Vi har en skärmvägg på vår altan och vi skulle vilja ha någon slags klängväxt på den. Det är norrläge med ganska lite sol (även för norrläge), jorden är lerig och det torkar aldrig ur där. Finns det någon fin klängväxt som klarar det och gärna suger upp mycket vatten ur marken? :)
 
Clematis finns i alla former för alla väderstreck, problemet är väl att man aldrig blir av med den om man ångrar sej :)
 
Jan-Å skrev:
Clematis finns i alla former för alla väderstreck, problemet är väl att man aldrig blir av med den om man ångrar sej :)
Jag har fått Clematis rekommenderat från annat håll också. Jag får väl ta en närmare titt på det. Tack för svaret :)
 
För ett norrläge med fuktig jord brukar man rekommendera klätterhortensia
 
Baalzamon skrev:
För ett norrläge med fuktig jord brukar man rekommendera klätterhortensia
Ahh, spänannde med andra förslag. Ska kollas! Tack :)
 
Finns Clematis för norrläge också, har för mej att Humle funkar i skuggiga lägen med men det får Du kolla me nån mer. Hortensia är också en gammal beprövad klätterväxt men vi har ingen så jag rekommenderade det som har växt som f-n hos oss var vi än satt dom :)
 
Jan-Å skrev:
Finns Clematis för norrläge också, har för mej att Humle funkar i skuggiga lägen med men det får Du kolla me nån mer. Hortensia är också en gammal beprövad klätterväxt men vi har ingen så jag rekommenderade det som har växt som f-n hos oss var vi än satt dom :)
Det är bra med olika förslag så det finns lite att välja mellan. Vi ska till Billbäcks plantskola utanför Norrköping och vill ha något på fötterna innan vi åker dit :)
 
Kaprifol ska vara en bra och lättodlad klängväxt.
Fina blommor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.