Hej

Källaren ska muras upp med lättklinker och de väggdelar som ligger över mark antagligen med Finjas Ergotherm Plus. Runt fönster ska hörn-/avslutningsblock användas. Detta tycker jag ger en köldbrygga och skulle vilja gå hela vägen ut med de isolerade blocken, problemet blir då att fästa in fönstret i cellplasten.
Finns det några lösningar på det här problemet, hemmapatentare eller mer kommersiella varianter?
Jag har inte pratat med Finja eller någon annan tillverkare än utan undrar om detta kompetenta forum har någon lösning först.

/Pär
 
Plywood eller fibercementskiva skulle jag fundera på isf
 
Måste du flytta ut dem då?

Fönster ska sitta så långt in i huset som möjligt just för att slippa köldbryggor och dessutom håller fönstret längre om hela underdelen värms upp av husvärmen.
 
Jag håller med om att de köldbryggor som avslutningsblocken ger är ett högt pris att betala för att fönster och dörrmontage skall bli enklare. Vi tog fram en lösning i hop med ett litet glasmästeri - där karmarna skulle monteras mitt i den isolerade delen av blocken mha distanser som i sin tur var dragna i leca-delen. Köldbryggan borde bli minst om fönstret hamnar mitt över isoleringen.
Nu blev det inte så att vi murade huset, så vi kom därför aldrig att montera fönstren på detta sätt.
lycka till.
 
Per_Kylsten skrev:
Jag håller med om att de köldbryggor som avslutningsblocken ger är ett högt pris att betala för att fönster och dörrmontage skall bli enklare. Vi tog fram en lösning i hop med ett litet glasmästeri - där karmarna skulle monteras mitt i den isolerade delen av blocken mha distanser som i sin tur var dragna i leca-delen. Köldbryggan borde bli minst om fönstret hamnar mitt över isoleringen.
Nu blev det inte så att vi murade huset, så vi kom därför aldrig att montera fönstren på detta sätt.
lycka till.
Hur såg denna lösning ut? Skruvades distanserna i "inner- eller ytterväggen"? Vilket material? Fönsterna ska sättas ca 80mm in, Ergothermblocken har 85mm lättklinker och om vi har 20mm puts så blir det 25mm fönsterna sitter i lättklinkern resterande vid cellplasten.
 
Redigerat:
Distanserna (av plåt) kunde vändas antingen mot yttersidans eller innersidans leca - beroende på var vi skulle velat placera fönstren i väggen.

/per
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.