, hur stor och hög får altan vara.
den kommer byggas 1.8m över marken/ upp i luften. Går detta utan att ansöka efter bygglov??

skulle vara tacksam om jag får svar på detta så fort som möjligt.

tack på förhand / andersson
 
I de flesta kommuner måste du ha bygglov om altanen är mer än 0,5 meter ovan mark - så svar JA. :-/
 
lastkaj skrev:
I de flesta kommuner måste du ha bygglov om altanen är mer än 0,5 meter ovan mark - så svar JA. :-/
jepp,håller med lastkaj. Bygglov behöver du om inte din kommun är snäll :)
 
lastkaj skrev:
I de flesta kommuner måste du ha bygglov om altanen är mer än 0,5 meter ovan mark - så svar JA. :-/
Funderar också på altan som kommer blir 0,8 - 1 m ovan mark. Hittar inget om nån gräns på 0,5 m på Stockholms Stadsbyggnadskontors site. Har du nåt mer konkret, vilken kommun var är det och var hittar man infon?

Ska skicka en fråga till Stadsbyggnadskontoret men det är ju sommartider...

Tack på förhand!
 
Hej,

Det finns också regler på hur högt ett staket måste vara om totala höjden inkl. staket blir över 180 cm. Då totala höjden är mer än 180 cm ska staketet vara "barnsäkert" och 110 cm. Sedan är det krav på räcke vid trappor om höjden på altanen är mer än 50 cm. Detta gäller iaf i Östersund.
 
Är det någon som vet hur mycket det ungefär kostar att fixa ett bygglov för en altan? Beror ju naturligtvis på vilken kommun men än då...
 
Ring eller besök stadsbyggnadskontoret i Stockholm så får ni svar, men reglerna brukar gälla de flesta kommuner.


Är det någon som vet hur mycket det ungefär kostar att fixa ett bygglov för en altan? Beror ju naturligtvis på vilken kommun men än då...
Ett bygglov för en altan kanske kostar mellan 1500-4000 kr.
 
Hej,

Jag betalade dryga 1400:- för bygganmälan och bygglov.

Tänk på att söka för inglasningen samtidigt, om du planerar för att glas in, annars krävs det en ansökan till...
 
Det finns inga höjdangivelser i PBL på hur högt över mark en altan får vara (inte mur eller plank heller) utan det är rättspraxis och Svensk standard som har "gett" de mått som finns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.