Jag är på gång att köpa en prästgård med 15000m2 gräsmatta i dåligt skick. Mossa och ogräs i hela mattan. Jag tror den behöver både kalk, järnsulfat och näring. Vart kan jag köpa detta i storpack och vad behöver jag?

Går det att vertikalskära en så stor matta eller tar det för lång tid?
 
15000m² låter mer som ett jordbruk än en trädgård. Hör med Lantmännen, de säljer väl till jordbrukare.
 
Tja...jag skulle bara klippa vid behov, så sällan som möjligt...
 
C
En robotkräsklippare som klipper och klipper hela tiden löser eller åtminstone hjälper till med problemet också. Mossa trivs inte i kort gräs, och ogräset får inte en chans när den lilla ettriga jäveln kommer och hugger av det hela tiden.
 
Vertikal skärning är "hoax", du klyver rötterna på ogräset så den sprider sig lika mycket som gräset. Se till att gräset har näring sedan konkurerar den ut allt ogräs.
 
Köp säckar med NPK på Granngården och en bra spridare, har ni åkgräsklippare finns det spridare att koppla på.
Kanske skall ni satsa på att få riktigt fin gräsmatta på en liten del närmast huset och bara göda och klippa resten. Det kan vara snyggt med högvuxen gräsyta eller äng om man klipper lite gångar i den, men då skall man absolut inte gödsla dom delarna.
 
Hemmakatten
För oss skulle det vara en övermäktig uppgift att sköta 15000kvm gräsmatta. Vi har själva en tomt på 13000kvm och den är uteslutande naturtomt, med ängsmark, lite berg, lite träd, inte en endaste kvm gräsmatta. Men med en prästgård så antar jag att det är mer som en park ni har och den behöver nog skötas.

Håller med Melkerberg. Satsa på en fin gräsmatta närmast huset och låt resten vara. Att få till en fin ängsmark tar några år, absolut inget gödsel, gärna så lite ängsmarksblomfrön (rätt sort som passar hos er), slå gräset en gång per år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.