Y
Minns inte vad denna tjockare plast kallas som man använder idag under parkett/laminat men ni förstår nog vilken jag menar.

Jag har en gammal parkett som inte har sådan fluffig plast utan bara någon vanlig kondensplast...

Blir det stor ljuddämp skillnad med den fluffiga?

Är det såpass så det vore värt att bryta upp allt och börja om, eller så ovesäntligt så jag bara kan lägga ut kondensplast och ny parkett intill den gamla för att matcha... (ja jag ska "bygga ut" så att säga..
 
Lite kanske det gör, mer för laminat än parkett, att använda stegdämpare (foam, skivor eller Kährs Tuplex). Blir det dörr eller större öppning till nybygget?
Vad du kan fundera på är om den estetiska investeringen i nytt golv i både utbyggnad och gamla delen är värt pengarna. Många gånger vill man fortsätta förnya när man väl börjat renovera/bygga till.

Kjell G
 
Y
Ja jag har tagit bort en vägg mellan vardagsrummet och köket, så vardagsrummet får en till stor öppning... funderade på sätta parkett i den delen av köket man sitter och äter...

och ja, jag har haft ångest för två saker:
1. byter jag inte allt så lär det bli skillnad även om den gamle slipas.
2. känns ju inte bra att inte köra foam till nytt golv.. då jag hatar oljud...

Jag har dock fått rådet att skippa parkett i hela köket och köra någon matta där istället men det känns ju lite snålt...

image-F9AB_4BB8C620.jpg
 
Redigerat:
Enhetligt om du byter allt, Ok för annat mtrl i kök, ska man ha parkett som är okänslig för vatten så kommer det att kosta o då "drabbar" det hela ytan. Har själv klinkers och det har praktiska fördelar, lättstädat o varmt (värmegolv) men hårt att gå på (byte diskuteras här hemma). Om det inte vore för golvvärmen hade det blivit plastmatta/linoleum=slitstarkt.

Kjell G
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.