Gasol eller kol Grill

  • Antal röster
    464
Inte sådär jättevanligt. Till skillnad från cyklar krävs ju lite mer för att få med sig en grill speciellt om vi nu ska prata om de grillar som är värda lite mer pengar.

Vet om några grillstölder i jämtland som hamnat på vårat bord men det är inte så speciellt vanligt.

Tilläggsförsäkringar finns mig veterligen inte på svenska marknaden utan det är vanliga lösöresförsäkring alternativt allrisken som kan täcka eventuella stölder då oftast med en självrisk på 1500kr.

Just pga att stölder inte är alltför vanliga är det lättare för bolagen att faktiskt ersätta dessa stölder trots att försäkringstagarens aktsamhet är på sätt och vis satt ur spel.

Ps jag lever inte som jag lär heller så att jag säger mest vad man bör. Själv glömmer jag låsa för att jag bor på landet mm :)

MVH Lorant
 
Hemmakatten
Vi har två Weber kolgrillar, en är med bord vilket är klart bäst. Båda har stått ute hela vintern dock under tak. Nu bor vi på landet, så stöldrisken är väl mindre men har aldrig blivit av med en grill, inte ens när vi bodde i stan.

Däremot snodde någon en gammal ful träsoffa som stod på bryggan. Motorbåt är förbjuden i vår sjö, så någon måste ha rott och tagit soffan med sig i ekan. Är ganska säker på att det var några (överförfriskade?) ungdomar som tog soffan och att den nu står på andra sidan sjön vid en populär badklippa.
 
Bezt skrev:
Blir glad när jag läser att ca 75% föredrar kolgrillat, den uppfattningen får jag inte när man är hemma hos folk då gasolgrillen används flitigt. Men jag kanske umgås med för lata människor helt enkelt.
Förstår inte att mat ska gå så snabbt, snabbmakaroner som tar 3 minuter istället för vanliga som tar 8 minuter och är mycket godare, 5 minuter i skillnad!
Likadant med briketter, 30-40 min för glöd och sen är det bara att köra, gasol 10 min innan den är helt genomvarm och då är det inte grillat, nej då kan jag lika gärna steka och ha på lite liquid smoke så får det mer grillsmak än gasolgrillat.
Men jag tror många röstat på frågan om vilket är godast, vilket kol är, men de kör gasol ändå för smidigheten. Själv har jag en Weber Genesis 310 och en 57 cm Weber med bord masterchef eller nåt tror jag den heter. Grillar ca en gång i veckan hela vintern och det hade jag inte gjort med kolgrillen. Dessutom blir kolgrillen mkt varmare och det går bättre men indirekt grillning på denna.

Så Gasol är trots detta vinnaren, men kol är grillning på riktigt.
 
MathiasS skrev:
För det första:
Det är inte snart dags. Det har varit dags hela vintern. Vintergrillning är grovt underskattat.

För det andra:
Gasol, det är väl sådant man använder när man löder kopparrör?

För det tredje:
Självklart är det kol som gäller (fast bricketter förstås, inte träkol)
Måste bara säga att jag håller med på alla tre punkter. Kallaste grillningen denna vinter var väl vid ca -22 grader, på weber-grillen med briketter förstås.

Däremot funderar jag på en gasolgrill för "vardagsbruk", som snabbt kan slås på för lite enklare lunchgrillning eller för att hinna grilla en vardagskväll efter jobbet.
 
Har ju glömt svara på huvudfrågan bara för att jag blir jobbstörd

Håller med ordain helt. Finns inget som går upp grillat även vintertid. Självklart kolgrill i bra kvalitet och ofta med brikettgrillning. Men även vi är sugna på en gasolgrill till enklare tillfällen. Perfekt att snabbt grilla en vardag eller när man vill oförberett och snabbt grilla lite

MVH Lorant
 
Självklart har man en av varje! En gasol Weber Genesis 320 och en Weber one-touch Gold. Hade jag inte haft gasolgrillen hade det inte blivit grillning så ofta + lättare att reglera temp. vid ex. rökning el. BBQ. Detta kan ju fixas med kolgrillen oxå men kräver betydligt större arbetsinsats med passning osv. För att få den goda röksmaken på gasolgrillen så måste man ju ha rökspån vilket man ofta inte behöver när du kör kolgrillen.
 
Jag är fördomsfull nog att säga att dom som sågar gasol gör det pga felaktigt handhavande och/eller undermålig grill.
Det grundläggande i en gasolgrill är att det finns ett rejält lager med sk lavasten under gallret som gasolen ska värma upp och dessa behöver tid på sig att bli ingrillade, dvs under årens lopp så kommer det att rinna ner kryddor och fett mm på dom som sedan bränns av värmen och ger den härliga rökiga grillsmaken.
Men visst dom första 50grillningarna eller så ger ju samma resultat som att steka maten grillpanna inne på spisen.
 
Stefan N skrev:
Nu verkar ju gasol vara i minoritet här men jag vill ändå tipsa om att man kan köpa en Weber 310 för 3995:- ungefär på Bauhaus om man prismatchar dom mot Plantagen.
Ja, det verkar ju vara ett bra pris. Hade plantagen något erbjudande som du använde Bauhaus prisgaranti emot? Enligt plantagens sajt kostar den 5599 kr.

http://plantagen.se/-/grillar/gasolgrill/Weber-spirit-e310/
 
Visst kolgrillning är ju något speciellt men kör ändå gasgrill hemma. Mycket för att det är skönt att vara ute och laga mat sommarhalvåret. Då är det mycket smidigare med en gasolgrill, det är trots allt en del meck med att dra igång kolgrillen och tar längre tid. Plus att jag gillar just detaljen att vara ute och laga mat. Jag är lat och bekväm och sitter gärna och myser lite under parasollet samtidigt som jag grillar istället för att vara inne i köket. Det är inte grillning en gång i veckan hemma hos mig :)
I sommarstugan är det dock kolgrillat som gäller!
 
Har läst undersökningar och blindprovat själv gasol vs. kol, och har man någon som är duktig på att grilla, så känner du ingen skillnad mellan dessa, eftersom vanligt kol av lövträ, inte ger någon speciellt smak, men prova att smaksätta grillen med olika smaksättningsspån, så blir kol grillen godast. Själv kört jag med bägge grilltyperna -allt efter mån om tid och humör.
(Tycket går ofta över smaken, precis som en del säger att Arlas möjlk smakar anorlunda än skånemejeriers, eller milkos mm)
 
Hur gör ni med gallret då diskar eller bara skrapar av med grillskrapan
 
Bara skrapar för det mesta om det inte ser för jävligt ut eller om det är första grillningen för säsongen. Alla bakterier dör ju som finns på gallret så det är ju ingen fara på taket.
 
Skrapar lite försiktigt så man inte pillar bort all smak :p
 
En rostfri stålborste fungerar fint, får bort det värsta! Men diska? Nä nä...
 
petersson79 skrev:
En rostfri stålborste fungerar fint, får bort det värsta! Men diska? Nä nä...
En stålborste är knappast att rekommendera. Man ska alltid borsta med ett mjukare material än gallrets material för att inte repa sönder gallret.

En borste i mässing funkar bra; den är hårdare än smutset, mjukare än gallret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.