Hej,

Tänker installera el-värmegolv under klinker i en hall där det sitter ojordade vägguttag (hus från 1967). Är det OK att göra det (dvs bara ha JFB på värmegolvet), eller måste vägguttagen jordas också?
 
Det finns väl ingen anledning att vara allergisk mot jordfelsbrytare, sätt jordfelsbrytare på hela anläggningen.

Sedan syns en okunskap i frågan, Jordfelsbrytare fungerar även på ojordade uttag. Jordfelsbrytaren har ingenting att göra med jordat/ojordat.

Protte
 
Uttagen ska jordas men behöver inte föregås av jfb.

Förutsättningen för ojordade uttag har alltid varit att det finns isolerade golv. dvs trägolv plastmatta etc.
Klinkers räknas i regel inte isolerat golv. Det finns uppmätningsmetoder där man kan konstatera att ett specifikt klinkerskolv kan räknas in som isoletat. Men detta är överkurs.
Praxis är klinkergolv = jordade kontakter.

Lägger du lågvoltsgolvvärme typ denna: http://golvvarmebutiken.se/catalog/product_info.php?products_id=53&language=se

så behövs ingen JFB, behörighet eller jordade kontakter.
Dock så är jag inte helt säker på kvalitén, har aldrig stött på ett sån här golvvärme.
 
Redigerat:
>200VA = behörighetskrävande har jag lärt mig

Protte
 
Tackar för info. Och det var som jag misstänkte. Enligt principen att man inte får blanda jordat och ojordat i samma rum så bör ju rimligtvis vägguttagen jordas också. Lågspänningsgolv är inget alternativ (värmeslinga redan inköpt)

Det är bara att se till att få jord dragen då...
 
Jo men som sagt jordning av uttagen har inget med golvärmen att göra, det är iom. att du sätter klinkers på golvet som det (oftast) inte är OK med ojordat längre.
 
Så bara för att värmeslingan är jordad så betyder inte det att värmegolvet räknas som jordat?
 
Det räknas som jordat ändå. Sedan blir det kanske "ännu mer jordat" iom den jordade slingan.
 
Redigerat:
OK, säg att man inte jordar vägguttagen då. Hade en jordfelsbrytare på hela annläggningen varit ett fullgott skydd vad gäller personsäkerheten (även om det inte är riktigt enligt reglerna)?
 
Njaa. Att sätta en jordfelsbrytare innebär alltid en förbättrad säkerhet. Men du kan aldrig tala om ett "fullgott" skydd om du inte följer de regler som finns. En jordfelsbrytare ersätter inte rakt av skyddet som jordade uttag ger.

I alla säkerhetssammanhang handlar det om att försöka se till att något inte blir farligt av ett enkelfel. Dvs ett enda fel får inte kunna göra anläggningen farlig. Sedan försöker man öka antalet nivåer för att minska sannolikheten för farliga fel.

På elsäkerhetsverket, likaväl som på liknande myndigheter i hela världen så sitter experter och försöker analysera olika felsituationer, deras arbete bygger på incidentrapporter från elolyckor runt om i världen. Och de utformar nya regler altefterssom kunskapen ökar, och ny materiel kräverr nya regler, eller gör gamla onödiga.

OM det hade varit så att jorfelsbrytare säkerhetsmässigt skulle göra skyddsjordning onödig, då hade också reglerna ändrats i den riktningen. Så vitt jag vet så har man inte avskaffat skyddsjord någonstans i den civilicerade världen, trots att jordelsbrytare varit standard i många länder långt innan vi började använda dem i sverige.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.