Hej undrar om det är ok att blanda galvade+koppar+svarta delar i ett värmeledningssystem.
Har för mig att problemet med galvaniska strömmar endast uppstår i syresatt vatten och att det är ok att blanda olika delar i icke syresatt vatten eller har jag fel?
 
Du har rätt.
 
ok tack för det då var det som jag trodde!
 
Man brukar klara sig ganska så bra ifrån att blanda olika metaller.
I regel så måste man ha en mässingkoppling mellan typ Galv/Cu
elller Aducerat/Cu.
Finns ju ingen ren koppar som är gängad så att säga.

För att undvika galvaniska strömmar i färskvattenledning måste man ha
en bit plastslan (mins inte riktigt hur lång men typ 20 - 30 cm) mellan
övergången från galv till Cu.
 
Varför använda metall överhuvudtaget numera när det finns tex AluPex?
 
Syresatt vatten=?
 
Lite skrev:
Syresatt vatten=?
Nytappat kranvatten kan innehålla en del upplöst syre.
 
tjaboo skrev:
Nytappat kranvatten kan innehålla en del upplöst syre.
Så tappvatten system får man tänka sig för men med värmeanläggningar osv så är det ingen fara. Inget syre ingen fara? Googlade som en dåre för någon vecka sen men fann inget vettigt svar.
 
Lite skrev:
Så tappvatten system får man tänka sig för men med värmeanläggningar osv så är det ingen fara. Inget syre ingen fara?
Som jag förstått det(ingen expert) så omvandlas syre snabbt i en värmeanläggning till harmlös rost, till tappvatten används mest plast/koppar/mässing som inte kan rosta.
 
Redigerat:
Tossegubbe skrev:
Varför använda metall överhuvudtaget numera när det finns tex AluPex?
Vet inte huruvida ett AluPex rör klarar höga temperaturer tex vattentemperaturen från en vedpanna ligger ju närmre 100 grader! Koppar eller järnrör är ju välbeprövat och har skulle jag vilja påstå hur lång livstid i ett värmesystem som helst.
 
Tossegubbe skrev:
Varför använda metall överhuvudtaget numera när det finns tex AluPex?
Vem vet hur länge det håller, ett system i koppar eller svart håller bortåt 100 år, mitt är 73 år...
 
Klarar det gör dom men tror dom är godkända för 95grader, fast jag skulle kke inte valt pex prec mellan pannan o tank heller men däremot i resten av systemet för där blir det aldrig 100grader ;)
Sedan 60-talet har det funnits PEX och ngt generellt fel finns det ju inte på systemet, dessutom kan man byta ut pexen utan att riva halva huset eftersom man i ett RiR system kan rycka ut slangen och stoppa i en ny.

dahl10 skrev:
Vet inte huruvida ett AluPex rör klarar höga temperaturer tex vattentemperaturen från en vedpanna ligger ju närmre 100 grader! Koppar eller järnrör är ju välbeprövat och har skulle jag vilja påstå hur lång livstid i ett värmesystem som helst.
 
Har sett mga läckage i metallsystem men faktiskt aldrig i PEX än så länge och jag har sett flera från iaf 70-tal

Fotografen skrev:
Vem vet hur länge det håller, ett system i koppar eller svart håller bortåt 100 år, mitt är 73 år...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.